Een razendsnelle en grote robot besturen in
virtual reality, wie wil dat nou niet? Wij konden het ervaren tijdens onze speelsessie met Zone of the Enders: The 2nd Runner M∀RS op
E3 2018. Zone of the Enders VR maakte uiteindelijk veel indruk op ons, dit is waarom!
Wat is Zone of the Enders?
Hoewel de naam Zone of the Enders de laatste paar jaar niet echt meer gebruikt is, kan je de titel misschien nog wel herinneren van de PlayStation 2-dagen. Het eerste deel herken je mogelijk nog wel als de game die je kocht vanwege de gratis Metal Gear Solid 2 demo die erbij inbegrepen zat. Ja, er was ook een tweede deel van die
Konami nu brengt als
Zone of the Enders: The 2nd Runner M∀RS (ja, met een omgekeerde A). Voor we gaan kijken hoe het zit met de VR, vertellen we graag even hoe de game zelf is.
In Zone of the Enders: The 2nd Runner bestuur je een gigantische robot genaamd Jehuty. Deze robot kan vliegen, schieten en heeft snelle aanvallen waarmee je door vijandelijke robots hakt. Naast het hakken heeft Jehuty een lock-on aanval waar je grote groepen vijanden of raketten in één keer mee uitschakelt. De beste aanval is een oplaadbare energiebal die veel schade veroorzaakt.
Veel mecha/robot games verplaatsen je naar de cockpit van een logge oorlogsmachine. Jehuty is een zogenoemde Orbital Frame een dus een stuk eleganter dan je zou verwachten. Met bijna ballerina-achtige bewegingen glijd je door de lucht of ‘schaats’ je over de grond.
Alsof je echt in de cockpit zit
Voor iedereen die fan is van grote Japanse robots, zal Zone of the Enders VR een uitkomst zijn. Zoals verwacht speelt de hele game zich af vanuit de cockpit van Jehuty. Je ziet dus een controlepaneel voor je met allerlei knopjes wat je meteen in de juiste sfeer zet. Nog beter is wanneer je omhoog en naar de zijkanten kijkt.
Je ziet de armen en het hoofd van Jehuty naast je bewegen, wat je echt het gevoel geeft alsof je het aan het besturen bent. Het helpt mee dat de game draait op een hele soepele 60 frames per seconden. Dit mag je natuurlijk wel verwachten van een PlayStation 2-game, maar toch is het fijn dat de soepelheid behouden wordt en tegelijkertijd de grafische stijl er niet voor onder doet.
Een positief punt is ook dat de moeilijkheidsgraad aangepast is. Toen we de game naast onze VR ervaring ook op de PC probeerde, werd duidelijk dat het dan veel pittiger is. Een lagere moeilijkheidsgraad in VR betekent dat je het wat rustiger aan kan doen en niet binnen no-time uit de lucht geknald wordt.
Zone of the Enders VR werkt verrassend goed
Virtual Reality is niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen kunnen alle virtuele werelden zonder problemen aan, terwijl de ander al braakneigingen krijgt bij de minste beweging. Wij waren daarom benieuwd hoe de snelle robot-actie van Zone of the Enders: The 2nd Runner zich vertaalde. Het resultaat is verrassend goed!
De besturing van Zone of the Enders VR is hetzelfde als de normale besturing. Je kijkt niet rond met de rechter stick zoals in veel andere games, maar je kijkt altijd naar voren. Met X en D vlieg je omhoog en omlaag, met R2 dash je in de richting waar je naar kijkt en met de rechterstick verander je alleen maar of je naar links of rechts draait. Het is even wennen, maar wanneer je het door hebt hoe het werkt is het al snel heel prettig.
Het werkt zo goed in VR omdat de game jouw gezichtsveld altijd horizontaal houdt. Je vliegt genoeg in alle richtingen; gelukkig blijf je dan wel vooruit kijken en maak je geen gestoorde koprollen. Dit maakt de game heel goed speelbaar in VR en wij geloven dat je er niet heel snel misselijk van wordt.
De cutscènes zijn niet al te best
Omdat je tijdens de gameplay in de cockpit van Jehuty zit, krijg je echt het gevoel dat je daar zit. Bij de cutscènes is dit jammer genoeg een heel ander verhaal. In plaats van dat je alle gebeurtenissen vanuit de cockpit bekijkt, hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om de cutscènes gewoon letterlijk voor je af te spelen. As je de game normaal speelt zonder VR, is dit geen probleem.
In Zone of the Enders VR is het alleen totaal niet passend. Je gaat van een geweldige ervaring over naar een rechthoek voor je neus, alsof je naar een soort virtuele televisie kijkt. Bij
PlayStation VR is dit niet bijzonder, want de menu’s werken ook gewoon op die manier. Het wordt een problem wanneer je steeds middenin een gameplay sessie onderbroken wordt door filmpjes die je uit de cockpit halen.
Hier hadden de ontwikkelaars een voorbeeld kunnen nemen aan bijvoorbeeld Resident Evil 7, waar je bijna nooit uit de actie gehaald wordt. Mogelijk is dit iets wat ze kunnen aanpassen voor de game uit komt op 6 september.
Er is ook een PC-versie
Voor wie niet zo goed tegen snel rondvliegen in VR kan, is er een PC-versie. Voor het eerst komt de Zone of the Enders serie naar PC en het resultaat is er om je vingers bij af te likken. De game ondersteunt namelijk 4K graphics, waardoor de graphics een geweldige boost krijgen. Zone of the Enders VR zag er overigens ook al prima uit, maar het is op de PC waar de graphics echt hun beste kant laten zien.
Dit komt natuurlijk deels door de grafische stijl van de game, die er zelfs op de PlayStation 2 al goed uit zag. Omdat de meeste assets een flinke resolutieverbetering gekregen hebben, is het resultaat een hele scherpe en schone presentatie. Je zou bijna niet weten dat het gaat om een game van vijftien jaar oud. Ook de explosie-effecten en het ‘spoor’ dat Jehuty achterlaat tijdens het bewegen zorgen voor een visueel spektakel.
Wel viel het ons op dat niet alle assets er even goed uit zagen. In cutscènes zie je een soort schermpje met een getekende versie van het hoofdpersonage Dingo, die er vreemd genoeg heel erg gepixeld uit zagen. Alsof je een JPEG van lage kwaliteit plotseling vergroot. Dit zijn schoonheidsfoutjes in een anderzijds hele sterke presentatie.
Zone of the Enders: The 2nd Runner M∀RS
verschijnt op 6 september voor de
PlayStation 4/PlayStation VR en PC.