World of Warcraft Legion interview - Wat kunnen we verwachten?

    Aan het einde van de maand is het alweer tijd voor de nieuwste uitbreiding van Blizzard’s populaire MMO, namelijk World of Warcraft Legion. Om erachter te komen wat we allemaal kunnen verwachten van Legion gingen we een praatje maken met Ion Hazzikostas, ook wel bekend als Watcher, de Lead Game Designer bij Blizzard.

    Veranderingen aan Artifacts

    Misschien wel de grootste toevoeging aan World of Warcraft Legion zijn de Artifact wapens, iconische en krachtige wapens die uniek zijn per specialisatie (elke klasse heeft drie of vier specialisaties). Tijdens het spelen van de game krijg je Artifact Power, die je kan steken in het wapen om nieuwe vaardigheden vrij te spelen.

    XGN: In hoeverre veranderen de Artifact wapens na één of meerdere content patches?

    Hazzikostas: "We hebben in ons achterhoofd gehouden dat beloningen altijd waardevol moeten blijven. Tijdens het levelen krijg je natuurlijk ervaring, maar ook goudstukken als beloning en door de economie van World of Warcraft blijft je geld altijd waardevol. Omdat Artifact Power eigenlijk ook in dat rijtje valt, willen we dus zorgen dat je er altijd wel wat mee kan doen.

    "Momenteel zal het wel even duren voordat spelers hun Artifact wapen volledig hebben gelevelt, maar als er meer content wordt toegevoegd door middel van patches, dan kan die grens worden overschreden. We zijn daarom van plan om de Skill Trees van de Artifacts uit te breiden met nieuwe vaardigheden of misschien gaan we wel de hoeveelheid punten die je in een vaardigheid kan steken verhogen. Hoe het precies gaat uitpakken weten we nog niet precies en we wachten daar ook mee als we werken aan de nieuwe content, om ervoor te zorgen dat alles goed op elkaar aansluit."

    Op welke manier wordt de balans tussen de klassen bewaakt?

    Bij elke nieuwe uitbreiding van World of Warcraft krijgen alle klassen een hoop vaardigheden erbij en soms worden ook bepaalde vaardigheden weggehaald of veranderd, als ze te sterk of juist onnodig blijken te zijn.

    XGN: Hoe wordt ervoor gezorgd dat de klassen relatief met elkaar in balans zijn bij elke uitbreiding?

    Hazzikostas: "Dat is een flinke uitdaging elke keer, niet alleen bij een nieuwe uitbreiding, maar elke keer als we een patch uitbrengen en sleutelen aan bepaalde vaardigheden, zoals hoeveel schade een aanval doet. Daarnaast heeft elke specialisatie natuurlijk ook zijn eigen dingen als het gaat om unieke vaardigheden, die soms zelfs mechanieken in raids kunnen omzeilen.

    "Een grote valkuil bij het balanceren van klassen is om naar de zwaktes te kijken. De Death Knight bijvoorbeeld is een logge machine en zal nooit een Rogue inhalen bij een renwedstrijd, want de Rogue heeft Sprint. Je zal dan al snel gaan denken dat de Death Knight eenzelfde vaardigheid nodig heeft, maar als je eenmaal die weg inslaat, dan eindig je met allemaal dezelfde klassen en dat willen we voorkomen.

    "Wij kijken daarom naar de sterke punten van de klassen en bouwen daarop uit. Als de Death Knight bijvoorbeeld iemand te pakken heeft, dan doet hij zijn naam eer aan. Op die manier is niet elke klasse overal goed in, maar hebben ze niche rollen te vervullen die altijd relevant zullen zijn."

    Meer content patches

    De uitbreidingen van World of Warcraft konden altijd op een aantal grote content patches rekenen van Blizzard. De vorige uitbreiding, Warlords of Draenor, kreeg echter maar één content patch en veel spelers voelden zich daardoor wat bekocht door Blizzard.

    XGN: Kunnen we voor World of Warcraft Legion wel weer rekenen op voldoende content?

