Zo willen jullie je geld in de game-industrie verdienen!

    Als jullie geld in de game-industrie konden verdienen, hoe zouden jullie dat dan doen? Die vraag legden we in de poll van vorige week voor. Veel XGN-bezoekers hebben ons verteld wat hun droombaan binnen de gamewereld is; hier vertellen we welke baan dat precies is!

    Als onderdeel van onze cultuur zijn games steeds belangrijker geworden. Door technologische ontwikkelingen krijgen we steeds mooiere spellen, maar steeds meer mensen durven ook originele ideeën uit te werken in een game. Het is dan ook niet zo vreemd dat de wereldwijde game-industrie groeit als kool.

    Toch komt er bij een succesvolle game meer kijken dan alleen een goed idee en geavanceerde technologie. Zo moet er aandacht worden besteed aan het ontwerp, de programmering en de muziek. Ook publiciteit is een factor: zonder PR en gamejournalistiek is een spel veel moeilijker aan de man te brengen.

    Er zijn dus genoeg functies binnen de game-industrie. Voordat we laten zien welke jullie het liefst zouden vervullen, kijken we waar de andere functies geëindigd zijn.

    7. Gamevlogger

    Gamevloggers als PewDiePie hebben bewezen dat er flink wat geld te verdienen valt met video’s over games. Toch is het maken van filmpjes waarin games worden gespeeld en van commentaar worden voorzien niet bepaald jullie droombaan. Slechts 1 procent van de stemmers zou namelijk gamevlogger willen zijn.

    Vloggen is dan ook niet eenvoudig: je moet investeren in degelijke filmapparatuur, handig zijn met montagesoftware en goed kunnen presenteren. Daarnaast moet je manier van spelen ook leuk zijn om naar te kijken: als je constant doodgaat in een game, wordt dat op den duur saai. Kortom, vloggen is niet voor iedereen weggelegd.

    6. Componist

    Zelfs in het 8-bittijdperk was muziek al een essentieel onderdeel van games. Sommige deuntjes uit de begindagen van de gameindustrie zijn zo iconisch geworden, dat er inmiddels allerlei uitvoeringen van bestaan. Denk bijvoorbeeld aan het Legend of Zelda-thema, dat gecomponeerd werd door Koji Kondo.

    3 procent van de stemmers zou graag muziek voor games willen componeren en we kunnen ze geen ongelijk geven. Muziek voegt namelijk iets aan een spel toe wat graphics en gameplay alleen nooit zouden kunnen bieden. Een mooie soundtrack bespeelt de gevoelens van een gamer en maakt een spelervaring daardoor compleet.

    5. Uitgever en PR-medewerker

    Op een gedeelde vijfde plaats, met elk 6 procent van de stemmen, zijn de uitgever en de PR-medewerker beland. Het zijn niet de makkelijkste banen in de industrie, maar leveren daardoor wel veel voldoening op. Zo moeten uitgevers oog hebben voor de kwaliteit van een game en inschatten of deze goed zal verkopen.

    Zoiets juist inschatten geeft natuurlijk een kick. Maar hoge verkoopcijfers zijn uiteraard ook een kwestie van promotie en daar komen PR-medewerkers om de hoek kijken. Zij moeten ervoor zorgen dat het publiek aandacht krijgt voor een titel, bijvoorbeeld door deze op beurzen of bij diverse media te promoten.

    4. Programmeur

    Een game kan nog zulke schitterende graphics en prachtige muziek hebben, maar heeft daar weinig aan als de gameplay niet goed werkt. Je kunt programmeurs dan ook zien als degenen die de fundering van de game bouwen, aangezien ze verantwoordelijk zijn voor het functioneren van alle spelsystemen.

    Programmeurs doen dat voornamelijk door codes te schrijven en vooral heel veel te testen. Voor 9 procent van de stemmers is dat hun droombaan. Niet zonder reden: programmeren levert immers een essentiële bijdrage aan de ontwikkeling van een game. Bedenk alleen wel dat programmeurs erg geduldig moeten zijn.

    3. Gamejournalist

    Met 18 procent van de stemmen is de gamejournalist op de derde plaats geëindigd. Logisch, want we weten uit ervaring dat het leven van een gamejournalist niet verkeerd is. Dat wil niet zeggen dat het een luizenleventje is: zo moet je geregeld feiten natrekken, netjes kunnen schrijven en op de hoogte blijven van het nieuws.

    Daar staat tegenover dat journalisten in de game-industrie vaak eerder dan anderen nieuwe games mogen uitproberen en toegang krijgen tot grote evenementen. Dus als je houdt van schrijven en games is gamejournalist een prima beroepskeuze. Mocht je het willen uitproberen: bij XGN zoeken we momenteel stagiairs!

    2. Professioneel gamer

    Het is niet gek dat 28 procent van de stemmers geld zou willen verdienen als professioneel gamer. Want wie heeft er nou niet gedroomd om betaald te worden voor het spelen van games? De realiteit is natuurlijk iets genuanceerder, maar feit is wel dat er met eSportstoernooien tegenwoordig grof geld te verdienen valt.

    Uiteraard moet je wel een erg goede gamer zijn om alleen van toernooiopbrengsten te kunnen leven. Professionele gamers werken dan ook constant aan het verbeteren van hun vaardigheden en doen aan diverse wedstrijden mee om zich met allerlei tegenstanders te meten. In dat opzicht kun je gamen zeker als topsport zien!

    1. Designer

    Met een klein verschil heeft de designer de eerste plaats veroverd: 29 procent van de stemmen ging naar dit beroep. Het ontwerpen van games is dan ook een prachtige functie: het heeft iets magisch om personages, voorwerpen of omgevingen te tekenen en deze vervolgens op het scherm tot leven te zien komen.

    Grote titels als The Witcher 3 en Batman: Arkham Knight zijn prima voorbeelden van games met een levendige, geloofwaardige spelwereld, iets wat zonder designers nooit tot stand had kunnen komen. Dat mensen van ontwerpen houden beseffen ontwikkelaars ook, getuige Super Mario Maker en level editors in diverse games.

    Logisch dus dat de meesten van jullie een designer willen zijn!

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.