XGN Klaagt over exclusiviteit

Article
woensdag, 26 januari 2011 om 18:00
xgn google image
Het is ook nooit goed. Klagen is menselijk. Zelfs een optimist denkt dat het uiteindelijk beter kan, een pessimist denkt dat het al slecht is. Maar soms zijn er dingen waar je echt over moet klagen, zoals de onderwerpen die in de XGN Klaagt rubriek behandeld worden. Deze keer ga ik klagen over de exclusiviteit van verschillende dingen, denk aan exclusieve downloadbare content van Call of Duty voor de Xbox 360 en veel meer.
Maar het gaat niet alleen om downloadbare content. Ook exclusieve games vind ik eigenlijk helemaal niks. Het gaat verder dan alleen games, denk aan diensten die alleen te gebruiken zijn op de PlayStation 3. Natuurlijk is het voor Microsoft, Sony en Nintendo winstgevender om zulke deals te maken, maar wij consumenten profiteren er niet helemaal van. Nou ja, als het nieuws komt dat de nieuwste content van Grand Theft Auto IV alleen uitkomt voor de Xbox 360, dan lachen de 360-fans uiteraard de PS3-fans uit. Dat kan leuk zijn. Maar een jaar later komt de content tóch nog naar de PlayStation 3. Tsja. Wat schieten we er verder mee op.
Ik vind het een slechte ontwikkeling. Microsoft en Sony (Nintendo doet het op haar eigen, andere manier) zijn heer en meester op het gebied van exclusiviteit. Elke keer weer zien we nieuwsberichten over het feit dat één van de bedrijven weer iets exclusiefs heeft binnengehaald. Wij als consumenten hebben daar geen invloed op. We zijn dus afhankelijk van het marktstrategie van Microsoft en Sony. Als ik bijvoorbeeld een Xbox 360 zou kopen, dan hoor ik immers bij de Xbox 360 groep. Natuurlijk kan ik ook nog een PlayStation 3 kopen, maar niet iedereen heeft het geld om alle consoles aan te schaffen.
En daardoor zijn we dus afhankelijker geworden. Dat zie je tegenwoordig ook bij aanbieders van televisie, internet én telefoon. Bij de televisie krijg je een vast aanbod van kanalen - de zenders die de provider zelf heeft gekozen dus - en dan moet je voor die andere zenders betalen. Het internet ondergaat momenteel ook zo’n transformatie. Het klinkt misschien overdreven, maar ik zou niet verbaasd zijn als er over een aantal jaar sites gewoon geblokkeerd worden. Dit omdat de provider de concurrentie wil verslaan met haar eigen, exclusieve dingen. Stel dat XS4ALL met haar eigen Youtube komt, zeg maar XS4ALLTube. Om de concurrentie te vermijden blokkeert de provider toegang naar Youtube.
En wat heeft dit met Microsoft en Sony te maken? Nou, je ziet de eerste ontwikkelingen al. Bij downloadbare content, games, maar ook bij services als Facebook en Twitter. Op de Xbox 360 kun je gebruik maken van de laatste twee diensten. Facebook kan ook op de PlayStation 3, maar wat nou als Microsoft een deal sluit met de site van Mark Zuckerberg die ervoor zorgt dat de immens populaire sociaal netwerk exclusief alleen te gebruiken is op de Xbox 360? Daar profiteert Microsoft van, maar de consument uiteindelijk niet.
En dat zie ik nu met ergernis vooral gebeuren bij downloadbare content. Fallout: New Vegas content die alleen op de Xbox 360 uitkomt, bij Homefront hetzelfde liedje en nog veel meer andere games hebben daar last van. Ontwikkelaars en uitgevers zien veel dollartekens als het gaat om exclusiviteit, en dat is een slechte zaak. De kans bestaat dat het uiteindelijk door ontwikkelt naar totale exclusiviteit van bekende franchises als Call of Duty en Assassin’s Creed. De eerste alleen op de Xbox 360, de tweede alleen op de PlayStation 3? En wat moeten wij als consument doen als we beide games willen spelen? Beide consoles aanschaffen. Een beetje teveel geld vind ik dat kosten.
Ik wil hiermee niet zeggen dat de pleuris is uitgebroken en dat Utopia niet meer in zicht is. Integendeel zelfs. Maar ik denk wel dat mensen op de hoogte moeten zijn van dit soort ontwikkelingen. De ontwikkeling kan stagneren, verbeteren of juist in een mineur eindigen. Maar daarop durf ik geen voorspelling te doen. Het is wel zo dat ik denk dat het niet zoals de ontwikkelingen rond de netneutraliteit moet gaan. Op internet levert de consument steeds meer informatie in ruil voor diensten. Dat zie je al bij Facebook bijvoorbeeld. Internet is niet meer jouw zaak, maar de zaak van de diensten die je gebruikt. En laten we ons niet gek maken door dat exclusiviteit gedoe. We kunnen van steeds minder games en downloadbare genieten, alleen omdat de andere console dat alleen heeft.
Mijn hoop is dus dat Microsoft en Sony niet al te ver gaan doordraaien. Natuurlijk zal de strijd om exclusiviteit nooit eindigen, want voor de twee bedrijven is de strijd vele miljoenen, zo niet miljarden, euro’s waard. Maar toch hoop ik dat ze dat met mate doen. Denk ook aan de consument, die niet zit te wachten op het nieuws dat de andere console voortaan alleen de nieuwe Call of Duty games krijgt. Het kan zomaar gebeuren...

Populair Nieuws