    Hazzikostas: "Bij World of Warcraft werken we met één groot team, om ervoor te zorgen dat alle content van hetzelfde niveau is en alles goed op elkaar aansluit. We kunnen daarom ook niet een team zetten op het maken van content voor de live game en een team zetten op het maken van een nieuwe uitbreiding en dus moeten we keuzes maken. Gaan we aan de slag met een grote nieuwe uitbreiding en laten we de live game voorlopig voor wat het is, of gaan we ons richten op het ondersteunen van de live game en laten we spelers langer wachten op een nieuwe uitbreiding?

    "Ik geef eerlijk toe dat we bij Warlords of Draenor verkeerde keuzes daarin hebben gemaakt. We wilden al heel snel weer aan de slag met een nieuwe uitbreiding en nieuwe vormen van gameplay introduceren, zoals de Artifact wapens, waardoor we de live game een beetje uit het oog zijn verloren. Spelers verwachten een bepaalde hoeveelheid content van een uitbreiding en met Legion zijn we dan ook zeker van plan om die content aan te bieden en misschien nog wel meer dan in vorige uitbreidingen."

    Een goed instapmoment

    Bij een MMORPG die al bestaat sinds 2004 zul je niet snel denken aan een makkelijk spel waar spelers snel in kunnen stappen en meedraaien met de veteranen.

    XGN: In hoeverre zal Legion een goed instappunt zijn voor nieuwe spelers die World of Warcraft willen proberen?

    Hazzikostas: "Ik denk persoonlijk dat Legion één van de beste momenten is voor spelers om de game uit te proberen. We hebben in de loop van de jaren een hoop nieuwe elementen geïntroduceerd om spelers aan het begin zo goed mogelijk in het zadel te helpen, zoals de Mission Boards voor als ze niet weten waar ze naar toe moeten en het Looking For Group-systeem om makkelijker Dungeons te spelen.

    "Daarnaast hebben veteranen ook niet meer echt het voordeel dat ze de klassen door en door kennen, want in World of Warcraft Legion gaat er een hoop op de schop. We hebben elke specialisatie van de grond af opnieuw opgebouwd om ervoor te zorgen dat de klassen meer diversiteit bieden en echt zijn zoals wij en spelers ze voorstellen. Er zijn daarom maar weinig klassen die een handjevol veranderingen hebben gekregen en bepaalde specialisaties zijn compleet nieuw, zoals de Survival Hunter, die zijn boog heeft ingewisseld voor een speer.

    "Als nieuwe spelers er dus voor kiezen om de wereld van Warcraft te verkennen, dan is Legion één van de beste momenten om dat te doen."

    Nieuw PvP-systeem

    In de begindagen van World of Warcraft bestond het PvP-systeem niet uit meer dan het tegenkomen van vijandelijke spelers en die proberen te verslaan. Later werden er Battlegrounds geïntroduceerd en konden spelers zeer sterke PvP-beloningen verdienen.

    XGN: Met Legion gaat het hele PvP-systeem op de schop, maar wat is daar precies de motivatie voor?

    Hazzikostas: "Het focus van PvP is in de loop van de jaren sterk veranderd. Als je kijkt naar vroeger, dan doken mensen een Battleground in of gingen ze op zoek naar PvP-gevechten puur voor het plezier dat je eruit haalden. Later werd het veel serieuzer en probeerden spelers de beste beloningen vrij te spelen en werd er enorm veel tijd in gestoken.

    "Het nieuwe PvP-systeem, ook wel het Prestige-systeem genoemd, biedt mogelijkheden voor beide soorten spelers. Als je potjes PvP speelt, dan stijg je in Prestige en speel je tegelijkertijd nieuwe PvP Talents vrij, die ook alleen werken in PvP en dus geen invloed hebben op de balans in PvE. Tegelijkertijd hebben we de speciale uitrustingen die je kon verdienen in PvP uit de game gehaald, omdat die voor teveel verschil tussen nieuwe en casual spelers enerzijds en hardcore spelers anderzijds zorgden."

    Blizzard heeft zo te horen met World of Warcraft Legion een hoop veranderingen doorgevoerd en wij zijn dan ook zeer benieuwd hoe die gaan uitpakken. Lang hoeven we in ieder geval niet meer te wachten, want World of Warcraft Legion ligt alweer 30 augustus in de schappen.

    Lees voor meer World of Warcraft Legion ook onze special met alle vernieuwingen in de game.

    World of Warcraft: Legion

    Verkijgbaar vanaf 30 august 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.