WRC 6 gameplay veranderingen - De vier grootste op een rijtje

Article
zaterdag, 27 augustus 2016 om 12:00
xgn google image
Tijdens de E3 eerder dit jaar mochten we al even op bezoek bij Kylotonn voor een speelsessie WRC 6. Op de gamescom konden we er nog een keer mee aan de slag, op een ander circuit. Wat is er precies veranderd ten opzichte van WRC 5? Lees dat in onze vier WRC 6 gameplay veranderingen.
Een reden voor veel verschillen is een aanwinst in het ontwikkelingsteam van Kylotonn. Waar de Franse ontwikkelaar met WRC 5 puur op de eigen ontwikkelingskrachten richtte, heeft het deze keer de hulp ingeroepen van ervaringsdeskundigen. Coureurs die voorheen in de World Rally Championship reden, helpen nu mee aan WRC 6, om een zo nauwkeurig mogelijke ervaring af te leveren.

Verbeterd wegensysteem

Eén van de onderdelen waar de input van de coureurs zeer groot is geweest, is het vernieuwde en verbeterde wegensysteem. In WRC 6 rijden spelers over drie verschillende soorten wegen, namelijk geasfalteerde wegen, wegen die voornamelijk bestaan uit zand en gravel en tot slot wegen die bedekt zijn met ijs en sneeuw.
Zoals je waarschijnlijk wel verwacht, zijn de circuits met asfalt de meest relaxte ritjes voor coureurs. De grip is goed en de wegen zijn over het algemeen beter afgewerkt – denk bijvoorbeeld aan de berm, ligging en vorm. In WRC 6 zullen spelers heel snel het verschil merken tussen asfalt en de andere twee soorten en dat deden wij ook. Op de E3 moesten we rijden op een zandweg, terwijl we op de gamescom mochten rijden op het asfalt, wat een wereld van verschil was.
De zandwegen en besneeuwde wegen zijn namelijk compleet het tegenovergestelde van de geasfalteerde wegen. Grip is soms een begrip dat je helemaal vergeet als je met spinnende achterwielen door de bocht vliegt en ook de rest van de weg is een stuk minder goed afgewerkt. Kijk niet raar op als er ineens een flinke kei in de berm ligt of als je door de meest rare bochten moet rijden. Het gevoel van de verschillende wegen en de impact ervan is zeer goed aanwezig in WRC 6 en daar mogen we de coureurs voor bedanken.
96622

Realistischere auto’s

Net zoals de wegen, is ook het rijgevoel van een auto een essentieel onderdeel van rally, maar een onderdeel die voor ontwikkelaars die nog nooit in een rally-auto hebben gezeten zeer lastig is om te bepalen. De coureurs hebben samen met de ontwikkelaars een accuraat rijgevoel kunnen neerzetten die volgens de ervaringsdeskundigen zeer sterk overeenkomt met het echte werk, helemaal als je een stuur en pedalen erbij gebruikt.
Het gaat er namelijk niet alleen om hoe hard de auto’s gaan, dat is puur een kwestie van getallen die makkelijker geïmplementeerd kunnen worden. Het rijgevoel gaat veel meer om het sturen, hoe een auto reageert op bijvoorbeeld een landing na een flinke heuvel en hoe de auto reageert op het wegdek.
Wij merkten tijdens onze speelsessie op de gamescom goed hoe snel je de controle plotseling kan verliezen als je even niet oplet of een landing niet goed inschat. Als je bijvoorbeeld iets teveel stuurt terwijl je in de lucht hangt, dan heb je een grote kans dat je auto in de spin raakt en je geen schijn van kans meer hebt om te winnen. Stuur je echter helemaal niet en lig je op koers om van de baan af te rijden, dan eindigt je auto weer in de berm. Het zijn kleine elementen die de redelijke coureur van de goede coureur onderscheiden.
96623

Schadesysteem

In WRC 5 zat al een volledig schadesysteem. Niet alleen was de schade zichtbaar, zoals een fikse deuk in de voorkant na een ontmoeting met een boom, maar ook voelbaar als er essentiele onderdelen kapot gingen. Een schakelbak die vast zit in de eerste versnelling is bijvoorbeeld geen pretje als je een circuit wilt voltooien in de snelst mogelijke tijd.
Dat systeem zal nog meer worden uitgebreid in WRC 6 en ook accurater werken dan in WRC 5. We hebben al een paar keer de landing na een korte vlucht vermeld en dat voorbeeld gaan we er nog een keertje bijpakken. Als je bijvoorbeeld verkeerd landt en met het middelste onderstuk van de auto een heuveltje raakt, dan kunnen er legio aan problemen ontstaan. Zo kan bijvoorbeeld de uitlaat een klap krijgen of met een beetje pech kan zelfs de as van het stuur geraakt worden, waardoor bochten een groot probleem zullen worden.
96624

Nieuwe Special Stages en langere circuits

Eén van de kritiekpunten die WRC 5 kreeg, was dat de circuits in de game te kort waren om een spannende race neer te zetten. Een klein foutje en de overwinning was al verdwenen, omdat je in zo’n korte tijd het niet meer goed kan maken. Kylotonn heeft daarom aangegeven grotere circuits in WRC 6 te stoppen, zodat je ten minste langer dan twee minuten over een baan doet en er enigszins speelruimte is om een fout te corrigeren.
Daarnaast worden er ook Special Stages geïntroduceerd. Deze banen verschillen flink met de reguliere circuits qua regels en worden ook in het echt gereden. Zo zijn de coureurs puur aangewezen op zichzelf en hun bijrijder en af en toe moeten coureurs zelfs de normale wegen op om een race te voltooien. De auto’s moeten dan ook voldoen aan de regels van een normale consumentenauto om de weg op te mogen.
Naar welke verandering van WRC 6 gameplay kijk jij het meeste uit? Laat het ons weten in de comments!