Total War Three Kingdoms guide voor realtime battles - Een ware kunstvorm

    Het boek ‘De kunst van het oorlogvoeren’, is het nalatenschap van de Chinese generaal Sun Tzu om orde te creëren in de chaos van de strijd. Deze bundel aan militaire strategieën zou de blauwdruk vormen voor de daarop volgende oorlogen in het Aziatische continent (en ver daarbuiten). Deze Total War Three Kingdoms guide praktiseert zijn leer voor de komende game.

    De Total War franchise kenmerkt zich door de unieke combinatie tussen turn-based strategy en realtime gevechten. In deze gids wordt er nadrukkelijk op die tweede factor ingespeeld om alvast wat belangrijke basisprincipes mee te geven voordat je met de game aan de slag gaat. Eén enkele misstap kan namelijk al het einde van je leger betekenen.

    Kunst van het oorlogvoeren: Het voorbereiden van de aanval

    Aangezien Total War Three Kingdoms op 23 mei uitkomt zijn nog niet alle features, formaties, en eenheden bekend. Daarom zullen wij ons beperken tot algemene strategieën die goed hebben gepresteerd tijdens de vorige titels. Alhoewel groteske monster als die van de Warhammer-aftakking niet voor komen, kan je wel de andere bekende klassen verwachten. Geheel in een eigen oud Chinese stijl.

    De eerste stap waar je rekening mee moet houden, is dus de opbouw van jouw legers. Een krijgsmacht die uit één en dezelfde soort eenheden bestaat, heeft maar een zeer kleine kans van slagen omdat het zich niet aan de tactieken van de vijand aan kan passen. Het trucje achter de voorbereiding van de realtime battle is dan ook het in de gaten houden van de samenstelling van je eigen troepen, als die van de tegenstander in acht nemen.

    Binnen de Total War serie bestaan er omtrent counters een aantal regels die in het meeste van de gevallen zijn toe te passen. Zo zijn zwaardvechters normaal gesproken effectief tegen speervechters. Op diens beurt zijn speervechters juist weer handig tegen een onverwachte cavalerie aanval. Misschien raad je het al, maar de vechtersbazen ter paard zijn dodelijk voor de langzamere zwaardvechters.

    Aan dit rijtje ontbreken onder andere nog types als boogschutters, artillerie en aanvoerders. Deze eerste twee soorten zijn een geval apart, omdat ze door bijna iedere vorm van tegenstand gepareerd worden. Dat betekent niet dat ze nutteloos zijn, want als je ze op afstand van enige dreiging houdt, blijken het zeer gevaarlijke troepen tegen elk van de verschillende klassen. Aanvoerders en generaals hebben daarentegen meestal de kracht om hele legers van dichtbij kort en klein te slaan.

    Binnen dit spectrum van eenheden is er een groot grijs gebied dat ervoor zorgt dat dit steen-papier-schaar spelletje niet altijd opgaat. Zo spelen de sterktes en het level van de individuele eenheden een enorme rol. Een hoge rang zwaardvechter wint het één op één namelijk van een standaard cavalerie soort, tenzij je een stap verder kijkt dan de statistieken en richt op tactieken. Daarbij komen we aan bij ons volgende punt van de Total War Three Kingdoms guide voor realtime battles.

    Kunst van het oorlogvoeren: Zwakke en sterke punten

    Er bestaat geen enkel leger ter wereld zonder kwetsbare schakels en jouw Total War weermacht is hier geen uitzondering op. De eerder behandelde samenstelling kan hiervan de oorzaak zijn, maar het probleem kan ook liggen bij de positie van je zorgvuldig uitgekozen eenheden variatie. Hier maken we belangrijke onderscheid tussen positionering en formatie om de zwakke punten van je eigen leger tijdens een veldslag zoveel mogelijk weg te poetsen.

    Allereerst is er de plaatsing van specifieke eenheden waar je aan moet denken. Voor een compact leger is de belangrijkste vuistregel de verdediging van de kwetsbare afstandstroepen die Total War Three Kingdoms te bieden heeft. Qua overige positionering werkt het in de basis goed als je helemaal vooraan het afleidende kanonnenvoer hebt lopen, met daarachter de zwaar bewapende krijgers. Voor de flanken van de kwetsbare kern zullen de bepantserde bendes van pas komen met, in het geval van vijandige cavalerie, een hekken sluitende rol voor speervechters.

    Op het gebied van formaties is er ook het één en ander te zeggen. Zo kan je van de vorm van ieder afzonderlijk legertje aanpassen, om zoveel mogelijk dekking aan de kwetsbare kern te geven. Ook kan de formatie worden aangepast om offensief beter uit de bus te komen. Rechthoekige formaties zorgen er namelijk voor dat er meer vijanden tegelijk aangevallen worden, in plaats van dat je een na de eerste rang nog een buffer aan soldaten hebt.

