Twitch Plays games - Totale chaos

Article
zondag, 04 oktober 2015 om 12:03
xgn google image
Stel je een situatie voor waarin je auto probeert te rijden, terwijl enkele duizenden mensen tegelijk deze auto ook kunnen besturen. Levensgevaarlijk. Een jaar terug ontstond een fenomeen waarin enkele honderden of duizenden mensen een game samen spelen op hetzelfde moment: Twitch Plays games.
Met behulp van Twitch-chat spelen kijkers en gebruikers van Twitch, het immens populaire streamingplatform, games samen. Omdat iedereen met een Twitch-account een input kan invoeren, die in eerste instantie chronologisch wordt uitgevoerd, ontstaat al snel totale chaos.
Zelfs de meest simpele games bleken een ware uitdaging om met enkele duizenden mensen tegelijkertijd samen te spelen. Een van deze games was de klassieker Pokémon Red voor de GameBoy, de game die Twitch als eerste samen probeerde te spelen.

Pokémon Red – Anarchie en democratie

Begin 2014 was het zover. Twitch begon aan de allereerste Twitch Plays game: Pokémon Red. De klassieker leek het ideale uitgangspunt voor Twitch Plays, want er zijn slechts 8 toetsen die gebruikt konden worden. De vier richtingstoetsen en de toetsen A, B, Select en Start waren de acht knoppen die je kon gebruiken om het eerste Pokémon avontuur te spelen.
Met anarchie of democratie kan Twitch bepalen hoe de game gespeeld moet worden. Zoals de namen wellicht al doen aanduiden, is anarchie precies wat je denkt dat het is. In anarchie modus worden alle inputcommando’s in chronologische volgorde ingevoerd, wat dus leidt tot totale chaos en gekke bewegingen. Op het eerste gezicht oogt anarchie hilarisch, maar je schiet er eigenlijk geen meter mee op omdat iedere input de vorige kan tegenspreken en één verkeerde input de hele progressie kan verknallen.
Mede dankzij bovengenoemde problemen met de anarchiemodus werd een nieuwe modus geïntroduceerd: de democratie modus. Een democratiemodus werd heel belangrijk geacht om nog progressie te boeken, omdat er op een gegeven moment na 24 uur voor geen meter progressie was gemaakt. De democratiemodus moest ervoor zorgen dat de meerderheid kon bepalen welke input de volgende was, zoals de naam democratie al impliceert. Elke 10 seconden werd bepaald welke input het meest voorkwam en daarna werd deze input uitgevoerd.
Het nadeel aan deze manier van spelen was dat er slechts elke 10 seconden een input werd gedaan. Hierdoor werd het tempo van de game aanzienlijk verlaagd, aangezien er nog maar zes inputs per minuut werden gedaan in plaats van enkele honderden per minuut in anarchiemodus. Uiteindelijk bleek het toch essentieel dat de democratiemodus werd ingevoerd.
79233

Pokémon Red – Hoogte- en dieptepunten

Het uitspelen van Pokémon Red was zelfs met de nieuwe democratiemodus voor Twitch een hele klus. De vele keren dat er eenzelfde commando werd getypt resulteerde vaak in meerdere keren achter elkaar A drukken bijvoorbeeld of B. Dit probleem had ook te maken met de delay op de stream: er zat namelijk een delay van 20 à 30 seconden op de weergave van de inputs de van stream zelf vanuit Twitch-chat. Hierdoor werd er dus vaak A achter elkaar gedrukt, ook al was dat misschien niet eens de intentie op dat moment.
De vele uren waarin Twitch heeft geprobeerd samen te werken om Pokémon Red tot een succesvol eind te brengen leverde vele hoogtepunten, maar ook dieptepunten op. Een van de meest bijzondere gebeurtenissen is het succesvol vangen van de legendarische Pokémon Zapdos. Ook het verslaan van trainer Blue, die de laatste uitdaging vormde, behoort tot de hoogtepunten, omdat na het eindeloos opnieuw uitdagen van de Elite Four het eindelijk lukte de game uit te spelen. Na een tijd van 16 dagen, 7 uur en 46 minuten en veel bloed, zweet en tranen lukte het Twitch eindelijk om Pokémon Red uit te spelen.
De dieptepunten die voorkwamen tijdens de Twitch Plays Pokémon Red waren echter veel meer voorkomend dan hoogtepunten. Een van de bekendste blunders was in de Team Rocket basis, waar Twitch lang vast kwam te zitten in het doolhof van de basis. Het andere bekende dieptepunt gebeurde nadat Twitch Giovanni versloeg, de Team Rocket baas. Toen werd per ongeluk de Dig aanval gebruikt, waardoor de hele tocht opnieuw moest beginnen om de Silph Scope te halen.
Er zijn meerdere video’s gemaakt van dit doldwaze avontuur van Twitch en er is zelfs een subreddit aan gericht. Als je dit bizarre avontuur opnieuw wil meemaken, check dan even de subreddit of een van de video’s.
79234

