The Division gameplay - Dit gaat deze game zo goed maken

Article
door Joep
maandag, 07 maart 2016 om 13:25
xgn google image
De hype rondom The Division heeft enorme formaten aangenomen. De game wordt veel vergeleken met Destiny en lijkt nu al een deelnemer voor game van het jaar 2016 te zijn. Is dit terecht? Wij zetten vijf redenen op een rijtje waarom The Division gameplay potentie heeft.
De servers zijn al online, maar vanaf 8 maart is The Division voor iedereen beschikbaar. Hier gingen wel één alfa en twee bèta’s aan vooraf, maar hopelijk heeft Ubisoft de oneffenheden verwijderd. In plaats van ons te focussen op de minpunten die hierin naar voren kwamen, gaan we in op de sterke punten van The Division gameplay. De punten die bevestigen dat de game inderdaad grote potentie heeft.

5. New York als speelomgeving

Setting voor een game is vanzelfsprekend belangrijk. Als we films mogen geloven is New York al tig keer vernietigd door aliens, pandemieën en oorlogen. Het is zo’n beetje de Hollywood-locatie voor ellende. Waarom dan ook niet voor The Division? Voor The Division en het verhaal leent de locatie zich perfect om meerdere redenen.
Het eerste is dat de setting goed past bij het verhaal. Dit verhaal begint als er een virus uitbreekt dat toeslaat op Black Friday. Door nog onbekende daders heeft een virus zich via het briefgeld weten te verspreiden onder de New Yorkers.
Waarom past de setting dan bij het verhaal? Ubisoft simuleert hiermee wat er kan gebeuren wanneer een pandemie toeslaat in het hart van de commerciële wereld, het naar werkelijkheid gemaakte New York. Hoe reageert de verstedelijkte en moderne samenleving onder de paniek van een pandemie?
Niet alleen is het New York in The Division een imposante locatie als je kijkt naar de hoeveelheid detail die Ubisoft heeft toegevoegd, maar ook biedt dit speelgebied een enorme variatie in terrein. Zo kun je de eindeloze straten verkennen, ondergronds gaan in de metro en iconische punten binnen de stad bezoeken. Ook Central Park behoort tot de opties die bij het speelbare gebied horen.
87544

4. Sociaal aspect

Sinds de nieuwe generatie consoles uit is gekomen is ‘next-gen’ onder andere co-op gebleken. Steeds meer zie je dat games online co-op hanteren als belangrijk element. Destiny, Dying Light en nu dus ook The Division maken hier gebruik van. Het wordt voor gamers steeds belangrijker om games niet alleen online te spelen tegen elkaar, maar ook met elkaar. Samen met vrienden het verhaal doorlopen en je karakter opbouwen.
Niet alleen met vrienden missies doen, ook de veilige speelgebieden genaamd de ‘social hub’ waarin je mensen kunt ontmoeten is iets wat je terugziet in bijvoorbeeld Destiny. Een gebied dat niet alleen functioneel is in het kopen van wapens of andere dingen, maar ook voor het ontmoeten van andere spelers. Zo moedigt de game je indirect aan met anderen te spelen. Iets wat voor velen het speelplezier verhoogt en The Division gameplay naar een hoger niveau tilt.
87545

3. Verhaal

Een game is weinig waard zonder een solide verhaal. Zo werd Destiny in de begindagen sterkt bekritiseerd door het ontbreken van een duidelijk verhaal. The Division zet daarentegen al eerder stappen in het naar voren brengen van dit verhaal. Een verhaal dat, zoals we eerder al voorbij lieten komen, gaat over een pandemie die uitbreekt op Black Friday. De dag waarop zo’n beetje iedereen in Amerika koopgek wordt en geld uitgeeft aan televisies die in plaats van 600, nog maar 100 euro kosten.
In The Division speel je een sleeper-agent die wordt opgeroepen zodra het virus om zich heen slaat na Black Friday. Een sleeper-agent is een getraind agent die een normaal leven heeft aangenomen en zich onopvallend onder de mensen begeeft. Je wordt geactiveerd en bent vanaf dat moment samen met de andere agenten ‘The Division’. Met deze groep ga je op zoek naar de bron van het virus. Wie zat er achter de stilleging van onder andere New York? Een potentieel enorm interessant verhaal.
87546

2. RPG-elementen

Het doorlopen van een game is leuk, maar het wordt pas echt leuk wanneer jij je eigen karakter hebt waar je aan kunt bouwen. Een karakter dat jij je qua alles geheel eigen kan maken. Niet alleen in uiterlijk, maar ook in skills en wapens die je hanteert. De game kent onder meer een redelijke character creator, een hoop cosmetische items en tal van wapens die jou helpen in het eigen maken van dit karakter.
Hier wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen cosmetische aanpassingen aan je karakter en items voor je stats. De mutsjes, jassen, broeken en schoenen zijn bijvoorbeeld puur cosmetisch, terwijl alle andere voorwerpen direct je statistieken beïnvloeden. Holsters en bodyprotectors bijvoorbeeld.
Ook is er een ruime keuze tussen de skills. Zo zijn er drie duidelijke skill-trees die elk een totaal andere speelstijl hanteren: security, medical en technology. Dit alles heeft natuurlijk een enorme invloed op The Division gameplay.
87547

1. Loot

Uiteindelijk draait het bij The Division toch om één ding: loot. Aan zo’n beetje alles is te merken dat dit het grootste punt is waaruit The Division gameplay haar kracht gaat halen. Diablo III en Destiny zijn schoolvoorbeelden van het eindeloze grinden voor loot. Het is verslavend en een principe dat enorm goed aan slaat bij de spelers. Loot verzamelen om vervolgens sterker te worden om betere loot te verzamelen. En dit tot je niet hoger kan.
De Darkzone gaat hier een belangrijke rol in spelen omdat hier alle spannende en goede items te vinden zijn. In tegenstelling tot Destiny, heeft The Division geen Raids of Strikes, de plaatsen waarin je deze loot ook kunt gebruiken tegen andere vijanden dan spelers. Hoe dit uit gaat pakken en of dit niet al vroeg voor verveling zal zorgen? Dat kun je binnenkort in onze review lezen.
The Division komt 8 maart uit op Playstation 4, Xbox One en PC. Voor de Xbox One komt The Division ook in een mooie bundel.