Niet alleen Nintendo mag de naam Super Mario gebruiken

News
donderdag, 30 januari 2025 om 15:00
nswitch supermariopartyjamboree 23

Nintendo wil nog wel eens juridische stappen zetten tegen veel kleinere partijen, als er bijvoorbeeld een handelsmerk geschonden wordt. Vaak krijgt Nintendo gelijk, maar nu heeft het bedrijf een keer verloren. Een plaatselijke supermarkt mag dezelfde naam gebruiken als Nintendo’s mascotte.

Wie een fangame maakt gebaseerd op een Nintendo-IP kan maar beter hopen dat Nintendo daar geen lucht van krijgt. Het bedrijf is er scherp op dat handelsmerken en auteursrechten niet geschonden worden. Daardoor had het tot voor kort een nieuw doelwit in het vizier. Het was alleen geen fangame, maar een supermarkt in Costa Rica (via Eurogamer).

Het ging om de winkel Super Mario, die zijn naam dankt aan eigenaar Don José Mario Alfaro González. Maar de woordencombinatie Super Mario is natuurlijk over de hele wereld door Nintendo geregistreerd als handelsmerk, vanwege de bekende game-franchise. Toen de gelijknamige supermarkt vorig jaar zijn eigen handelsmerk wilde vernieuwen, probeerde Nintendo daar een stokje voor te steken.

Nintendo runt geen supermarkten

Maar de handelsmerkautoriteit van Costa Rica heeft de kant gekozen van de supermarkt. Nintendo had de naam Super Mario namelijk geclaimd in veel categoriën, maar niet in de juiste categorie om te voorkomen dat een supermarkt dezelfde naam kan dragen. De supermarkt maakt ook geen enkele verwijzing naar Nintendo’s bekende loodgieter in het logo of in de winkel zelf en doet dus niets onrechtmatigs.

De winkel is erg blij met zijn overwinning en laat dat ook merken op social media. Maar de winkel laat ook weten dat er niet altijd veel vertrouwen was dat de zaak goed uit zou pakken. Het werd overwogen om de handdoek in de ring te gooien, omdat het gevecht tegen het “commerciële monster” dat Nintendo is, onwinbaar leek.

De categorie waar een handelsmerk in valt is trouwens vaker bepalend voor welke partij gelijk krijgt. In dit geval was het omdat Nintendo geen supermarkt runt, maar ook als twee partijden een handelsmerk in dezelfde categorie willen, is het niet altijd de grootste partij die wint. Zo kan HBO Max zijn weredwijde naam “Max” in Nederland niet gebruiken, omdat de NPO-omroep MAX die naam al veel langer gebruikte in dezelfde branche.

Populair Nieuws