Amazon gebruikt gegevens van verkopers voor concurrerende producten

News
vrijdag, 24 april 2020 om 13:30
package delivery 1243499 1920f1587713103
In een verhaal van Wall Street Journal vertelde Amazon medewerkers dat ze toegang hadden van de gegevens van verkopers om daarmee concurrerende producten te lanceren. Dat doen ze onder de private label van het bedrijf zelf.
Met de gegevens die Amazon had van de werknemers liet Amazon zien welke producten de best verdiende producten zijn, wat voor prijzen ze de producten moeten geven en welke kenmerken ze van producten moeten kopiëren. Amazon hield een tijdje vol deze gegevens niet te hebben gebruikt.
Medewerkers van Amazon beweren echter dat ze de gegevens hebben gebruikt van externe verkopers voor hun eigen producten. Dit is gedaan door minstens 20 Amazon medewerkers. Sommige medewerkers zeggen dat dit slechts een standaard werkwijze is om inzicht te hebben van de prijsbepalingen van producten.

Ontkenning

Zelfs op kritieken van politici en onderzoeken bleef Amazon het ontkennen. Tijdens een congres in 2019 ontkende een Amazon-directeur dat het bedrijf verkopersgegevens te verzamelen voor hun eigen producten. Amazon vertelde hier het volgende over aan de Wall Street Journal.

"We verbieden onze werknemers ten strengste om niet-openbare, verkoperspecifieke gegevens te gebruiken om te bepalen welke private label-producten ze willen lanceren", vertelde een woordvoerder van Amazon aan Business Insider. "Hoewel we niet geloven dat deze beweringen juist zijn, nemen we deze beschuldigingen zeer serieus en hebben we een intern onderzoek gestart."

-Amazon
Amazon beweert dat slecht 1% van de producten huiskenmerken van de verkoop bevatten terwijl een oud-medewerker aangaf dat de producten 10% daarvan bevatten. Op dit moment voert Amazon antitrustonderzoeken uit over dit verhaal van het gebruik van gegevens.