Nieuwe shooter was een gigantische flop voor EA

News
dinsdag, 13 februari 2024 om 11:00
immortals of aveumf1681471021
Vorig jaar lanceerden Ascendant Studios en EA een nieuwe shooter onder de naam Immortals of Aveum. Maar de nieuwe IP blijkt een gigantische flop te zijn geweest voor EA.
De premise voor Immortals of Aveum klonk vrij aantrekkelijk. Ontwikkelaar Ascendant Studios omschreef de titel namelijk als ‘Call of Duty met spreuken’. Bovendien zagen de game er op grafisch gebied ook erg sterk uit.
Toch was het niet genoeg om de game een bestseller te maken. De CEO van de ontwikkelaar, Bret Robbins, zei eerder dat de reden voor het tegenvallende resultaat het extreem drukke releasejaar was. Zo moest Immortals of Aveum opboksen tegen titels als Baldur’s Gate 3, Starfield en Diablo 4 die rond dezelfde tijd uitkwamen.
Maar volgens een voormalige werknemer bij de studio is er een andere reden waarom de game is geflopt, zo laat de anonieme ontwikkelaar weten aan IGN. En daaruit blijkt ook hoeveel geld er wel niet is gepompt in het project door EA.

“De ontwikkelingskosten lagen rond de 85 miljoen dollar en ik denk dat EA er 40 miljoen dollar bij deed voor marketing en distributie. Zeker, er zat serieus talent in het ontwikkelingsteam, maar een AAA singleplayer shooter proberen te maken in de huidige markt was echt een verschrikkelijk idee.”

Consequenties voor de geflopte game

De verwachtingen voor Immortals of Aveum werden bij lange na niet gehaald en dat was reden genoeg voor EA om flink in te grijpen. Nadat duidelijk werd dat de game veel minder vaak verkocht werd dan verwacht, besloot de uitgever om maar liefst 45 procent van de werknemers bij Ascendant Studios te ontslaan.
Of het soort genre echt de reden is geweest voor het falen is niet zeker. Zo heeft Suicide Squad: Kill the Justice League bewezen dat een co-op game met live-service elementen ook geen gegarandeerd succes is.

Populair Nieuws