LittleBigPlanet 2 Review

door Timo
woensdag, 26 januari 2011 om 16:30
Er was eens een wereld vol met creatieve ideeën. Deze wereld is wat we hedendaags kennen als LittleBigPlanet. Deze kleine grote planeet dreigt nu echter zijn karakter van kunst te verliezen door de slechtste stofzuiger aller tijden: Negativitron. Sackboy keert daarom terug in een nieuw avontuur. Maar is de verbeelding van Sackboy na drie jaar nog wel krachtig genoeg om Negativitron te verslaan?
Het verhaal in dit tweede deel draait om Negativitron, die alle creativiteit in de wereld van LittleBigPlanet opzuigt. Je zult je een weg moeten banen door 30 verschillende levels, waarvan elk voor een pittig platformavontuur zorgt. Het verhaal is tevens opgedeeld in een paar verschillende themawerelden, waarin elk een lid van de zogeheten ‘Alliantie’ centraal staat. Als Sackboy (of -girl) sluit je je namelijk aan bij deze Alliantie om Negatrivitron voor eens en altijd te verslaan. Op het feit dat er nu een verhaal in zit na, lijkt de opzet van LittleBigPlanet 2 precies hetzelfde als zijn voorganger. Dit is echter niet helemaal het geval. Door nieuwe mogelijkheden is de diversiteit in zowel de gameplay als omgevingen een stuk groter geworden.
Spelen
Net zoals in het origineel staat het “spelen, maken, delen” weer centraal in het spel. Spelen heeft betrekking op de levels die je doorloopt in het verhaal, waarin vooral de klassieke platformactie en nieuwe toevoegingen centraal staan. Zo slinger je met de Grapple Hook als Tarzan van punt naar punt, pak je met de Power Gloves grote objecten vast om vervolgens weg te gooien en met de Creatinator kun je vrijwel alles wegschieten, van water tot zeer smakelijk uitziende aardbeiencakejes.
De platformactie verdwijnt vervolgens naar de achtergrond wanneer je een race doet op een rijdende rups, Pong in 3D speelt of op een bij springt om vervolgens een sidescrolling shooter te spelen. Door gebruikers gemaakte levels gaan zelfs nog verder dan dit, met nagemaakte Peggle games en zelfs top-down RPG’s. Het is dus moeilijk om te definiëren in wat voor genre LittleBigPlanet 2 valt. Door al deze nieuwe mogelijkheden zijn er de meest uiteenlopende levels in het spel terug te vinden en is er een enorme afwisseling op de originele speelstijl ontstaan. Bij bijna elk level wordt je weer verrast door het soort game waarin je belandt, terwijl je in deel één voornamelijk bezig was met klassieke platformenelementen.
De platformactie, zelfs met alle enterhaken, springkussens en variabele zwaartekracht, is echter niet zoveel veranderd. De minpunten als zweverige sprongen en het onprecies veranderen tussen de voorgrond en achtergrond zitten nog steeds in de game. Zelfs wanneer je bijvoorbeeld een schip bestuurt, voelt het een beetje te losjes of zweverig aan. Het is geen echt probleem te noemen, maar het is jammer dat ontwikkelaar Media Molecule dit, na de kritiek hierop in het eerste deel, niet verbeterd heeft.
Maken
Zelf kun je natuurlijk ook aan de slag met het maken van levels en het is hierbij dat je pas echt merkt dat niets onmogelijk is. De enige belemmering bij het ontwerpen van jouw eigen level is je eigen fantasie. De basis van het maken van een LittleBig-level is hetzelfde gebleven, het is zo simpel als een stukje terrein selecteren op je maan om vervolgens je eigen avontuur in elkaar te knutselen. De verandering zit hem in de bouwmodus, deze is een stuk gebruiksvriendelijker geworden. Handleidingen voor het gebruik van verschillende voorwerpen en materialen zijn beter geordend, waardoor het zoeken naar een specifieke uitleg een stuk minder tijdrovend is.
Ook zijn er enkele nieuwe functies toegevoegd, namelijk: muziek componeren, microchips om verschillende schakelaars en verbindingen op te slaan, het beïnvloeden van de zwaartekracht, zelf stemmen en tussenfilmpjes instellen en de ‘Controlinator’. Met die laatste kun je een voorwerp besturen en aan elke knop een functie toewijzen, hierdoor kun je bijvoorbeeld vrij snel een top-down shooter in elkaar zetten. Technische kennis is hierbij niet eens nodig. Ten opzichte van deel één is dit toch wel een grote verbetering, aangezien de creëermodus uit dat deel niet voor iedereen was weggelegd. Mocht je nu nog steeds een leek zijn qua fantasie voor een level? Geen probleem, je kijkt je ogen uit wanneer je ziet wat voor ongelofelijke levels er al gemaakt zijn door andere spelers.
Toch is het ook voor de niet-creatievelingen onder ons de moeite waard om te proberen iets te maken. Het is altijd wel leuk om iets te bouwen, al is het maar een simpele auto of minigun. Het geeft namelijk veel voldoening wanneer je een idee dat in je hoofd zit op het scherm weet te toveren. Wanneer je dus met een idee rondloopt, is het altijd leuk om dat weer even uit te proberen in LittleBigPlanet 2. Dat is wat dit gedeelte van de game zo goed maakt.
Delen
Ben je vervolgens helemaal weg van een level en zou je willen dat al je vrienden dit level mee komen spelen? Dan gaat het delen hiervan nu nog makkelijker. Het maken van opmerkingen, publiceren van levels of het filteren van inhoud is een eitje en veel overzichtelijker geworden. Daarbij zijn de al meer dan drie miljoen levels uit de eerste game in dit tweede deel terug te vinden. Ook kunnen levels met elkaar gelinkt worden en als kers op de taart kun je op de nieuwe website inloggen om naar levels te zoeken en deze in een wachtrij te zetten, zodat ze klaar staan wanneer je de PlayStation 3 weer opstart.
Charme in overvloed
Met een overvloed van eigenzinnigheid druipt de charme van LittleBigPlanet 2 van je beeldscherm. Grafisch is er niet veel veranderd aan de game, maar na drie jaar blijft het nog steeds een plaatje. De kostuums zijn even leuk als altijd, terwijl de achtergronden en attributen voor Sackboy de woorden “Little” en “Big” geweldig weten te illustreren. Een lachende Sackdinges en springende Sackbots zorgen voor een enorm hoge schattigheidsfactor in het spel en artistieke trucs als een 8-bit filter blijken vreemd genoeg erg passend voor het spel. Terugkerende LBP-gamers zullen Sackboy’s nieuwe omgeving er weer net zo goed uit vinden zien, met een paar subtiele verbeteringen hier en daar.
Eenzaam aan de top
LittleBigPlanet 2 is een titel geworden die eenzaam aan de top staat. Het is misschien wel het meest complete, diverse en charmante spel dat er is. Media Molecule weet de grens tussen game en applicatie vrijwel weg te vagen en het toch nog geweldig leuk te houden. De nieuwe toevoegingen zorgen ervoor dat je je weer talloze uren zult kunnen vermaken met de game. Het “spelen, maken, delen” genre heeft een nieuw standaard gekregen, dat niet snel te evenaren zal zijn.
Cijfer: 9.5