XGN Biografie: Rare

Article
door Limpie
maandag, 23 februari 2009 om 18:00
xgn google image
Omdat wij wekelijks de XGN Biografie uitbrengen hebben we besloten de special van Rare die we vorig jaar al uitbrachten nu opnieuw uit te brengen. Rare is op dit moment misschien niet de grootste uitgever maar heeft zeker wel een hoop betekend.
Het begin
Het allereerste begin van het huidige Rare ligt in 1983 waar de boertjes Tim en Chris Stamper begonnen met het nu huidige Rare. De broertjes kregen van hun ouders een Spectrum spelcomputer waarop je games kon spelen, maar je kon ook games voor deze console maken. Dit was dus ook wat de broertjes wilden gaan doen. Gamen was hun hobby, maar games ontwikkelen vonden ze nog interessanter.
De eerste game die Tim en Chris maakten was Jetpack. Ondanks dat de game voor hen zelf en voor vrienden bedoeld was, werd de game in Groot Brittannië ontdekt en maar liefst 330.000 keer verkocht. Ze hadden ondertussen hun eigen bedrijf opgericht genaamd: Ultimate – Play The Game en waren van plan meer spellen te gaan ontwikkelen.
Na Jetpack ontwikkelden de broertjes tussen 1983 en 1986 nog een aantal games die nog steeds alleen in Groot Brittannië uit kwamen. Voorbeelden van deze games zijn Sabre Wulf, Underwurlde, Lunar Jetman en Knight. Ook deze spellen verkochten zeer goed.
De overstap naar Nintendo
Omdat Tim en Chris zich wilden gaan richten op de internationale gamesindustrie namen ze contact op met Joel Hochberg, een goede vriend uit Amerika. Hij vertelde hen dat ze contact moesten opnemen met Nintendo wat ze dus ook deden. Nintendo was redelijk enthousiast en nadat ze een demo hadden gespeeld, besloten ze een overeenkomst aan te gaan.
Ondertussen was de naam veranderd in Rare, wat Engels is voor zeldzaam. Of dit zo zou zijn, moesten ze nog bewijzen, maar ze hadden er zelf alle vertrouwen in. Pas in 1993 kwam Rare dan ook uiteindelijk bij Nintendo en was Nintendo al in een gevorderd stadium van de ontwikkeling van de 3D-software. Nintendo was van mening dat Rare zich hier dus ook op moest storten.
Echter duurde het de broertjes te lang voordat dit daadwerkelijk in gebruik zou worden genomen, en ook waren ze van mening dat delen van de 3D-software al op de Snes gebruikt zouden kunnen worden. Zo zou je 2D-werelden kunnen aankleden met 3D-achtergronden. Shigeru Miyamoto vond dit idee zo briljant dat hij besloot één van zijn creaties, namelijk Donkey Kong, aan Rare te geven zodat zij een nieuwe game hiervoor konden ontwikkelen.
Donkey Kong Country
Op de Nes was Donkey Kong nog de vijand die Princess ontvoerde en Mario ervan probeerde te weerhouden haar terug te krijgen, maar op de Snes werd er van hem een goedzak gemaakt die zelf genoeg problemen had. Donkey Kong had namelijk een hele voorraad reuzen bananen die door een grote krokodil waren gestolen.
Dit was dus een Mario-achtige game die dan ook bij vele mensen goed aan zou slaan. De game werd meerdere miljoenen keren verkocht en ook de latere delen waren zeer geliefd onder de Nintendo fans. Hierop besloot Nintendo om 49% van de aandelen van Rare te kopen waardoor de games die Rare zou ontwikkelen exclusief werden voor Nintendo.
Eén van de andere games die Rare in het Snes tijdperk ontwikkelde was Killer Instinct. Ook deze game was zeer succesvol maar kon niet tippen aan het succes van Donkey Kong Country.
Het N64 tijdperk
Rare begon het N64 tijdperk met Killer Instinct Gold en liet als snel meer games verschijnen waaronder Blast Corps, Diddy Kong Racing en Goldeneye. In 1998 kwam Rare voor het eerst met twee compleet zelf bedachte game personages, namelijk Banjo en Kazooie. Deze game zorgde voor een stroomversnelling binnen het ontwikkelteam van Rare, want een jaar later verscheen Jet Force Gemini en ook het lang verwachte Donkey Kong 64. De laatste was zelfs van een dusdanig niveau dat je een stukje hardware moest aanschaffen die je in je N64 moest inbouwen zodat hij het spel aankon.
