The Division features - Uit welke elementen bestaat de game?

Article
door Joep
vrijdag, 04 maart 2016 om 13:08
xgn google image
Sinds de aankondiging op de E3 van 2013 weet The Division al veel mensen geïnteresseerd te houden. De bèta is kortgeleden afgelopen en heeft voor een hoop duidelijkheid gezorgd. Want hoe steekt de game precies in elkaar en welke elementen moeten het tot een succes maken? Je leest het hier in ons The Division features artikel!
Voor de open en gesloten bèta was het nog onduidelijk met wat voor game we te maken hebben. Het was duidelijk dat The Division werkt met een grote open map, character customization, een loot-systeem vergelijkbaar met die van Destiny en wat andere RPG-elementen. Hoe meer informatie Ubisoft los liet over de game, hoe vaker de game werd vergeleken met Destiny.

Black Friday

The Division speelt zich af in de nabije toekomst in hartje New York waarbij er een virus is uitgebroken dat zich via bankbiljetten heeft verspreid tijdens de koopgekte van Black Friday. Nadat de ellende uitbreekt wordt er een aantal sleeper agents geactiveerd om orde te krijgen in de chaos. Jij bent een van deze agenten die al tijden tussen de normale mensen leefde.
De grote open wereld speelt zich, zoals eerder genoemd, af in downtown Manhattan. De verwachting is dat daar later Brooklyn bij komt. Ubisoft liet dit gebied wel al zien, maar gaf ook aan dat dit gebied niet speelbaar is op launch. Dat is dus wederom voorgefabriceerde downloadbare content.

Character customization

The Division wil zich op meerdere manieren onderscheiden van de reguliere shooters. De RPG-elementen zijn hier een belangrijke factor in. Je krijgt de kans om je karakter te personaliseren met onder andere je fysieke uitstraling.
Dit is geen character creation die we kennen van Fallout 4, maar eentje die vergelijkbaar is met Destiny. Je hebt hier de keuze uit een aantal standaard gezichten, een aantal kapsels en wat gezichtsbeschilderingen.
Dit zijn uiteraard lang niet alle RPG-elementen. Twee andere belangrijke zijn je cosmetische outfit en de loadout die je stats bepalen. Die eerste zijn stukken kleding die je geen extra schade of armor geven, maar puur cosmetisch zijn.
De rest en minder dominant aanwezige kleding zijn dingen als je kniebeschermers, gasmasker en body armor. Je uiterlijk wordt dus grotendeels bepaald door de cosmetische kleding.
86172

Skills

Omdat iedereen een game anders speelt heeft The Division drie skill trees welke ieder hun eigen skills hebben. Wederom vergelijkbaar met Destiny waar je, op console, een skill op je LB of L1 hebt en de ander op je RB of R1. Ook heb je nog een grotere skill die je gebruikt wanneer je beide knoppen tegelijk gebruikt. De drie paden van skills heten medical, tech en security.
86173

Loot

De loadout waarmee je door New York mag banjeren is misschien wel het belangrijkste element voor The Division en misschien ook wel het grootste risico wat ze hebben genomen. Buiten een verhaal om zal op de lange termijn iedereen The Division moeten blijven spelen voor de loot. Vergelijkbaar met Destiny, komt oot in The Division ook in een graadmeter die bestaat uit common, uncommon, rare, epic en legendary.
Twee van deze risico’s zijn dat de wapens realistisch zijn. Oké, ze zijn dus super realistisch, maar na hoe lang beginnen deze wapens saai te worden? Destiny zorgde dat je wapens uniek en apart waren met exotics: dit waren aparte wapens die een geheel eigen speelstijl hadden met skills. Omdat deze ‘gekke’ wapens geen plek hebben in een realistisch universum als The Division, legt de ontwikkelaar zichzelf indirect een hoop beperkingen op.
Het tweede is dat je bij third-person niet direct op je wapen kijkt en de recoil intens voelt wat er voor zorgt dat je minder ‘binding’ met je wapen hebt. Zo is het ook niet gedurende je speeltijd prominent aanwezig op je scherm.
Hetzelfde probleem trekt zich door wanneer je kijkt naar de customization van je wapens. The Division lijkt gevangen in de eigen stijl die de game hanteert. De attachments voor je wapens voelen erg safe en niet bijzonder omdat je dus geen aparte of futuristische attachment toe kan voegen die opvalt. Kleur lijkt een van de weinige dingen waar de ontwikkelaar mee kan spelen.
86174

Darkzone en PvP

Naast je singleplayer kun je ook de Darkzone in gaan. Het gedeelte van de game dat mensen ook na de singleplayer geïnteresseerd moet houden. Dit is een groot gedeelte in de map waar het bijna een free-for-all is.
Dit is het gebied dat spelers moet trekken omdat hier de loot te vinden is die zeldzaam is. Hier kun je loot vinden die contaminated is. Stel je hebt een goed wapen gevonden, dan moet je een helikopter oproepen die jou vervolgens op komt zoeken en waaraan je jouw loot kwijt kunt.
Roep deze op en de timer begint te lopen. Vanaf dit moment kunnen spelers in je omgeving zien dat jij bezig bent met het veilig stellen van je gevonden gear. In sommige gevallen zullen andere spelers je dus op komen zoeken om je de door jou zuur verdiende gear afhandig te maken.
Dit zijn dan ook de momenten die een bijzondere spanning opleveren. Het is bijna een Koude Oorlog wanneer er mensen langs lopen. Het is maar net de vraag of mensen inderdaad naar je toe komen voor je gear of dat ze gewoon in de buurt waren en even rond komen neuzen.
Op elkaar richtend hou je stand omdat er nog maar 45 seconden op de klok staan en je dichter bij het extracten van je masker bent dan ooit. Met nog 15 seconden op de klok vang je ineens schade en ga je naar de vlakte. De gozer die je drie blokken verderop hebt ontmoet heeft je verraden. En heeft met nog een aantal seconden stel hij zijn en jouw loot veilig voor zichzelf.
86175

Rogue gaan

Dit is een scenario dat zich voor kan doen wanneer je de game in je eentje speelt. Je leert door wat minieme communicatie, een emote, elkaar kennen en besluit op goed vertrouwen samen een missie voor loot aan te gaan. Wanneer iemand een speler aanvalt die niet agressief is, wordt deze speler ‘rogue’. Ook dit is zichtbaar voor spelers in de omgeving en kent meerdere levels.
De levels van rogue lopen uiteen van level 1 tot en met 5. Lukt het je om level 5 te halen, dan moet je vijf minuten zien te overleven terwijl spelers uit de hele omgeving achter je aan komen. Na deze 300 seconden krijg je je eigen bounty uitgekeerd.
86176

The Division heeft een hoop te bewijzen

Het is maar de vraag of The Division mensen op lange termijn aan zich weet te binden. De Darkzone die in de bèta al te spelen was voelde aan als veel van hetzelfde, wat niet zegt dat dit nog kan veranderen (sterker nog, we hopen dat dit gaat veranderen!). Waar Destiny mensen bij zich hield door Strikes en Raids moet The Division nog met een goed tegenbod komen om eenzelfde effect te bereiken. The Division komt op 8 maart uit op Playstation 4, Xbox One en PC.