Activision heeft veel kritiek gehad op skill-based matchmaking in Call of Duty. Maar de uitgever heeft nu bewezen dat veel meer spelers stopten op het moment dat de feature werd uitgeschakeld.
Het maken van competitieve shooters is altijd een lastige balanceeract. Je wil dat spelers hun skills kunnen tonen en het een voldoenend effect heeft, maar tegelijkertijd wil je voorkomen dat spelers constant in de pan worden gehakt door andere spelers. Ga je hele tijd binnen een paar seconden dood, dan is de lol er snel vanaf.
Dat is waarom Activision skill-based matchmaking (SBMM) heeft ontwikkeld voor Call of Duty. Het systeem analyseert welke spelers ongeveer dezelfde vaardigheden hebben en plaatst die samen in een groep.
SBMM is alleen niet heel erg geliefd, als je kijkt op de Call of Duty subreddit of andere plaatsen waar de community over de game praat. Er zijn genoeg posts te vinden waar kritiek wordt geleverd op het systeem. Het lijkt erop dat een groot gedeelte van de spelers vindt dat de games beter zouden zijn zonder skill-based matchmaking.
Activision denkt daar alleen anders over en heeft in 2023 in het geheim twee weken lang een onderzoek uitgevoerd. In Call of Duty Modern Warfare 3 werd SBMM grotendeels uitgeschakeld voor een select groepje spelers.
Normaal speelt skill een grote factor in de formule om te bepalen hoe spelers aan elkaar worden gekoppeld, naast de kwaliteit van de verbinding, platform en de recente modi die zijn gespeeld. Voor het onderzoek werd dus een veel lagere prioriteit gegeven aan skill.
Het resultaat was dat spelers die willekeurig in potjes werden gegooid met spelers met verschillende vaardigheidsniveaus bovengemiddeld vaak besloten om te stoppen met de game. Alleen de top tien procent qua skills speelde vaker Call of Duty.
De conclusie van de test is voor Activision vrij duidelijk. De uitgever zal voorlopig dan ook niet stoppen met SBMM, omdat het vreest voor veel vertrekkende spelers. Zelfs als de spelers in kwestie niet blij zijn met het huidige systeem.