Ook begon Rare ditzelfde jaar met het uitbrengen van games voor Nintendo´s handheld de Gameboy Color. Hierop kwamen spellen uit zoals Conker´s Pocket Tales, maar ook sloot Rare een deal voor een Mickey Mouse game: Mickey Mouse Speedway. Tevens wisselde Rare van hoofdkwartier en betrokken ze het nu huidige hoofdkwartier van het bedrijf waar ondertussen vele hoogstaande games zijn ontwikkeld.
Ook bleef Rare niet stilstaan. In 2000 bracht Rare de grootste line-up aan games tot nu toe uit met een aantal nog steeds zeer geliefde games zoals Perfect Dark, Banjo-Tooie en Mickey´s Speedway USA.. In 2001 was er een enorme teruggang in het aantal uitgebrachte games want er werd dit jaar maar één game uitgebracht. Conker´s Bad Fur Day was één van de laatste games die uitkwam op de N64 en had hierdoor niet zoveel succes als gehoopt.
Van Nintendo naar Microsoft
Ook in 2002 bracht Rare maar één titel uit. Star Fox Adventures kwam uit op de GameCube en was gelijk al één van de meest geliefde games op deze console. Dit zou alleen, zo bleek later, de enige game worden die Rare voor de GameCube ontwikkelde.
Er waren nog wel wat projecten voor de GameCube waar aan werd gewerkt, maar er waren al sterke geruchten dat Microsoft Rare wilde overnemen, en in september 2002 werd dan ook officieel door Microsoft aangekondigd dat ze Rare hadden overgenomen. Ze hadden niet alleen de aandelen van Nintendo gekocht, maar ook de aandelen van Tim en Chris Stamper die later in 2007 daadwerkelijk het bedrijf zouden verlaten. Uiteindelijk heeft Microsoft 377 miljoen dollar betaald voor het bedrijf wat ooit in een huiskamer is begonnen.
De overstap naar Microsoft zorgde voor een heel erg grote verandering binnen het bedrijf en dit bracht natuurlijk een hoop uitdagingen met zich mee. Zo konden ze geen games meer maken met Donkey Kong en moesten ze dus nieuwe ideeën gaan uitwerken om dit nieuwe publiek tevreden gaan stellen. Rare had wel alle copyrights in handen van bijvoorbeeld Banjo-Kazooie en Conker.
In 2003 bracht Rare dan ook de eerste game uit op de Xbox, Grabbed by the Ghoullies. Deze game was te vergelijken met Luigi´s Mansion maar had wel de typische Rare toevoegingen. Een jaar later kwam ook de eerste game uit een bestaande franchise uit, namelijk Conker Live en Reloaded.
Ondanks dat Rare geen games meer ontwikkelde voor de GameCube bleef het bedrijf wel games ontwikkelen voor Nintendo's handheld. Op de Gameboy Advance verschenen games zoals een remake van de Donkey Kong Country reeks en een vervolg op Banjo-Tooie.
De Xbox360
Verder bleef het relatief stil op de Xbox en velen dachten dat Rare niet meer met games als Banjo-Kazooie zou komen. In 2005 werd de Xbox 360 uitgebracht en één van de eerste games die hiervoor verscheen was Perfect Dark Zero, welke van ons een 7.5 kreeg. Behalve dat dit de eerste Rare game was voor de Xbox360, was zeker dat dit niet de laatste was. Later volgde Viva Pinata en Kameo: Elements of Power en stonden er een aantal klaar om bekend gemaakt te worden.
Zo liet Microsoft in 2006 de eerste trailer van Banjo-Kazooie zien en kondigde dan ook aan, aan deze game te werken. Dit was voor een hoop fans van de reeks een grote verrassing, maar wel iets waarop ze hadden gehoopt. Het is op dit moment zelfs zover dat fans van de reeks speciaal voor dit spel een Xbox 360 kopen.
Huidige situatie
Sindsdien heeft Rare Diddy Kong Racing uitgebracht op de Nintendo DS en verder gewerkt aan Viva Pinata pocket Paradise die ook op de Nintendo DS zal verschijnen. Eind vorig jaar kwamen de games Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts en Viva Pinata: Trouble in Paradise uit. Wat de toekomst verder zal brengen, is onbekend maar zeker is dat we nog een hoop grote titels kunnen gaan verwachten op de Xbox360 en de Nintendo DS.