    Het puzzelen met formatie en positionering kost een hoop tijd en moeite, maar zal na verloop van tijd van nature gaan. Onthoud dat een oorlog dynamisch is en je daarom aan je zwakke kanten moet blijven sleutelen. Aanpassing is het pad naar de overwinning. Toch ligt er nog een derde ‘speler’ op de loer die roet in het eten kan gooien, namelijk: geografie.

    Kunst van het oorlogvoeren: Strategische posities en terrein

    Eén van de factoren die bijna altijd onderschat wordt, is de toestand van het terrein waar je de veldslagen beslecht. Zo kan bijvoorbeeld en verrassingsaanval uit de bossen het tij in een oogwenk doen keren. Daarom is het verstandig om eerst bekend te raken met het terrein, en voordat het geweld begint al een route uitgestippeld te hebben om zoveel mogelijk verrassingen te voorkomen of juist in werking te stellen.

    Waar wouden hele legers kunnen herbergen, maken andere geografische aspecten ook een wereld van verschil. Verschillende situaties brengen verschillende complicaties en voordelen met zich mee.

    • Smalle bergpassen zijn makkelijk te verdedigen en moeilijk aan te vallen.
    • Hoger gelegen gebieden hebben de overhand op lager gelegen gebieden.
    • Water, sneeuw en woestijngebied zijn moeilijk te doorkruisen en zorgen ervoor dat de troepen van beide partijen een hoop energie verbruiken.

    De prioriteit binnen het gevecht ligt dan ook op het naar je hand zetten van deze natuurlijke elementen. Een kort sprintje naar de top van een klif en van daaruit boogschutters het werk laten doen op het daaronder aanstormende vijandelijke leger, doet wonderen.

    Een zelfde principe geldt voor door de mens geconstrueerde obstakels. De partij die zich achter hoge muren verschuilt heeft een defensief voordeel en kan vanuit daaruit enige oproer met afstandswapens bestoken. Toch heeft zo’n fort ook een nadeel, want na een succesvolle bestorming zit iedereen binnen deze zelfde muren als ratten in de val. Tijd voor de volgende les!

    Kunst van het oorlogvoeren: Inzetten van het leger

    Dit is niet alleen de laatste maar ook lastigste les om onder de knie te krijgen. Total War’s realtime veldslagen draaien grotendeels op het inzetten van de juiste troepen op de juiste momenten. Het herkennen van patronen in speelstijlen van tegenstanders is een vereiste, want één verkeerde kan al snel het begin van het einde zijn.

    Er zijn meerdere manieren om je leger in te zetten, waarbij een combinatie het beste werken. Strategieën als snelle precieze aanvallen met cavalerie om daarna weer terug te trekken, of een volledige frontale aanval op de vijandelijke generaal zijn hier slechts voorbeelden van. Mocht een vijand van strategie verwisselen om jouw acties tegen te werken, verander je mee in zijn patroon.

    Alhoewel dit zeker in het begin vooral trial and error is, kan je ook rekening houden met de volgende features die te benutten zijn.

    • Het moraal van de eenheden zorgt er mede voor hoeveel kracht zij hebben en of zij zich snel overgeven. Hoe lager het moraal wordt, door bijvoorbeeld een overweldigende aanval of de absentie van een generaal, des te makkelijker de troepen te verslaan zijn.
    • Stamina/energie is een indicatie van de conditie van de troepen. Na een lange sprint bergopwaarts kan je niet meer van ze verwachten dat ze al die energie in het vechten stoppen. Vijandelijke eenheden die geen energie meer hebben, zijn niet in staat snel te bewegen. Dit resulteert in een makkelijke onderschepping
    • Munitie is de brandstof van iedere eenheid die van afstandswapens gebruik maakt. Als pijlen op zijn, hebben zij een probleem. Ook artillerie zonder munitie is een kansloze situatie en valt makkelijk neer te halen.

    Hopelijk heeft deze Total War Three Kingdoms guide je een beetje op het juiste pad gebracht om China te verenigen zonder al te veel zware verliezen te lijden. Vanaf 23 mei kan je de nieuwe strategietitel voor de PC verwachten, met grote uitdagingen van dien. Probeer tot die tijd deze tips niet in het echt door te voeren, want het gazon van de buren onderspitten voor een strategische positie valt niet in goede aarde.

    Total War: Three Kingdoms

    Verkijgbaar vanaf 23 may 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.