Veelbelovende gecancelde games - Wat hebben we gemist?

    Er is zoveel keuze aan videogames, we staan daarom ook maar zelden stil bij degenen die de winkelschappen niet hebben gehaald. Hoewel games vaak met goede reden gecanceld worden, gaat het soms ook om veelbelovende titels waar veel mensen naar uitkeken. Welke veelbelovende gecancelde games had jij graag in huis gehaald?

    Zoeken naar onderdelen of beelden van een gecancelde game kan best moeilijk zijn. Er zijn hele sites gewijd aan dit avontuur, zoals Unseen64. Bij sommige spellen is er zó weinig openbaar gemaakt dat het altijd onduidelijk blijft wat het moest worden. Sterker nog, andere keren is er zo weinig bekend dat de game in een soort mythe veranderd, zoals GTA 64, het behoeft geen uitleg voor welke console dit zou zijn geweest.

    Van andere titels is dan wel weer genoeg bekend om een beeld te hebben van wat het eindresultaat had kunnen zijn, we hebben enkele veelbelovende games die gecanceld werden voor je op een rijtje gezet.

    Call of Duty (4): Devil’s Brigade (Xbox 360, Playstation 3)

    Deze Call of Duty-spinoff zou zich afspelen in de Tweede Wereldoorlog en focuste op de waargebeurde verhalen van de Devil’s Brigade, waarnaar de game vernoemd was. Het spel is later geannuleerd. Het verhaal is dat het team op Guitar Hero: Van Halen werd gezet, omdat hier meer geld mee verdiend kon worden, maar in een interview met Jason VandenBerghe, developer van Devil’s Brigade, wordt duidelijk dat de verschillende zaken buiten de invloed van het team de oorzaak waren.

    Het hele interview op Polygon vertelt nog veel meer over de ontwikkeling en de game zelf. De samensmelting van Vivendi en Blizzard was een van de oorzaken voor de ontbinding van het team. Dat, terwijl de game al in de laatste greenlight fase zat.

    Je zou met de Devil’s Brigade in Italië spelen, de bedoeling was dat je waarheidsgetrouw de belangrijkste missies van deze special forces zou beleven. Het verschil met andere CoD-delen was dat hier meer strategie in zou zitten en de indrukwekkende vaardigheden (tactischer en atletischer dan je gemiddelde soldaat) en gevechten die de echte Devil’s Brigade zo uniek maakten. Call of Duty Devil's Brigade is daarmee een van de veelbelovende gecancelde games in onze lijst.

    Skies (Dreamcast en PC)

    De Dreamcast kwam luttele maanden voor de Sony PlayStation uit en de meeste mensen besloten te wachten op de technisch en grafisch sterkere console van Sony. Na krap twee jaar werd de Dreamcast niet meer ondersteund en daardoor zijn veel games voor deze console nooit uitgebracht (waaronder de port van Half-Life).

    Een van de meest veelbelovende gecancelde games voor de Dreamcast was Skies; een MMO die eerst ook nog voor de PC zou uitkomen. MMO’s op een console met een inbel-verbinding… Het klinkt niet zo aantrekkelijk anno nu, maar de Dreamcast kende er meer, namelijk het redelijk populaire Phantasy Star Online. Het was dus niet onmogelijk, maar Skies verdween van de radar na hervorming van uitgever SegaSoft.

    Het spel zou gebruikmaken van flight simulator technologie om iedere ‘bewoner’ van de wereld Menigar, waar Skies zich afspeelt, te kunnen laten vliegen. Daarnaast zou er veel gebruik worden gemaakt van magie, in de vorm van skills en LEDO’s (Limited Edition Digital Objects). Deze vond je in je inventaris en dit zouden de spreuken zijn die je kon gebruiken, de een sterker of zeldzamer dan de ander. Er zijn een aantal screenshots en een enkele website te vinden die het spel behandelt. Van de officiële site uit 1998, te vinden met Wayback Machine, is nog maar weinig over.

    Global Kumite (Gameboy Color)

    Deze one on one fighter-game zou uitkomen voor de Gameboy Color. Het werd gemaakt door de Nederlandse Karma Studios, een studio waar veel titels van zijn gecanceld. Het spel zou begin 2000 uit moeten komen, maar Karma Studios bracht niets op de markt en er is verder nooit bekendgemaakt waarom Global Kumite (en andere games) niet zijn uitgekomen. Daar scoor je bij gamers in ieder geval geen fifa points mee!

    De studio heeft op haar officiële website na 1 januari 2006 geen update meer geplaatst. Ironisch genoeg stond in deze nieuwjaarswens dat mensen veel nieuwe games van hen konden verwachten, ‘just stay tuned’.

    In het spel zou je met acht personages kunnen spelen. Het is niet bekend of er een multiplayer modus is, maar er waren meerdere gamemodes vrij te spelen, evenals nieuwe vechters en levels. De karakters zien eruit als typische fighters: de ninja, de hulk-lookalike, de martial artist met zijn grote afro-kapsel en zonnebril, het meisje met paardenstaart gekleed in niets dan een broek en bh… In screenshots van gevechten zijn geen namen van deze vechters te zien. Wel zijn er in de paar kleurrijke screenshots te zien dat de levels er goed uitzagen.

    Worms Battle Rally (PlayStation 2, Xbox en/of GameCube?)

    Kartgames, je hebt pas echt een succesvolle franchise als je er eentje hebt. Ook de makers van Worms, Team17, hadden een racegame/kartgame in ontwikkeling. Er zijn tot nu toe enkel twee screenshots van het spel gevonden en zelfs de platformen waarop de game uit zouden komen zijn onbekend. Het spel was in ontwikkeling in 2003, maar is geannuleerd nadat uitgever SEGA verzocht dat zij in plaats hiervan Worms Forts Under Siege (PC, PS2 en Xbox) zouden ontwikkelen. Deze game scoorde uiteindelijk maar matig bij de pers.

    Er is maar weinig bekend van de game, behalve dat er ooit twee screenshots zijn getoond. Hieruit kun je wel een aantal dingen afleiden; zo kun je ten eerste zien dat er heuvels en grotten in de levels waren, en dat je spelers daardoor soms alleen op je radar kan zien. Mocht je in de buurt komen van een van de andere racers kun je hem natuurlijk bekogelen… of een bananenschil achterlaten. Waarschijnlijk kon je je kogels en schillen ook bijvullen.

    Daarnaast zien we veel dingen terug uit andere race/kartgames: de tijd in de rechter bovenhoek, de plaats waarop je op dit moment staat linksonder met daaronder weer een healthbar, als die leeg raakt, krijgen je tegenstanders een melding in beeld. Het onduidelijkste aspect is de teller direct onder de tijd.Deze staat in beide screenshots op 1 en het icoontje lijkt op een grafsteen; mogelijk hield dit bij hoe vaak je healthbar leeg is geraakt en/of hoe vaak je gerespawnt bent.

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.