Bij de onthulling van de
Switch 2 kregen fans ook een eerste glimp van een nieuw design voor
Donkey Kong, dat wordt gebruikt in
Mario Kart World en
Donkey Kong Bananza. Niet alle fans waren alleen even blij met dat design.
Shigeru Miyamoto legt nu uit waarom Donkey Kong deze gedaanteverandering heeft gekregen.
Sommige
Nintendo-personages krijgen met bijna elke nieuwe game ook een nieuw design. Maar voor andere, zoals Mario en Donkey Kong, wordt al tijden hetzelfde ontwerp gebruikt. De Donkey Kong die Rare tekende voor Donkey Kong Country Returns was bijvoorbeeld een slordige 30 jaar het standaard design voor de gorilla.
Maar in de Switch 2 generatie zullen fans moeten wennen aan een nieuwe DK. In Mario Kart World en Donkey Kong Bananza heeft hij een gedaante die Rare’s design lijkt te mengen met oudere tekeningen en de DK uit de Mario-film. De grote reden, zo vertelt Miyamoto aan
IGN, is om Donkey Kong expressiever te maken.
Dat hebben Miyamoto en Nintendo trouwens al langer als doel. Ook met Donkey Kong Jungle Beat op de GameCube wilde Miyamoto een expressievere DK, al werd het Rare-design destijds wel behouden. Maar met de film en nu dus nieuwere games, is toch gekozen voor een nieuwer, aangepast Donkey Kong-design. Miyamoto is trouwens zelf mede-verantwoordelijk voor het design.
Rare-artiest vindt nieuwe Donkey Kong helemaal prima
Veel Donkey Kong-fans waren in eerste instantie niet blij met het nieuwe design. Maar Kevin Bayliss, de artiest achter het bekende Rare-design, heeft er juist helemaal geen moeite mee. Kort na de eerste blik op de nieuwe DK
liet hij al weten niet te begrijpen waarom er zoveel duscussie over was: “het is nog steeds DK, maar dan mooier”, aldus Bayliss.
Fans zullen de nieuwe Donkey Kong voor het eerst goed kunnen bekijken in Mario Kart World. Die game lanceert samen met de Switch 2 op 5 juni. Niet al te lang daarna, op 17 juni, beleeft Donkey Kong voor het eerst in 10 jaar een gloednieuw avontuur in Donkey Kong Bananza.