Sucker Punch over toekomst inFamous: “Op een gegeven moment wil je iets nieuws”

    Sucker Punch vond dat het in 2015 klaar was om een nieuwe weg in te slaan met de studio. In ons gesprek met studiohoofd Nate Fox, geeft de creative director van Ghost of Tsushima aan dat het tijd was voor een nieuwe richting. Intern vonden werknemers dat het tijd was om inFamous in te ruilen voor iets nieuws.

    “Je vraagt je misschien af waarom we niet verder zijn gegaan met de inFamous-franchise”, begint Fox in ons Zoom-gesprek. Het is een logische vraag, gezien de studio met de inFamous-reeks de hardcore-fans van PlayStation verblijdde met drie titels verspreid over de PlayStation 3 en 4. Fox: “Dat heeft te maken met hoe lang we al met de serie bezig waren. Op een gegeven moment wil je verder met iets nieuws.”

    Fox geeft dan ook aan dat het voor Sucker Punch tijd was om met een nieuwe titel aan de slag te gaan. Toen de studio de kans kreeg om bij Sony nieuwe ideeën te pitchen, wist de studio gelijk wat haar te doen stond. “We wilden graag dat iemand een samurai-game zou uitbrengen, dus toen we de kans kregen om Sony nieuwe ideeën te pitchen, was dit het moment,” aldus Nate Fox.

    Elementen uit Ghost of Tsushima waren nooit mogelijk bij inFamous

    Volgens Fox zit Ghost of Tsushima dan ook vol met nieuwe elementen die nog nooit zijn geprobeerd in inFamous. “Het vechten met de zwaarden in Ghost of Tsushima heeft zoveel balans en oog voor detail nodig om te maken,” vertelt Fox. “Dat hadden we niet bij inFamous. Wij moesten leren hoe we dat konden maken.”

    De gevechten in de game hebben dan ook inspiratie opgedaan van de samoerai-film 13 Assassins. “We wilden dat de gevechten draaien om mud, blood and steel, om de intensiteit door te laten stralen,” vertelt Fox. Op deze manier moet de game dan ook uitdagend worden voor ieder moment. Een slag van het zwaard moet realistisch blijven en zal in de game dan ook zeker flinke schade opleveren.

    De toegankelijkheid van Ghost of Tsushima

    Het realisme doet vragen opwerpen over de toegankelijkheid van de game. Ook daarover doet Fox het boekje open, waarbij de vergelijking met The Last of Us Part 2 en de vele toegankelijkheidsopties niet onbenoemd blijven. Fox: “The Last of Us Part 2 is absoluut prachtig als het hierop aankomt. Ze zetten (Naughty Dog, red.) een nieuwe standaard voor de game-industrie. We gaan zeker leren van hoe ze dat aangepakt hebben.”

    Dit wil niet gelijk zeggen dat Ghost of Tsushima dezelfde mate van toegankelijkheidsopties heeft of zal krijgen via een toekomstige update. Fox legt uit dat de game namelijk al een aantal opties heeft om de game toegankelijker te maken. “Er zijn drie verschillende moeilijkheidsgraden, opties om het richten gemakkelijker te maken en natuurlijk verschillende camera-opties,” aldus Fox.

    Ghost of Tsushima verschijnt vrijdag op de PlayStation 4. Nog niet zeker of je de game gaat halen? Lees dan snel onze review van de game.

    Ghost of Tsushima

    Verkijgbaar vanaf 17 july 2020

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.