Total War Warhammer unieke features - Wereld van verschil

Article
woensdag, 25 mei 2016 om 13:27
xgn google image
Total War Warhammer ligt net in de schappen en dit is de eerste fantasy setting voor de Total War franchise. Deze game brengt, naast de omdoping van de wereld tot een waar sprookjeslandschap, een aantal cruciale verbeteringen én veranderingen met zich mee. Lees hier alles over de Total War Warhammer unieke features.

Rassen zijn uniek

Eén van de Total War Warhammer unieke features is het grote onderscheid tussen de verschillende speelbare rassen. Waar je bij de vorige Total War games een verschil had in de facties op het gebied van kleine economische bonussen of een paar verschillende eenheden, is in Total War Warhammer geen enkel ras met elkaar te vergelijken. Zo heeft ieder van de vier groeperingen een geheel andere gameplay waarbij er steeds heel andere tactieken gebruikt moeten worden.
Een voorbeeld van deze unieke rassen gameplay is duidelijk aanwezig bij de vampiergemeenschap. De Vampire Counts maken namelijk gebruik van de ondoden, waarbij de sterkte van de troepen afhangt van een speciale gradatie. Dit keer geen Leadership statistiek die het moraal regelt, maar een speciale crumble-gehalte. Jouw ondoden zullen meer schade incasseren en zelfs uit elkaar kunnen vallen voordat het gevecht begint, mocht er niet aan hun wensen voldoen worden.
Maar ook de andere rassen zijn enorm uniek. De Greenskins zijn de orks die in enorm grote getalen een weg vinden over het strijdveld door middel van gevreesde beesten als draken en spinnen. De Dwarfs zijn zwaarbepantserde dwergen die de bergen verdedigen met hun eigen uitvindingen. Als laatste is er ook nog het menselijke ras, Empire, die weer enorm bedreven is in het gebruik van magie.
Onder de vier verschillende rassen is er ook een aantal facties die ieder zijn eigen leiders kent. Na de release zullen er nog meer speelbare facties aan de game worden toegevoegd door middel van DLC. Bij het pre-orderen van de game krijg je namelijk al de Chaos factie gratis erbij.
89894

Dynamische map

Een goede verbetering ten opzichte van de vorige Total War games is het feit dat er altijd wat gebeurt op de map. Het ‘verzamelen’ van gebieden aan het einde van een campagne in de open wereld, ging op den duur enigszins vervelen door het geringe aantal volkeren dat overbleef na jouw plundertochten. Daarnaast kwam het ook vaak voor dat al deze facties in één keer tegen jou keerden zonder elkaar nog aan te vallen. In Total War Warhammer is dit totaal veranderd waar juist gericht wordt op de endgame en de map nooit stil staat.
Bepaalde gebieden van vijandelijke rassen en facties gaan namelijk niet over te nemen zijn, waardoor ze altijd een kans hebben om terug te keren op de map. Deze factie gebieden worden brandhaarden die elke keer weer oplaaien. Ook zonder jouw invloeden zullen de verschillende facties het meer tegen elkaar opnemen, om de wereld interactiever te maken en trouw te blijven aan de lore van het Warhammer universum. De verandering van de setting en daarmee de gebieden behoort zeker tot één van de beste Total War Warhammer unieke features.
Ook zullen de de verschillende rassen geavanceerdere acties ondernemen. Zo gaat het meerdere malen voorkomen dat je midden in een conflict van minimaal vier legers terechtkomt, waarbij steeds maar meer bondgenoten van die andere facties komen helpen. Ook gaat er na een flink aantal uur een grote verandering op de map plaatsvinden, maar daarover nog geen spoilers!
89895

Legendarische strijders en magie

De setting leent zich er prima voor en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt. Magie speelt namelijk een belangrijke rol tijdens het voeren van grootschalige gevechten. De bovennatuurlijke krachten zijn te gebruiken door de strijders van jouw koninkrijk. Deze legendarische generaals zijn doorslaggevender dan ooit en worden gepresenteerd als machtige figuren.
In de vorige Total War games waren generaals niet bepaald speciaal. Ze hadden dan wel passieve krachten die de troepen aanspoorden en waren sterker dan de gemiddelde eenheid, maar alsnog legden ze vaak het loodje waardoor inwisselbaarheid al snel een feit werd.
In Total War Warhammer zijn de legendary lords niet voor niks legendarisch. Zij bevatten dit keer de mogelijkheid om naast passieve ook actieve krachten, in de vorm magie, los te laten. Daarnaast zijn deze generaals enorm opgevoerd in de kracht die ze hebben, waardoor een leger in één keer compleet weggevaagd kan worden. De legendarische leiders zijn trouw aan de lore en vechten tot het bittere eind.
Er is nog wel een onderscheid te maken tussen de Legendary Lords. Zo hebben deze vaak een enorm brute kracht en maken ze slechts gebruik van een beetje magie, terwijl de sub-personages juist nauwelijks met de vuisten zwaaien maar alles met toverkrachten regelen. Zo kan je je speelstijl personaliseren en aanpassen op de gevechten die er te wachten staan. Het gebruik van de unieke krachten van zowel Legendary Lords als hun generaals is wel gelimiteerd met vaak hoge cooldown tijden.
89896

