Eerste PS5 games lijken te draaien in native 4K

News
maandag, 15 juni 2020 om 11:20
ps5 design 2f1591950588
Sony en Microsoft proberen al een paar jaar games soepel te laten draaien op een native 4K resolutie. Het Japanse bedrijf is dat nu blijkbaar gelukt, want de eerste PS5 games die zijn getoond tijdens de presentatie lijken te draaien op 4K.
De PlayStation 4 Pro moest de eerste console zijn van Sony die games in 4K presenteerde aan de spelers. In de meeste gevallen kwam dat alleen neer op een ‘neppe’ 4K resolutie. In plaats van te draaien op 3840x2160 pixels, werd er gekozen voor een lagere resolutie, om die vervolgens te upscalen naar 4K.
Dat lijkt niet het geval te zijn voor de PlayStation 5. Digital Foundry heeft namelijk de PS5 games die getoond zijn tijdens de presentatie afgelopen donderdag goed geanalyseerd. Volgens DF lijkt het erop dat veel games draaien op een native 4K resolutie, waaronder Ratchet & Clank: A Rift Apart, Demon’s Souls, Deathloop en Little Devil Inside. Ook Gran Turismo 7 en Horizon Forbidden West lijken te draaien op de hoge resolutie, maar er is meer gameplay footage nodig om daar zeker van te kunnen zijn.

Sterke hardware in PS5

Dat native 4K eindelijk mogelijk is op de PS5, komt dankzij de grote sprong in hardware voor de console. Niet alleen de verbeterde grafische kaart en processor helpen hier veel bij, maar ook de speciale SSD die in de PS5 verstopt zit. Daarmee kan informatie extra snel worden verwerkt, waardoor er veel kortere laadtijden zijn, maar ook elementen in games sneller aangepast kunnen worden.
Van de Xbox Series X hebben we qua gameplay nog niet veel gezien, maar hoogstwaarschijnlijk zal ook de console van Microsoft games kunnen draaien in native 4K. De Series X heeft niet dezelfde SSD, maar is op de rest van de hardware ongeveer on par met de PS5.