5 redenen waarom je Halo Reach moet spelen in The Master Chief Collection

    Na lang wachten is Halo Reach eindelijk aangekondigd voor The Master Chief Collection. Over niet al te lange tijd kan iedereen op PC en Xbox One genieten van dit meesterwerk. Wij geven vijf redenen waarom je Halo Reach moet spelen in The Master Chief Collection.

    De aankondiging van The Master Chief Collection naar PC sloeg al in als een plasmagranaat van vreugde. Daardoor sneeuwde het nieuws dat Halo Reach als DLC naar de game komt een beetje onder. Toch is het groot nieuws voor Halo fans. Er zijn namelijk genoeg redenen waarom je Halo Reach moet spelen.

    Firefight 2.0

    De spelmodi Firefight werd voor het eerst geïntroduceerd in Halo 3: ODST. Het is een soort survival modus, waarin je meerdere waves met verschillende vijanden doorloopt. Het leukste aan Firefight is dat je op een gegeven moment weinig munitie meer hebt en ineens de meest stomme grunt een erg gevaarlijke vijand wordt.

    Firefight is samen met meerdere andere spelers te spelen. Goede samenwerking is erg belangrijk om te overleven, zeker op hoge moeilijkheidsgraden. Anders zal je merken dat de overmacht al snel te veel wordt voor jouw SPARTAN-team.

    Er zijn meerdere variaties van Firefight in Halo Reach. Zo is er een spelmodi waar spelers ook als de Covenant kunnen spelen om de SPARTAN-medespelers te verslaan. Als je aan de kant van de Covenant speelt, krijg je ook computergestuurde teamgenoten om het de tegenstander extra moeilijk te maken.

    Verhaal

    Het verhaal van Halo Reach richt zich niet op de Master Chief, maar juist rondom Noble Team ten tijde van het gevecht op de planeet Reach. Halo fans weten al ongeveer hoe het verhaal loopt, aangezien het een prequel is op Halo:Combat Evolved. Toch blijft het een indrukwekkend en emotioneel verhaal, waarin de machteloosheid van een oorlog goed wordt neergezet. Het toont de menselijkheid van de SPARTAN-soldaten zoals nooit tevoren in een Halo game.

    Samen met je vijf teamgenoten van Noble Team probeer je Reach te verdedigen tegen een grote invasie van de Covenant. Het verhaal brengt je op veel verschillende locaties op de planeet, tot een groot ruimtegevecht aan toe. Er zit veel afwisseling in de levels en dat is prettig. Het verhaal alleen al is een goede reden waarom je Halo Reach moet spelen.

    Uitgebreide multiplayer

    Toen Halo Reach net uitkwam, was de multiplayer een van de meest uitgebreide in de serie. De game kende enkele nieuwe gamemodes die de multiplayer fris deed aanvoelen. Ook de maps, later aangevuld met remakes van populaire maps, zijn erg afwisselend om op te spelen.

    De toevoeging van zogenaamde armor abilities aan de multiplayer zorgde voor gemengde reacties onder spelers. De zeven beschikbare abilities zijn allemaal erg verschillend en hadden een grote impact op de multiplayer. Zo maakt een armor ability bijvoorbeeld spelers voor korte tijd onzichtbaar. Het is nog afwachten hoe deze armor abilities in Halo Reach voor de Master Chief Collection worden geïmplementeerd.

    Afscheid van Bungie

    Halo Reach was de laatste Halo game die ontwikkeld werd door Bungie, voordat zij aan de slag ging met Destiny en het stokje overdroeg aan 343 Industries. Aan alles in Halo Reach is te merken dat Bungie nog één keer een ode wilde geven aan de serie.

    Vooral het emotionele, laatste level ‘Lone Wolf’ in Halo Reach laat dit goed zien. Bungie had geen betere scene en bijbehorende speech van dokter Halsey kunnen bedenken om afscheid te nemen van de serie.

    Respect voor de roots

    Het laatste punt dat we willen benoemen in deze special met redenen waarom je Halo Reach moet spelen, heeft te maken met het feit dat Bungie rekening heeft gehouden met de roots van de serie. Zo is bij het ontwerpen van het uiterlijk van de meeste personages vooral gekeken naar de ideeën van Halo: Combat Evolved. De Covenant ziet er daardoor een stuk meer intimiderend uit. Dat past goed bij de grimmige sfeer die de game wil neerzetten.

    Het rekening houden met de roots blijkt verder in het terugkeren van health packs. De health packs worden ook in Halo: Combat Evolved en Halo 3: ODST gebruikt. Dit zorgt voor meer tactische gameplay omdat je jezelf op sommige momenten erg kwetsbaar voelt. Zelfs al ben je een bijna twee meter lange supersoldaat, je bent nergens echt veilig.

    Redenen waarom je Halo Reach moet spelen in The Master Chief Collection

    Dit waren onze vijf redenen waarom je Halo Reach moet spelen op The Master Chief Collection. Kijk jij ook uit naar de toevoeging van Halo Reach aan deze game? Laat het ons weten in de reacties!

    Halo: Reach

    Verkijgbaar vanaf 14 september 2010

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.