Open world RPG’s zijn vaak vrij grote avonturen, maar soms gaan ontwikkelaars bewust voor iets kleinschaligers. Dat is niet het plan voor The Witcher 4. CD Projekt RED is ambitieus als altijd en belooft dat The Witcher 4 groter wordt dan eerdere titels van de ontwikkelaar.
De productie van The Witcher 4 is begonnen, wat wil zeggen dat de plannen en ideeën voor de game de komende jaren worden veranderd in een daadwerkelijk speelbaar product. Voor de productie gebruikt CD Projekt RED voor het eerst Unreal Engine 5, in plaats van zijn eigen engine. Maar ondanks dat er werk is dat de studio niet meer zelf hoeft te doen, is de ambitie niet minder.
Dat vertelt Charles Tremblay, vice president of technology bij CD Projekt RED, aan Eurogamer. Volgens hem zal de studio altijd ambitieus zijn, ook als de onderliggende technologie verandert. “De volgende game zal niet kleiner zijn en niet slechter zijn,” zo stelt Tremblay.
De game zal groter zijn dan The Witcher 3 en beter dan Cyberpunk 2077. In het geval van die laatste game moet ook de beroerde lancering vermeden worden, iets dat al eerder is gezegd door The Witcher 4-ontwikkelaars. Tremblay noemt de staat waarin die game lanceerde onacceptabel.
Het is momenteel nog onduidelijk wanneer The Witcher 4 uit moet komen. De productie van de game is pas net begonnen. Aangezien CD Projekt RED vrij vaak slecht nieuws moest brengen in de vorm van uitstel voor Cyberpunk 2077, lijkt het mogelijk dat de releasedatum van de volgende game wat langer in het midden wordt gelaten.
Wel is het waarschijnlijk dat The Witcher 4 de eerstevolgende game van CD Projekt RED wordt. Hoewel er intern teams zijn voor verschillende andere titels, is er niet één zo groot als dat van The Witcher 4. Het nieuwe avontuur in die wereld heeft de grootste prioriteit.