Top 5: invloed social media op de E3

Article
donderdag, 29 mei 2014 om 13:11
xgn google image
Er zijn de afgelopen tijd al veel mooie ‘E3-waardige’ titels onthuld, persconferenties gelekt en plannen bekend geworden. Hoe kan dit toch? XGN wijst met de beschuldigende vinger naar social media, en de invloed daarvan op de inhoud van 's wereldse grootste gamebeurs.
Want dat de invloed aanwezig is van sociale media, verbaast waarschijnlijk niemand. Social media zijn inmiddels bijna niet meer weg te denken uit ons leven. Elk vrij moment van de dag besteden we tegenwoordig op onze smartphone, tablet, laptop of computer, waarbij het actief zijn op social media een belangrijk onderdeel is.
Maar hoe zit dat dan met die invloed van deze media op de E3?! Wij geven je vijf voorbeelden waaruit blijkt dat social media ook van invloed zijn op de E3.

Voorbeeld één: onthulling Halo 5: Guardians

We beginnen met een zeer recent voorbeeld. De nieuwste Halo, Halo 5: Guardians, werd namelijk op 16 mei jongstleden officieel aangekondigd. Nu kan je denken: hoe eerder Microsoft deze titel bekend maakt, hoe beter. Veel gameliefhebbers zitten hier immers op te wachten en voor velen was dit dan ook goed nieuws.
Maar is het niet veel vetter als er op het einde van de persconferentie van Microsoft op de E3 in een keer een levensgrote Master Chief het podium op komt en Halo 5 onthuld wordt? Waarschijnlijk wel, maar dit gaat dus helaas niet meer gebeuren.
Oorzaak hiervan is volgens Phil Spencer, de baas van Xbox, deels dat Microsoft tijd vrij moest maken voor ‘speciale dingen’ tijdens de komende E3-persconferentie. Toch zegt hij even later dat de line-up hiervan nog helemaal niet rond is. Hiermee lijkt Spencer zichzelf dus tegen te spreken.
En is de aankondiging van een nieuwe Halo dan geen ‘speciaal ding’? Of is Microsoft gewoon bang dat de game anders niet genoeg aandacht krijgt en mensen de game niet zien op hun overvolle tijdlijn op Facebook en Twitter? Dat lijkt onwaarschijnlijk, zou je gezien de populariteit van de Halo-franchise zeggen. Maar wellicht dat Microsoft wél op die manier denkt...
Halo 5: Guardians aankondigingsplaatje

Voorbeeld twee: Konami

In het tweede voorbeeld staat Konami centraal. De Japanse ontwikkelaar van onder meer de jaarlijkse Pro Evolution Soccer-spellen, de eeuwige rivaal van FIFA, belegt al enkele jaren een zogenaamde ‘Pre-E3 persconferentie’. Een persconferentie enkele dagen voor aanvang van de E3 zelf, dus. Dit doet Konami al vanaf 2011, en ook dit jaar is dit weer het geval.
Op zich slim, want waarschijnlijk zullen weinig mensen die de E3 bezoeken als eerste naar de persconferentie van Konami rennen, hopende op die nieuwe baanbrekende Pro Evolution Soccer. Met deze perspraatjes voorafgaand aan de E3 lijkt Konami vooral te hopen dat je de nieuwtjes nu wél meekrijgt.
Maar feit is ook dat in de periode rond 2011 de sociale media, zoals Facebook en Twitter, écht doorbraken. Zo had Facebook in juli 2010 nog een totaal van 500 miljoen gebruikers, in oktober 2012 lag dit aantal op liefst 1 miljard. Pure toeval van de stap van Konami in die periode kan het dus niet geweest zijn, en een domme al helemaal niet.
Konami Pre-E3 2013 aankondiging show

Voorbeeld drie: persconferenties Sony en Microsoft

We gaan verder met de persconferenties van Sony en Microsoft. Wees maar niet bang, die zijn dit jaar gewoon op de E3 zelf. Maar is dat eigenlijk nog wel spannend? Het lijkt er namelijk op dat de inhoud van de beide perspraatjes al op straat ligt.
Sony komt met waarschijnlijk meer informatie over Uncharted 4 en kondigt een vervolg aan op The Last of Us en God of War 4, terwijl Microsoft komt met vervolgen op Ryse: Son of Rome en Forza Horizon en Halo 2: Anniversary, de remake van Halo 2. Dat hebben media althans gehoord van ‘bronnen binnen beide bedrijven’.

