Als je denkt aan Mario, dan denk je aan rennen en springen in een platformer. Maar binnenkort ligt er een nieuwe Mario-RPG in de winkel in de vorm van Mario & Luigi: Brothership. Het is alleen minder dan een halfjaar geleden dat Paper Mario: The Thousand-Year door verscheen, dus wat zijn de verschillen?
Het is eigenlijk niet zo bijzonder als er twee of meer Mario-games in één jaar in de winkel liggen. Maar meestal is het niet zo dat je beide in hetzelfde genre kan plaatsen. Als je eerder dit jaar al een leuk RPG-avontuur hebt beleefd in Paper Mario, moet je dan nog aandacht hebben voor een RPG als Mario & Luigi? Er zijn wel degelijk de nodige verschillen.
In Paper Mario: The Thousand-Year Door gaat Mario bijvoorbeeld op stap met een hele reeks verschillende reisgenoten. Ze hebben allemaal hun eigen aavallen en vaardigheden, dus een groot deel van je strategie in gevechten en het oplossen van puzzels is bepalen wie jou op dat moment het beste kan helpen. In Mario & Luigi is je party alleen een stuk kleiner.
De gebroeders Mario staan er namelijk min of meer alleen voor. Er zijn weliswaar andere personages die in de game voorkomen en met de broers op avontuur zijn, maar puzzels en combat draaien om de samenwerking tussen Mario & Luigi. Geen van beide loodgieters kan ingeruild worden voor een andere gevechtspartner.
Dat wil niet zeggen dat combat een saaie aangelegenheid is waarbij je nooit eens iets anders kan proberen. Want waar Paper Mario zijn strategie en complexiteit haalt uit het wisselen van partner, moet je om effectief te vechten in Mario & Luigi je moves goed kennen.
De betere aanvallen zijn namelijk een samenwerking tussen Mario & Luigi, waarbij je de juiste knoppen op het juiste moment in moet drukken om zoveel mogelijk schade te doen. Op papier klinkt dat misschien als een mechanic die ook erg lijkt op iets uit Paper Mario. Maar Mario & Luigi vraag meestal langere combinaties, met een grotere beloning als het goed gaat en een zwaardere straf als je er een potje van maakt.
Je kunt in Mario & Luigi: Brothership ook gebruik maken van Battle Plugs. Die geven je boosts, of maken je immuun voor bepaalde soorten schade. Het is als het ware te vergelijken met de badges van Paper Mario. Maar sommige effecten van Battle Plugs gaan een stapje verder.
Op een gegeven moment kun je bijvoorbeeld zelfs acties zoals healen en aanvallen ontwijken automatiseren. Tegen die tijd zullen er waarschijnlijk genoeg dingen gebeuren in een gevecht dat het daar niet per se makkelijker van wordt. Maar als je toch vindt dat het teveel helpt, dan gebruik je gewoon andere Battle Plugs.
Het komt er op neer dat Mario & Luigi en Paper Mario inderdaad hun genre gemeen hebben. Er zijn zelfs wat overeenkomsten te ontdekken. Maar de dingen waarover je moet nadenken bij het spelen van Mario & Luigi zijn toch anders dan in Paper Mario.
Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat twee Mario RPG’s in hetzelfde jaar ook voelt als meer van hetzelfde. Tenminste, dat gevoel zal gedeeltelijk afhangen van je eigen smaak in games. Misschien heb je na één Mario RPG wel weer even genoeg van het genre. Maar als je toch al meerdere RPG’s speelt in een jaar, kunnen Paper Mario en Mario & Luigi: Brothership de spotlight prima delen.