Het Verenigd Koninkrijk heeft
onderzoek gedaan naar abonnementen die automatisch worden verlengd.
Sony en
Nintendo hebben daarom hun abonnementsmodel nu op de schop gegooid.
Vandaag de dag zijn er zoveel abonnementsdiensten, dat veel mensen wel een keertje hebben meegemaakt dat ze nog een
abonnement hebben lopen bij een dienst die ze helemaal niet meer gebruiken. Bedrijven willen abonnement dan vaak ook zo stilletjes mogelijk laten doorlopen.
De Competition and Markets Authority (CMA) van het Verenigd Koninkrijk is dat ook opgevallen en heeft daarom onderzoek gedaan naar het automatisch verlengen van abonnementen in de game-industrie. Naar aanleiding van het onderzoek hebben
Sony en
Nintendo besloten om veranderingen aan te brengen aan hun abonnementsmodellen, dat meldt
GamesIndustry.biz.
Wat gaan Sony en Nintendo nu doen?
Om ervoor te zorgen dat abonnees niet ongemerkt elke maand geld kwijt zijn aan een abonnement, gaat Sony nu contact opnemen met sommige PS Plus-klanten. Als een gebruiker de dienst al lang niet heeft gebruikt, maar wel elke maand geld overmaakt, dan zal de uitgever ze daarop wijzen. Als de gebruikers vervolgens hun abonnement niet zelf stopzet en ze ook geen gebruikmaken van de dienst, dan zal Sony de betalingen niet meer aannemen.
Nintendo kiest voor een andere aanpak om klanten minder ongemerkt te laten betalen. Zo was voornamelijk
automatic renewal de standaard optie bij het afsluiten van een
Nintendo Switch Online-abonnement. Vanaf nu zullen klanten die optie alleen zelf moeten activeren.
Microsoft heeft niet de conclusie van het onderzoek afgewacht. Het Amerikaanse bedrijf heeft
meteen al haar voorwaarden aangepast toen de CMA bekendmaakte onderzoek te gaan doen naar het automatisch verlengen van abonnementen.