POCO zal vanaf nu doorgaan als een eigen merk, los van Xioami. POCO ontstond twee jaar geleden in 2018 als een soort sub merk van
Xiaomi en bracht in 2018 haar eerste smartphone, de Pocophone F1. De jaren daarop wist POCO zich redelijk te ontwikkelen en twee jaar later zijn er wereldwijd zo’n 6 miljoen POCO
smartphones verkocht.
De gang van zaken ging klaarblijkelijk zo goed dat POCO
via haar Twitteraccount in een statement nu aangeeft een nieuw avontuur aan te gaan. Hierin benadrukt POCO nog eens hoeveel smartphones ze wereldwijd hebben verkocht en dat ze actief zijn in 35 landen, maar het grote nieuws is natuurlijk dat ze onafhankelijk verder gaan.
Hoe groot is de onafhankelijkheid echt?
Gek genoeg kondigde
Manu Kumar Jain van POCO India dit in januari al aan via zijn Twitter, maar een klein jaar verder is het dan eindelijk echt zover. Overigens is het nog maar de grote vraag of de consument echt veel gaat merken van deze onafhankelijkheid. De nieuwste POCO telefoons zijn nu te koop als Xiaomi Poco smartphones, hier zal het woordje Xiaomi ongetwijfeld verdwijnen. Maar wat je voor de rest als consument echt concreet gaat merken? Xiaomi heeft nog steeds een enorm dealernetwerk en met de kleine marges van POCO is het maar de vraag hoe groot deze onafhankelijkheid in de praktijk echt zal zijn.
De strategie van POCO
Momenteel weet POCO zich te onderscheiden met behoorlijke toestellen tegen een relatief lage prijs. Een populair model van POCO is bijvoorbeeld de POVO X3. Deze smartphone heeft een 6,67 inch scherm en flinke specificaties tegen een prijs van grofweg 200 euro. Dat is een stuk minder dan de flagships van bedrijven als Apple, Samsung en OnePlus.