XGN Biografie: Disney Interactive Studios

Article
door Limpie
maandag, 21 juni 2010 om 19:08
xgn google image
Disney is een studio die vooral bekend is van haar films, maar de laatste jaren maakt Disney ook games. Deze worden ontwikkeld door Disney Interactive Studios en aangezien binnenkort Toy Story 3 verschijnt, is dat deze week de studio die we in de Biografie behandelen.
The Walt Disney Company
We gaan voor dit bedrijf niet naar het begin van Disney, want dan moeten we tientallen jaren terug de tijd in. We kijken nu alleen naar de Interactive Studios afdeling, de gamesafdeling van Disney. Toen de ontwikkelaar/uitgever werd opgericht, kreeg Disney Interactive Studios in eerste instantie de naam Walt Disney Computer Software. Officieel is Disney overigens tegenwoordig een uitgever, maar in het verleden was dat nog wel eens anders.
Walt Disney Computer Software koos ervoor om in de eerste jaren vooral veel games zelf te ontwikkelen en uit te brengen van films en figuren die door The Walt Disney Company waren bedacht. Omdat Walt Disney Computer Software toen nog weinig tot geen vertrouwen had in andere ontwikkelaars werden de games intern ontwikkeld. De eerste twee games die gelijk in 1988 kort na de oprichting verschenen, waren Who Framed Roger Rabbit en Matterhorn Screamer.
Who Framed Roger Rabbid is een game die gebaseerd was op de gelijknamige film, terwijl Matterhorn Screamer juist een game was waarin Disney figuren als Goofy een hoofdrol spelen.
Walt Disney
Niet alleen Disney games
Disney wist zich door haar grote naam al snel goed te vestigen in de gamesindustrie en bracht in de eerste paar jaar een aantal zeer bekende games uit. Sommige van deze games kennen we vooral dankzij de tekenfilms van Disney, zoals The Lion King, maar ook steeds vaker werden er games uitgebracht die niets te maken hadden met films of tekenfilms van Disney. Een voorbeeld hiervan is Stunt Island. Een spel waarin, zoals de naam het al zegt, stunten centraal staat.
Doordat Disney zich ook steeds meer als uitgever van niet eigen games wist te presenteren, besloot The Walt Disney Company om in 1996 Walt Disney Computer Software op te splitsen in twee bedrijven, of eigenlijk twee namen. Zo kwam er Disney Interactive Studios en Buena Vista Games. Disney Interactive Studios werd verantwoordelijk voor het uitgeven van games die iets te maken hadden Disney films of tekenfilms, terwijl Buena Vista games alle overige games voor haar rekening nam.
The Lion King
Een goede groei zorgt voor overnames
Ook de tweede helft van de jaren negentig en de eerste jaren van het nieuwe millennium waren goede tijden voor Disney Interactive Studios. Vele games werden uitgebracht en ook werden er enkele titels zelf ontwikkeld. Toch was er de behoefte aan meer vertrouwen naar andere studio's om games te laten ontwikkelen. Op die manier zou Disney Interactive Studios zich meer concentreren op het uitgeven van games. Om dit vertrouwen te kunnen ontwikkelen, werd besloten een aantal studio's over te nemen. Zo werd alles toch nog een beetje in eigen huis gehouden.
Zo werd in 2005 de eerste ontwikkelaar door Disney Interactive Studios overgenomen, namelijk Avalanche Software. Deze ontwikkelaar kennen we overigens van onder andere Prince of Persia: Arabian Nights en maakt nu de Toy Story 3 game.
In de jaren na 2005 werden de volgende studio's overgenomen: Black Rock Studio, Fall Line Studio, Gamestar, Junction Point Studios, Propoganda Games en Wideload Games. Disney heeft dus flink uitgebreid en lijkt voorlopig nog niet te stoppen.
Toy Story 3
Meer dan alleen tekenfilms
Wie dacht dat Disney alleen maar tekenfilms en films maakt, heeft het goed mis. Er zijn in de afgelopen 22 jaar ongeveer 100 games verschenen van uitgever Disney Interactive Studios en deze lijst groeit alleen maar verder. Disney heeft namelijk de smaak te pakken en heeft met de overname van meerdere studio's de afgelopen jaren zich goed gepositioneerd voor de toekomst.

Populair Nieuws