Onverstandig?

Maar waarom zou dit ‘per ongeluk’ uitlekken? Is dat niet onverstandig? De E3 is namelijk hét gaming event van het jaar, waarbij je toch groots wil uitpakken tijdens je persconferentie, met allerlei spectaculaire verrassingen. Maar wat niet per ongeluk gedaan is, moet wel expres zijn gebeurd.
Het lijkt er dan ook op dat dit vooral is gedaan om alvast de reactie van het publiek te pijlen op de onthulde content. En via social media gaat dat peilen van reacties tegenwoordig heel gemakkelijk. Twitteraars zijn heel direct en duidelijk en laten het gelijk weten als ze iets niet zint.
Sony en Microsoft op de E3

Voorbeeld vier: opzet E3

Het vierde voorbeeld is misschien wel het meest concrete: de letterlijke verandering van de opzet van de E3, in 2007. De grote jongens waren het zat dat ze de persruimtes moesten delen met bloggers en andere bezoekers, die (volgens onder meer EA, Ubisoft en Sony) geen directe of professionele relatie hadden met de game-industrie. En dus was de E3 vanaf dat jaar alleen nog maar te bezoeken als je in het bezit was van een persoonlijke uitnodiging.
En hoewel bloggen misschien niet de meest sexy vorm van social media is, behoort het wel degelijk tot deze categorie. En dus zie je dat de invloed van social media echt niet alleen van de laatste jaren is. 2007 is namelijk alweer zeven jaar geleden. De tijd dat Twitter net een jaartje bestond en het jaar waarin Facebook groeide van 'slechts' 20 miljoen gebruikers naar 50 miljoen gebruikers.
Foto van muur met logo E3

Voorbeeld vijf: Nintendo

Als laatste voorbeeld gebruiken we Nintendo. Nintendo is dit jaar, enigszins tegen de verwachtingen in, wel degelijk actief op de E3. Het bedrijf belegt liefst twee evenementen: de ene is voor de Super Smash Bros., die dit jaar nog naar de Wii U en 3DS moet komen, en de ander is voor een nog onbekende game voor de 3DS.
Of dit grote persconferenties zullen worden, lijkt onwaarschijnlijk. Dit lijkt Nintendo door de slechte situatie waarin het zit niet meer te doen.
Vorig jaar kondigde het alleen enkele games aan die ook gelijk speelbaar waren, terwijl het in 2012, naast de onthulling van de Wii U op de E3, ook een pre-E3 persconferentie in de vorm van een Nintendo Direct deed. Maar dit jaar gaat zoiets dus niet gebeuren.
Een reden wordt hiervoor niet direct gegeven, maar is Nintendo misschien geschrokken van de negativiteit (ook op social media) rondom de Wii U? Want dat de console niet loopt, is duidelijk. Mario Kart 8 moet dit gaan ombuigen, maar om al je hoop op één game te richten, lijkt wat wanhopig.
Nintendo stand op E3

Maakt social media ontwikkelaars bang?

Social media lijken er bij ontwikkelaars en uitgevers vooral voor te zorgen dat ze bang zijn om niet meer op te vallen tijdens de E3 zelf. Hierdoor bedenken ze allerlei nieuwe manieren voorafgaand aan het evenement om wél op te vallen. Van het (waarschijnlijk expres) uitlekken van complete persconferenties, tot het onthullen van grote titels en het houden van complete perspraatjes enkele dagen voor de E3.
Dit legde de supervette E3 van vorig jaar overigens geen windeieren, dus laten we hopen dat het dit jaar weer het geval is. De E3 vindt van 10 tot en met 12 juni plaats in Los Angeles, en XGN doet hier natuurlijk traditiegetrouw uitgebreid verslag van.