Vorig jaar kwam Starcraft 2 Legacy of the Void uit, de laatste uitbreiding voor de Starcraft 2-serie. Maar hoe gaat het nu verder met de Starcraft 2 gameplay? Daarover sprak XGN.nl met Chris Sigaty, Lead Producer van Starcraft 2, en Matt Morris, de Lead Co-op Designer.
Starcraft 2 wordt over de wereld door miljoenen gamers gespeeld. Ontwikkelaar Blizzard blijft ook constant actief met updates en nieuwe features. Wat de toekomstplannen zijn legt Sigaty aan ons uit.
In maart 2016 kwam Blizzard met het eerste deel van Nova Covert Ops voor Starcraft 2, een drietal singleplayer missies die zich een aantal jaar na de verhaallijn van Legacy of the Void afspelen.
XGN: Wat houden deze missies precies in?
Sigaty: “In Nova Covert Ops speel je met Nova Terra en help je met het uitzoeken van een nieuwe Dominion-dreiging. Na elke missie speel je nieuwe, speciale manschappen vrij en in deze missies kan je ook uitrustingen voor Nova vrijspelen, zoals bepantsering en wapens, die ze in de missies erna kan gebruiken. Met deze missies kunnen we zelf nieuwe dingen bedenken en verhalen vertellen en zijn we niet gelimiteerd aan wat we al hadden in Legacy of the Void.”
XGN: De tweede Mission Pack voor Nova Covert Ops is net uitgekomen en de laatste drie missies zullen ook nog in 2016 het daglicht zien, waarschijnlijk in december. Nieuwe verhalen die zich afspelen in het Starcraft-universum zijn zeer interessant, maar kunnen we dan ook meer verhaallijnen verwachten naast Nova Covert Ops?
Sigaty: “Voorlopig hebben we nog geen plannen voor nieuwe Mission Packs met andere karakters en verhaallijnen. We focussen ons nu volledig op de laatste missies van Nova Covert Ops en daarna zien we het wel.”
Met Starcraft 2 Legacy of the Void werd er ook een nieuwe modus geïntroduceerd, namelijk de coöperatieve missies, die voorheen bekend stonden als Allied Commanders. In deze modus speel je met twee spelers en heeft elke speler een eigen commandant onder de knoppen en diens speciale manschappen.
XGN: Wat voor nieuwe content kunnen we voor deze modus verwachten?
Sigaty: "We hebben deze week op de gamescom een nieuwe commandant geïntroduceerd, Alarak, de Tal’darim Highlord. Daarnaast hebben we eerder al Abathur toegevoegd, een commandant van de Zerg. In de toekomst zullen hier zeker nog nieuwe karakters bijkomen en ook nieuwe co-op missies.
"Sinds de lancering zijn er al drie missies bijgekomen, met als laatste de missie ‘Mist Opportunities’, waarbij spelers een speciaal gas moeten verzamelen en dat tegelijkertijd verdedigen tegen vijanden, waardoor het de eerste escort-missie voor deze modus is."
XGN: Gaan we in de toekomst ook andere modi zien of varianten op de co-op missies, zoals bijvoorbeeld die escort-missie?
Sigaty: "Daar hebben we nog geen plannen voor, maar we hebben recent Weekly Mutators geïntroduceerd, wat kan worden vergeleken met Tavern Brawl. Het zorgt voor unieke variaties in de co-op missies, zoals sneeuwstormen of minder zicht voor de spelers. Het verschilt per mutatie en kan de gameplay van een missie flink veranderen.
"We komen binnenkort ook met Custom Mutators, waarbij spelers zelf mutators kunnen kiezen voor een missie, waarbij er tien slots zijn waar spelers vrijelijk mee kunnen combineren."
De eerste Starcraft had een immense community als het ging om custom maps en mods die werden ontwikkeld. Ook Starcraft 2 ondersteunt mods en custom maps door middel van een zeer uitgebreide mod tool.
XGN: Zijn er plannen om de support voor die onderdelen te vergroten, om de modding community nog groter te maken?
Sigaty: "Sinds Legacy of the Void hebben we het Arcade-gedeelte - waar spelers kunnen kiezen tussen custom maps - volledig opnieuw opgebouwd en we voegen ook constant nieuwe functionaliteiten toe aan de mod tool, niet alleen voor de spelers, maar ook voor onszelf. Daarnaast hebben we niet specifieke plannen om de support voor custom maps en mods uit te breiden, maar we willen meer de vrijheid in bestaande modi vergroten.
"Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de Custom Mutators waar we het eerder over hadden en spelers kunnen ook daarvoor zelf mods creeëren, om zelf nog unieke mutators toe te voegen aan hun missies."
De Starcraft 2 gameplay van de multiplayer is, net zoals zijn voorganger, immens populair en sinds de lancering één van de grootste titels op eSports toernooien, waar de game op het hoogste niveau wordt gespeeld.
XGN: Hoe wordt precies de balans bewaard tussen de rassen en hun verschillende speelstijlen?
Sigaty: "Ervoor zorgen dat de balans goed wordt bewaard in Starcraft 2 is extreem lastig en gelukkig hoeven wij dat zelf niet te regelen, daarvoor is David Kim verantwoordelijk, onze Balance Game Designer. Het is nog lastiger dan een normale game, omdat het niveau tussen casual spelers en de professionals zo groot is.
"We denken echter dat de balans nog beter kan en in november komen we daarom met een grote update, waarmee we de balans van de multiplayer helemaal opnieuw gaan indelen. Dit gaat niet alleen gepaard met simpele veranderingen van cijfers, maar ook door nieuwe vaardigheden die bepaalde units kunnen krijgen door middel van upgrades.
"De Dark Templars van de Protoss zijn momenteel vrij zwak, maar we zijn van plan om ze een vaardigheid te geven, waarmee ze een korte afstand kunnen teleporten - ook door muren heen -, zodat ze effectief kunnen ontsnappen en niet meteen dood zijn zodra ze zijn ontdekt."
In 2002 werd door Blizzard Starcraft Ghost aangekondigd, een third person shooter die zich zou focussen op het verhaal van Nova. Na meerdere malen uitstel leek het niet meer goed te komen en pas in 2014 werd de titel officieel geannuleerd.
XGN: Gaan we ooit nog een spin-off game krijgen in het Starcraft-universum?
Sigaty: "Een mooi voorbeeld daarvan zijn nu de Mission Packs voor Nova Covert Ops, waar we andere vormen van gameplay proberen in vergelijking met de campagne. Voor Blizzard is het Starcraft-universum een zeer belangrijke wereld en het heeft zeker een warm plekje in ons hart. Het heeft een hoop potentieel voor eventuele projecten in de toekomst, zeker als strategiegame, maar ook in andere genres. Spelers kunnen zeker wat verwachten in de toekomst, maar momenteel zijn er geen uitgesproken plannen voor."
Starcraft 2 heeft in de toekomst dus nog genoeg content in het verschiet, ondanks dat er geen nieuwe uitbreiding meer aan zit te komen. Misschien zullen we in de komende jaren wel wat horen over Starcraft 3 of een spin-off van de serie.