Dark Souls

Na meerdere Pokémon games te hebben gespeeld (Pokémon Red was slechts de eerste), besloot Twitch dat het misschien wel een goed idee was om Dark Souls te gaan spelen. In tegenstelling tot Pokémon maakt Dark Souls echter gebruik van meer inputcommando’s en is de game niet turnbased, wat Pokémon natuurlijk wel is. Het tempo ligt ook vele malen hoger dan in Pokémon, met als gevolg dat één verkeerde input nu helemaal desastreus kan zijn.
In het begin verliep het spelen van Dark Souls niet zo goed. Na meer dan 6 dagen en 6 uur lukte het Twitch pas om de allereerste baas te verslaan. Dagenlang was het al een prestatie om überhaupt de baas een keer te raken. Er was behoefte aan verandering, omdat er nul sprake was van progressie.
Er werd een verandering aangebracht: van real-time naar turn based gameplay. In plaats van in totale anarchie de commando’s op te volgen werd de game voor iedere actie stopgezet. Op deze manier kon er dus wel progressie gemaakt worden in Dark Souls, al gaat het natuurlijk tegen de essentie van de game in. Inmiddels heeft Twitch het einde van Dark Souls bereikt, na meer dan 43 dagen speeltijd.
Twitch is van plan om te beginnen aan Dark Souls 2 en deze op eenzelfde manier te spelen. Het volgende hoofdstuk van Twitch Plays is daarmee nu al in volle gang.
79235

Twitch Plays – Een sociaal experiment

In feite is Twitch Plays een test. Door het spelen van een game met enkele duizenden mensen tegelijkertijd in een anarchistische setting wordt duidelijk dat anarchie geen optie is voor de wereld. Als iedereen kan doen en laten wat hij of zij wil wordt de wereld zonder twijfel een ongeregeld zooitje ellende. Samenwerken om zo een gemeenschappelijk doel te verwezenlijken was het doel in zowel Pokémon als Dark Souls, maar toch blijkt het halen van dit doel niet zonder slag of stoot te gaan.
Het uitspelen van de game is een collectief belang, maar er waren genoeg mensen die opzettelijk roet in het eten gooiden. Voor de grap, ongemeend of met opzet, één verkeerde keuze kan alles verknallen. Er is ook geen sprake van communicatie, omdat de Twitch chat vol stond met commando’s. Op deze manier kon niemand overleggen wat er moest gebeuren, en op welk moment.
Wat Twitch Plays ons min of meer leert is dat een spel spelen, of iets ander doen waarbij enkele duizenden mensen zeggenschap hebben, vrijwel onmogelijk is zonder communicatie. Hoewel het tot de nodige hilariteit kan leiden, leidt het ook tot frustratie en uiteindelijk kost het teveel moeite om iets voor elkaar te krijgen.
Zelf of met een paar anderen gamen is wat dat betreft goed te doen, maar wanneer er enkele duizenden mensen invloed hebben op de gang van zaken wordt het al snel een onmogelijke opgave waarbij veel tijd verloren gaat. Je kunt bij wijze van spreken beter een berg proberen te beklimmen zonder hulpmiddelen dan een game proberen te halen via Twitch Plays: dat gaat vast sneller.