Deze Need for Speed Features willen we terugzien in toekomstige delen

    In de donkere straten van een fictieve stad rondscheuren in getunede bolides. Need for Speed Underground 1 en 2 liet je racen op de tofste plekken in de gaafste auto’s. Latere delen misten de magie die de Underground delen wel hadden. Welke Need for Speed features willen we daarom terug zien in toekomstige delen?

    Geen vals spelende tegenstanders

    Iedereen heeft wel eens een vervelende tegenstander direct bij de start in de vangrail gezet. Of nog beter: tegen een vrachtwagen. Vervolgens rijd jij vrolijk verder, wetende dat je de rest van de race geen last meer hebt van een directe concurrent.

    Totdat halverwege je opeens op de minimap diezelfde auto met een sneltreinvaart dichterbij ziet komen. Wat blijkt, EA games vond dat races tot het laatste moment spannend moesten blijven en geeft tegenstanders onmogelijke snelheden mee om weer bij jou in de buurt te komen.

    Complete onzin natuurlijk, want iemand in de vangrail boren is gewoon een legitieme tactiek, kijk maar naar Pastor Maldonado in de Formule 1. Het weglaten van oneerlijke AI is dus zeker een van de Need for Speed features die we in toekomstige delen hopen terug te zien.

    (Fine)Tunen tot je erbij neervalt

    Elke spoiler, deurhendel, koplamp of spruitstuk maakt een al mooie auto zo mogelijk nog toffer. Aangezien de ene persoon wel een afvoerpijp onder zijn Honda Civic wil hangen maar de andere het liever netjes houdt, is het geven van keuzes ontzettend belangrijk.

    In Need for Speed 2015 was er gelukkig genoeg te modificeren aan bolides. Maar toch waren er minder opties dan in bijvoorbeeld Underground 1 en 2 of Carbon. Want iedereen wil toch ook de afdekdopjes op een velg een andere kleur kunnen geven?

    Een van de andere Need for Speed features die we terug willen zien is het tot in de kleinste details kunnen aanpassen van onderdelen. Een uitlaatpijp die niet past vanwege een bodykit? Dan zaag je het gat toch gewoon groter!

    Driften in de donkere bergen

    ‘’You know what DK stands for?” Met de quote uit The Fast and the Furious: Tokyo Drift werd in ieder geval niet Donkey Kong bedoeld. Wat wel werd bedoeld is Drift King, de baas der epische drifts. In plaats van alleen van A naar B rijden, moest er onderweg door bochten worden gegleden en was het de bedoeling zulke drifts aan elkaar te breien. Hoe langer jouw drift was, hoe meer punten je verdiende.

    In Need for Speed stond het driften erg in de spotlight en waren de andere soorten races behoorlijk onderbelicht. De focus lag dus ietwat verkeerd, maar dat neemt niet weg dat driften in de bergen ontzettend gaaf was. Zeker als de vangrail zo dun was dat je met een klein foutje jouw bolide vaarwel kon zeggen.

    De strijd der klassen

    Stoppen bij een stoplight en vervolgens een klein Golfje naast je te zien staan. Ongeacht hoe oud je bent, je weet dat het een wedstrijdje gaat worden wie als eerste weg is. In Need for Speed zijn dergelijke dragraces ook altijd van de partij geweest en is het aan jou om verkeer te ontwijken en op het perfecte moment te schakelen.

    Eén van de Need for Speed features die we in het toekomstige deel graag zouden willen zien, is het moeten kiezen van jouw auto afhankelijk van de race. In Need for Speed Payback werd daar al een begin aan gemaakt, maar het kan nog uitgebreider. Niet zozeer worden gedwongen een wagen uit een bepaalde klasse te kiezen voor een race, maar dat zelf ondervinden!

    Zo zal je leren dat brute paardenkracht in American musclecars perfect is voor dragraces, maar je niet moet verwachten er mee te kunnen driften. Laat staan fatsoenlijk een bocht om gaan. Daarvoor zal je toch uit moeten wijken naar lichtere, Japanse of Europeaanse modellen. Dergelijke keuzes zorgen meteen voor wat meer diversiteit en het moeten wennen aan verschillende wagens!

    Meer blauw op straat

    Straatracen is illegaal en dat is logisch. Niemand zit er op te wachten dat er een gek met driehonderd kilometer per uur door de straten van een stad scheurt. Zodoende hebben vrijwel alle Need for Speed games tot op heden flink wat politie gekend. Toch zouden wij het niet erg vinden als één van de Need for Speed features in de toekomst voor wat meer blauw op straat zorgt.

    Rijdt jij keurig binnen de lijntjes en houdt je je aan het snelheidslimiet, dan zal de politie je in eerdere titels met rust laten. Doe jij dat niet, ongeacht of je in een race zit, dan weet je zeker dat ze de achtervolging in zullen zetten. Hoe erger jij je misdraagt, hoe beter de tactiek van de politie wordt. En aangezien je niet zit te wachten op wegblokkades tijdens een race, kan je je maar beter zo koest mogelijk houden als je niet in een missie zit.

    Natuurlijk waren er ook races in eerdere Need for Speed titels waar de politie gegarandeerd achter je aan zou gaan om zo te zorgen voor wat extra spanning. Niet alleen moest je de finish halen, maar ook nog eens rekening houden met politiewagens die je van de weg wilden drukken. Dat is één van de Need for Speed features die we graag terug zouden zien!

    Welke Need for Speed features wil jij terugzien?

    Of je nu graag uren in de digitale garage bezig bent om jouw wagen zo uniek mogelijk te maken, of meer politie achter je aan wil hebben, er valt genoeg te beleven in eerdere Need for Speed games. Onze vraag aan jullie is dan ook welke van de eerdere Need for Speed features jullie het liefste terug zouden zien. Laat het weten in de comments!

    Need for Speed

    Verkijgbaar vanaf 5 november 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.