Top 5 Mass Effect Andromeda features waar wij op hopen

    Mass Effect Andromeda is naast Battlefield 1 en Titanfall 2 een van de grootste games die door EA zal worden onthuld tijdens het EA Play Event. Ondanks dat de release van deze game pas in 2017 zal plaatsvinden, hopen we al flink wat te zien te krijgen. En dan met name deze mogelijke Mass Effect Andromeda features.

    Mass Effect Andromeda verschijnt in het eerste kwartaal van 2017 en zal dan waarschijnlijk een van de grootste games worden voor het voorjaar. De laatste Mass Effect game is alweer vier jaar geleden verschenen waardoor de vraag natuurlijk ontstaat in wat voor manier de game verbeterd kan zijn ten opzichte van de laatste drie Mass Effect games? Wij geven hier in ieder geval vijf mogelijke Mass Effect Andromeda features die wij graag zouden zien

    1. Meer Free Roaming mogelijkheden

    Een van de dingen die wij het meest hopen te zien is dat het in Mass Effect Andromeda mogelijk wordt om een stuk vrijer te bewegen dan in de eerste drie delen van de game. Hoewel de gebieden in de eerste Mass Effect games ook al vrij groot waren, was de route die je kon nemen van te voren exact uitgestippeld en was een alternatief eigenlijk nooit mogelijk. Een gemiste kans wat ons betreft want het vrij kunnen ontdekken van onbekende planeten en alien beschavingen kan natuurlijk een heel vet stukje gameplay met zich mee brengen.

    Laten we hopen dat Mass Effect Andromeda deze functie wat meer zal uitbuiten dan de eerste drie games. Zeker aangezien de game zich zal afspelen in een ander sterrenstelsel hebben de ontwikkelaars alle ruimte om de meest gekke fantasy werelden te creëren die een feest worden om te kunnen ontdekken.

    Nu verwachten we niet dat Bioware een enorm sterrenstelsel zal creëren waarbij elke planeet volledig ontdekt kan worden zoals bij No Man's Sky, maar het zou zeker fijn zijn als de planeten niet beperkt zouden worden tot een enkele handelpost, kolonie of mijn-installatie.

    Hoewel de gebieden in de latere Mass Effect delen wel steeds uitgebreider werden en iets meer vrijheid gaven in de manier waarop de speler zich kon verplaatsen waren de mogelijkheden nog steeds niet erg uitgebreid.

    Ook het zelf kunnen kiezen van een landingspunt zou niet ongewenst zijn. In de eerdere Mass Effect delen kon de speler maar op één punt landen. Zeker bij de planeten waarbij je niet bij een beschaving landde zou het fijn zijn om een mogelijkheid te hebben om dichter bij je bestemming te kunnen landen.

    2. Spelen als een ander ras

    De originele Mass Effect delen waren erg op de mens georiënteerd. In deel één draaide het volledig om Shepard die een Spectre kon worden. Deel twee ging voornamelijk om aanvallen op menselijke koloniën en in deel drie stond Cerberus centraal. Cerberus was een bedrijf wat alleen werkte voor mensen.

    Hoewel je teamgenoten wel vaak een ander ras hadden dan mens zal je het verhaal altijd vanuit het standpunt van de mens. De online mogelijkheden van Mass Effect 3 gaven je wel de mogelijkheid om als een ander ras te spelen, maar dit gaf ook niet echt een goed beeld van de andere aliens uit de game. Mass Effect Andromeda kan hier op inspelen door de mens niet het enige speelbare ras te maken.

    Het zou namelijk best interessant zijn als de andere personages op verschillende manieren op jou reageren afhankelijk van je ras en instelling. In de eerdere Mass Effect delen was er namelijk een duidelijke spanning tussen Krogans en Salarians. Ook tussen de Asari en Asari Pureblood zijn de nodige spanningen.

    Het zou dus leuk zijn om een soort gelijk interactie systeem te zien in de Mass Effect Andromeda features. Dit zou ook de herspeelbaarheid ten goede komen. Verschillende missies zouden voor verschillende rassen beschikbaar kunnen komen vanwege de belangen van het karakter. Bijvoorbeeld bij een aanval of politiek probleem op de thuiswereld van het ras waarmee je op dat moment speelt.

    Een goed voorbeeld waarbij dit al vrij goed werkt zijn de The Elder Scrolls games. Het ras wat je kiest geeft je verschillende mogelijkheden. Hoewel de verschillen in reactie van NPC's beperkt blijft in The Elder Scrolls games is dit voor Mass Effect Andromeda een element wat veel uitgebreider kan worden.

    3. Upgrade je schip

    Mass Effect is altijd al een RPG geweest, maar de level mogelijkheden, uitbreidingen en verbeteringen zijn tot nu toe altijd tot de personages beperkt gebleven. Een kans dus voor nieuwe Mass Effect Andromeda features om dit verder uit te breiden naar je ruimteschip.

    Aangezien Mass Effect Andromeda zich ver na de evenementen van Mass Effect 3 zal afspelen in een ander sterrenstelsel dan de onze is de kans dat jouw schip een andere zal zijn dan de Normady behoorlijk aanwezig. Dit geeft Bioware de mogelijkheid om hier flink uit te pakken.

