Komt de Xbox-exclusive Scalebound toch nog naar de consoles?

News
dinsdag, 08 februari 2022 om 16:00
scaleboundf1644325012
In 2017 werd de Xbox-exclusive Scalebound plotseling geannuleerd. Maar ontwikkelaar PlatinumGames wil de ontwikkeling door weer doorzetten, met wat hulp van Phil Spencer.
Veel fans waren verrast toen Scalebound werd gecancelled door Microsoft. De game in 2014 aangekondigd door middel van een cinematic trailer en in 2015 werd tijdens de gamescom nog een uitgebreide gameplay trailer getoond, met een geplande release in 2016. Dat jaar werd de game alleen uitgesteld naar 2017, om vervolgens in januari helemaal geannuleerd te worden.
Sindsdien heeft Hideki Kamiya, de creatieve kracht achter Scalebound, meermaals laten weten dat hij niet blij is dat het project is geannuleerd. En tegenover IGN Japan laat Atsushi Inaba, de gloednieuwe CEO van de ontwikkelaar, dat hij ook de ontwikkeling van Scalebound weer wil voorzetten.
Kamiya roept daarbij ook nog persoonlijk de hulp op van Phil Spencer, de president van de Xbox-divisie: “Laten we het doen, Phil!”. Volgens de ontwikkelaar is het bovendien ‘onnodig’ om niet verder te gaan met de game, aangezien de ontwikkeling al ‘vrij ver was gevorderd’.

Teveel obstakels tijdens ontwikkeling Scalebound

Inaba legt de schuld voor het annuleren van Scalebound overigens niet volledig bij Microsoft. Volgens de CEO was het namelijk ook een moeilijk project voor PlatinumGames. Zo was de ontwikkelaar niet gewend om te ontwikkelen met de Unreal Engine en hadden ze ook niet de nodige kennis aan boord om een game te maken gebaseerd op online features. Inaba heeft dan ook zijn verontschuldigingen aangeboden aan fans van de game en Microsoft.