Waarom je Alice: Madness Returns had moeten spelen

Article
zondag, 08 december 2013 om 17:00
xgn google image
In de vorige rubriek bespraken wij Brütal Legend, een bijzondere game door de mix van actie met real-time strategy elementen. Daarnaast had het een unieke wereld in de stijl van heavy metal. Als wij het dan toch over een unieke wereld hebben, dan mag Alice: Madness Returns niet ontbreken. De game zelf is een interessante platformer en niet iedereen heeft die een kans gegeven.
De man achter de donkere wereld van Alice is American McGee. Zelf begon hij zijn gamecarrière bij id Software, waar hij heeft gewerkt aan games als Doom en Quake. Belangrijker nog: in 2000 bracht hij America McGee's Alice uit in samenwerking met Electronic Arts. Wat volgde waren verschillende andere projecten totdat McGee een eigen studio oprichtte genaamd Spicy Horse. Vrij bijzonder, want Spicy Horse is gesitueerd in Shanghai, China. Bij het maken en uitgeven van Alice: Madness Returns op 16 juni 2011 werd dan ook geschiedenis geschreven. Het is namelijk de eerste console game die in zijn geheel is gemaakt in China voor export.
Naast Spicy Horse is ook nog een tweede team actief, maar deze werkt onder de naam Spicy Pony. Dit team werkt met name aan games voor de mobiele telefoons. Na Alice: Madness Returns werd het plotseling vrij stil rondom Spicy Horse. De ontwikkelaar bracht enkel nog kleine projecten uit. Wel heeft de ontwikkelaar geprobeerd om via Kickstarter geld in te zamelen voor OZombie, maar helaas kwam hier niet genoeg geld voor binnen.
De studio heeft daarentegen wel de rechten verkregen voor het maken van een Alice film. Dus op dit moment is de ontwikkelaar druk bezig met een korte film over Alice die de naam Alice: Otherlands draagt, een project dat wel slaagde op Kickstarter.
Alice: Madness Returns

Voor het eerst 'made in China'

Het tweede deel van de bizarre Alice wereld heeft het nog redelijk gedaan op het gebied van recensies. Zo kreeg Alice: Madness Returns een 8,0 in onze recensie van Eke. Belangrijke positieve punten waar de bizarre wereld en karakters, maar bovenal de echte platform gameplay. Iets wat je niet snel meer tegenkomt in console games. Andere recensenten zagen dit ook in en gaven de game gemiddeld een 7,0 voor PlayStation 3 en Xbox 360 en een 7,5 voor de PC op Metacritic.
Wat betreft verkopen kan er van een minder succes gesproken worden voor Alice: Madness Returns. In totaal waren er 930.000 verkochte exemplaren. Belangrijkste aanjager is de PlayStation 3 met 460.000 verkochte exemplaren, gevolgd door de Xbox 360 met 390.000 en de PC met 90.000. Tussen de verkopen op de PlayStation 3 valt geen verschil te zien, maar bij de Xbox 360 is er wel iets te vinden. Zo zijn in Noord-Amerika 200.000 exemplaren verkocht ten opzichte van 120.000 in Europa. Hoe dan ook, de game heeft net niet die streep van één miljoen verkochte exemplaren gehaald.
Alice: Madness Returns

Een echte platformer met unieke wereld

Alice: Madness Returns springt er met name uit om de platform gameplay. Een element dat in huidige games niet vaak voorkomt, laat staan dat het als belangrijkste onderdeel wordt gezien. Uiteraard valt er nog een blik te werpen op Mario, maar als je geen console van Nintendo hebt, dan schiet dat uiteraard niet op.
Daarom is Alice: Madness Returns zo verfrissend, omdat het alle platform elementen in de game heeft zitten. Van simpelweg de juiste sprongen maken, naar echte puzzels oplossen. Vijanden zijn bovendien ook nog puzzels op zich. Deze vijanden hebben namelijk altijd één bepaalde zwakte, die jij moet zien te vinden. Wanneer er dan verschillende vijanden op je afkomen, is het ook even puzzelen hoe en in welke volgorde jij ze moet aanpakken.
Een ander belangrijk element van Alice: Madness Returns is uiteraard de wereld, en dan kunnen wij het eigenlijk hebben over twee verschillende werelden. Zo speel je bijvoorbeeld ook als Alice in Londen van tientallen jaren geleden. Het hoogtepunt blijft uiteraard Wonderland, maar dan met name de manier waarop deze nu wordt uitgebeeld. Deze magische wereld is namelijk niet zo fleurig als in het sprookje of de film. Integendeel, de wereld zit vol met gevaren en donkere plekken. Je bent gewaarschuwd!
Zie het spel niet als een horror game. Zo vond American McGee dat gamers door Electronic Arts werden misleid. Beelden die werden uitgegeven waren vaak gruwelijk dan wel bloederig, twee zaken die allebei geen hoofdrol spelen in de game. Nee, je moet de wereld echt zien als een Wonderland in de Middeleeuwen. Nog steeds magisch, maar wel heel donker.

Waarom nu nog proberen?

'Je kunt blijven zoeken tot je een ons weegt' is het motto voor een platformer op de PlayStation 3 of Xbox 360. Zoek daarom niet verder en pak gewoon een exemplaar van Alice: Madness Returns op. Niet alleen kun je genieten van de verschillende puzzels en wat klim en klauterwerk, maar ook van de magische- en toch wel donkere wereld. Zo is het voor sommige mensen gewoon heel moeilijk om de zon door de wolken te zien. Een psychose, waar de wereld van Alice: Madness Returns uit voort komt. Denk er niet te lang over na en spring gewoon in deze bijzondere game.