    Wanneer de speler zijn ruimteschip net zo zou kunnen upgraden en aanpassen als het personage zelf zou dit een grote toevoeging zijn van de game wat de herspeelbaarheid en daarmee de levensduur waarschijnlijk alleen maar zal vergroten. Daarnaast geeft het toegang tot een heel nieuw soort gameplay, maar daar gaan we later op door.

    Het aanpassen van het ruimteschip was in de eerste Mass Effect delen niet zozeer van belang. De Normandy was niet bestuurbaar en het upgraden hiervan was dan ook nutteloos aangezien je de onderdelen die je zou hebben aangeschaft niet eens kon gebruiken. Toch was het wel leuk geweest als de speler bijvoorbeeld verschillende 'skins' kon gebruiken op de Normandy of zelfs eigen afbeeldingen als logo.

    Wanneer Mass Effect Andromeda inderdaad zal komen met de mogelijkheid om je ruimteschip aan te passen hopen wij dat er naast de standaard en te verwachten elementen zoals wapens, schilden, snelheid en manoeuvreerbaarheid ook de mogelijkheid komt om bijvoorbeeld extra modules aan het schip toe te voegen. Denk hierbij aan een medische vleugel of extra ruimte voor een 'strike force'.

    4. Het besturen van je eigen ruimteschip

    Het aanpassen van je ruimteschip zou voor Mass Effect Andromeda de deuren kunnen openen naar een heel nieuw soort gameplay wat nog niet is aangeraakt door de Mass Effect serie. Het daadwerkelijk kunnen besturen van je ruimteschip!

    Mass Effect is altijd beperkt gebleven tot het vechten en spelen op het oppervlakte. Of dit nu een planeet, astroide, maan of ruimtestation is geweest, is niet relevant. Het kunnen vliegen door de ruimte met je eigen ruimteschip was iets wat wij in ieder geval erg misten in de vorige games. Mass Effect Andromeda brengt daar hopelijk verandering in.

    Het kunnen besturen van je ruimteschip kan misschien ook nog zorgen dat de free roam mogelijkheden makkelijker gerealiseerd kunnen worden. Je zou immers zelf kunnen kiezen waar je in het gebied wilt landen. Natuurlijk is het ook goed mogelijk dat deze functie niet zo makkelijk te maken is vanwege de overgang van de ruimte naar het oppervlakte, maar games zoals Call of Duty Infinite Warfare en No Man's Sky beweren dat het in die games al mogelijk is om een naadloze overgang te hebben tussen planeet oppervlaktes en de ruimte, dus onmogelijk is het zeker niet.

    Andere nieuwe Mass Effect Andromeda features wat het besturen van je eigen ruimteschip met zich mee kan brengen zijn natuurlijk gevechten in de ruimte. Zeker als het combineert met de mogelijkheid om je schip te kunnen upgraden zou ruimtegevechten een groot nieuw element kunnen worden.

    De mogelijkheid en de sfeer zijn er zeker geschikt voor. Mass Effect is nooit gefocust geweest op gevechten met voertuigen, op de Mako na dan, maar als Bioware besluit zo'n soort gameplay element toe te voegen zou dit zeker tegen goede komen voor de beleving van de game.

    Zeker grootschalige gevechten tussen twee armada's zoals aan het einde van Mass Effect 3 zouden erg tof zijn om zelf te kunnen spelen. Al is dit misschien wat teveel gevraagd zou het wel erg tof zijn als er gevechten kunnen komen waarbij meerdere schepen tegen over elkaar staan.

    5. Veel uitgebreidere multiplayer

    âEen multiplayer in Mass Effect Andromeda zou misschien niet volledig nieuw zijn voor de serie, maar er viel nog genoeg te verbeteren aan de Mass Effect 3 multiplayer waar Mass Effect Andromeda van kan leren. Allereerst was er alleen maar een co-op modus en geen competitie multiplayer waarbij meerdere spelers tegen over elkaar kwamen te staan. Hoewel veel spelers blij waren dat de multiplayer zich niet waagde aan team deathmatch of free for all achtige multiplayer modi kan het voor de Mass Effect Andromeda features een goede optie zijn.

    De laatste Mass Effect kwam in 2012 al uit dus er is vier jaar verstreken waarin de ontwikkelingen in multiplayer modi niet hebben stilgezeten. Ook Bioware heeft vier jaar de tijd gehad om competitieve multiplayer modi uit te denken en te ontwikkelen.

    Dat third-person shooters in multiplayer goed kunnen werken heeft bijvoorbeeld Gears of War al wel bewezen met goede modi die nog steeds lekker weg spelen. Een andere optie is natuurlijk om een soort survival modus zoals in Modern Warfare 3 te implementeren waarbij ronde na ronde moet worden overleefd.

    Nog een andere mogelijkheid voor de multiplayer is dat er wederom een soort co-op multiplayer verschijnt, maar dat er dit keer de mogelijkheid is om de campaign in co-op te spelen of dat er zij missies komen waarbij vrienden of andere online spelers kunnen inspringen wanneer je deze start.

    Dit is onze wenslijst van Mass Effect Andromeda features. Wat wil jij zien in de game? Laat het weten in de comments! En kijk op zondag 12 juni de EA persconferentie met meer over Mass Effect Andromeda. Alles daarover vind je op onze E3 pagina. De fans kunnen de game al pre orderen.

    Mass Effect: Andromeda

    Verkijgbaar vanaf 23 march 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.