Diverse strijdgebieden

De grote veldslagen zijn ook aangepast waarbij meer eenheden dan ooit op je beeldscherm gepompt kunnen worden. Veldslagen met duizenden units zijn bij deze game eerder regel dan uitzondering, waarbij de aan stukken gereten lappen vlees gedetailleerder mooier dan ooit worden weergegeven. Maar de gebieden zelf zijn ook flink op de schop genomen ten opzichte van alle vorige Total War games.
In Total War Warhammer zijn de gebieden diverser dan ooit. Het ene moment vecht je op een corrupt niemandsland, terwijl je het andere moment in het woud van de mensen vecht. In deze Total War game staat het belegeren van grote namelijk nederzettingen centraal, waarbij er meer focus ligt op het vechten rondom de verdedigingsmuren van de steden. De strategieën moeten dan ook goed doordacht worden, want torenhoge vestigingen zijn niet zonder slag of stoot in te nemen.
Het overnemen van vijandige kastelen en nederzettingen is aan de ene kant makkelijker, maar aan de andere kant ook moeilijker geworden. Zo krijgen veel van de soorten eenheden nu de mogelijkheid om de muren te beklimmen zonder het gebruik van belegeringstorens. Toch wordt er nog steeds gevochten op steile vlaktes, waarbij eveneens een voordeel behaald kan worden in hoe je je eenheden omzet en hoe je met de omgeving omgaat.
89897

Eenheden selectie en tactieken

RTS-games kampen nog weleens met het probleem dat het bijhouden van jouw troepen op een gegeven moment onoverzichtelijk wordt. Als leider van meer dan 5.000 troepen moet je natuurlijk wel goed overzicht blijven houden, en daarom is dit met Total War Warhammer makkelijker gemaakt.
De verschillende pelotons worden wederom onderaan het scherm weergegeven, maar zijn nu makkelijker te verdelen in divisies. De gebruiksvriendelijkheid van de Total War franchise is met Total War Warhammer enorm verbeterd, waarmee desoriëntatie verder weg ligt dan ooit. Het opstellen van formaties is ook iets vloeiender en logischer gemaakt, waardoor je makkelijker tactieken op kan stellen.
Tactieken en strategieën zul je wel nodig hebben, want de AI is ook opgeschroefd. In Total War Warhammer reageert de vijand namelijk op al jouw bewegingen en probeert je altijd te slim af te zijn. Directe aanvallen van kolossale legers worden in deze gloednieuwe RTS vermeden en in plaats daarvan moet je goed op je flanken letten.
89898

Diepgaander maar gebruiksvriendelijker dan ooit

Naast het aanpassen van de gebruiksvriendelijkheid van de tactieken en de selectie van eenheden, is eigenlijk de hele game op dat punt vooruitgegaan. De user interface is overzichtelijker geworden, waarbij lastige elementen veranderd of verwijderd zijn zonder aan diepgang van de game af te doen.
Politieke spelletjes zijn enigszins achterwege gelaten, waardoor je niet al te veel rekening moet houden met afgezanten. Daarnaast worden diplomatieke samenwerkingsverbanden en handelsrelaties beter in kaart gebracht, zijn de tutorials goed uitgewerkt en is het doel van jouw acties helderder. De charmes van de moeilijkheidsgraad blijft aanwezig, maar het wordt wel gemakkelijker om een weg te zoeken door het Warhammer universum.
91357

Een levend verhaal

Alle voorgaande Total War games zijn losjes gebaseerd op de geschiedenis van de mensheid. Total War Warhammer brengt hier de stoutste dromen naar voren om eens helemaal af te stappen van het verleden, en opeens een heel andere franchise op te nemen. Het heeft de nieuwste Total War game in ieder geval wel een fris concept meegegeven!
Door de originele lore van Warhammer op te nemen heeft de Total War franchise een onwijze hoeveelheid aan mogelijkheden met betrekking tot het verhaal gekregen. Niet langer meer bestaat de game uit een reeks gebeurtenissen die afgewerkt moeten worden om een bepaald tijdperk te behandelen, maar wordt er een waar verhaal om je heen geschapen. Rassen nemen het tegen elkaar op, met allemaal eigen motieven, doelen en beweegredenen die trouw zijn aan de fantasie.
Naast een toffe vertelling door middel van video's, is de lore ook nog terug te vinden in de gameplay. Zo krijgt elke iconische persoon, factie en ras een eigen manier van denken, handelen en zelfs praten om maar het authentieke gevoel van Warhammer naar boven te doen dobberen. Zo weigeren bepaalde rassen met elkaar te onderhandelen, komen kenmerkende Warhammer gebeurtenissen voorbij en kent iedere factie een heel andere manier om je uit te schelden. Al met al een heel nieuw universum dat tot leven komt!
Total War Warhammer is op 24 mei uitgekomen voor de PC.

Populair Nieuws