Special: Tien manieren om zwaartekracht te gebruiken in Inversion

Article
zaterdag, 14 januari 2012 om 11:30
xgn google image
In Inversion kun je spelen met de zwaartekracht, zoveel was jullie denk ik al duidelijk. Maar is het ook praktisch om steeds de zwaartekracht te verlagen of te verhogen? Wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen en vooral, wat zijn de mogelijkheden. Wij zetten tien praktische mogelijkheden voor je op een rijtje!
1. Zwevende vijanden neerknallen
In Inversion heb je de mogelijkheid om vijanden te laten zweven door de zwaartekracht in hun directe omgeving uit te schakelen. Dit is een goede manier om ze in de war te brengen en ze voor een bepaalde periode hulpeloos te maken. Als je tegenstanders dekking zoeken achter een muurtje, kun je ze op deze manier boven hun schuilplaats laten zweven. Een zwevende vijand is dan ook een ideaal doelwit. Maar kijk uit, vijanden kunnen jou ook laten zweven!
2. Vijanden naar je toe trekken
Meestal wil je je tegenstanders zo ver mogelijk uit je buurt houden maar met een speciaal wapen kun je ze een voor een naar je toe trekken. Hierna kun je ze weer wegslingeren tegen hun vrienden onder het motto 'twee vliegen in één klap'. Je kunt een vijand op deze manier ook tegen andere voorwerpen gooien of in een lavastroom werpen. Daarnaast kun je een naar je toegetrokken vijand ook verslaan met coole finishing moves. Zo kun je bijvoorbeeld zijn hoofd vastgrijpen om hem zo loeihard tegen het beton te werpen. Loskomende ledematen zijn hierbij geen zeldzaamheid.
3. Wapens wegslingeren
Niet alleen tegenstanders zijn vatbaar voor je 'gravity gun', ook wapens kunnen met een druk op de knop zo voor je neus zweven. Erg handig wanneer je geen kogels meer hebt, onder vuur wordt genomen en het enige wapen in je buurt in een open vlakte ligt. Bovendien kun je ook wapens wegslingeren in iemands gezicht. Even effectief als een kogel en bovendien heel wat grappiger.
4. Zweven van brokstuk naar brokstuk
Het kan gebeuren dat je op een locatie komt waar helemaal geen zwaartekracht te bespeuren is. In de lucht zweven brokstukken, wagens en zelfs delen van huizen. In Inversion is het mogelijk om naar een brokstuk te springen en je zo af te zetten naar een ander stuk rondzwevend puin. Zo raak je sneller op je plek van bestemming en het zorgt ook nog eens voor knappe vuurgevechten. Je kunt van achter een brokstuk schieten of in ware Hollywood-stijl vijanden neerknallen terwijl je tussen de stukken puin vliegt.
5. Zwaartekracht verzwaren
Je hebt niet enkel de mogelijkheid om tegenstanders te laten zweven, je kunt ze ook aan de grond laten plakken door de zwaartekracht te verzwaren. Wanneer de tegenstanders in grote getallen op je komen afrennen, kun je ze op deze manier eens flink afremmen. Zo zou je bijvoorbeeld ook kunnen voorkomen dat ze van je granaten wegrennen, dat zou immers zonde zijn! Leuk detail; let er dan wel even op dat je de zwaartekracht weer verzwakt als de granaat gaat ontploffen. Waarom? Omdat wegvliegende ledematen er veel vetter uitzien!
6. Omgekeerde zwaartekracht
Ben je het beu om steeds de vloer te besmeuren met bloed? Dan kun je op bepaalde momenten, vectorshifts, de zwaartekracht omhoog verplaatsen, zodat je op het plafond kunt wandelen. Dit is ideaal voor het besluipen van nietsvermoedende vijanden die nog gewoon met beide benen op de vloer staan. Je kunt de zwaartekracht ook nog naar links of rechts verplaatsen op deze momenten. Op deze manier kun je vijanden afschudden door bijvoorbeeld tegen een flatgebouw weg te rennen. Dat hadden ze niet verwacht!
7. Voorwerpen katapulteren
Stenen, kratten, wagens, zwaarlijvige tegenstanders,... niets is te zwaar voor je gravity gun. Elke map ligt bezaait met allerlei voorwerpen die je kunt wegslingeren. Het is uiteraard leuk om stenen tegen vijanden te werpen, maar het is minstens zo leuk om op deze wijze gaten in de schuilplaatsen van je tegenstanders te maken. De zwaarste stenen zullen torens en bruggen vernietigen met slechts één welgemikte klap.
8. Explosies creëren
Af en toe zul je ook explosieve vaten of vloeistoffen op de vijand af kunnen sturen. Voeg hier een gloeiend hete kogel aan toe en je hebt al snel een verdomd grote explosie die brokstukken, tegenstanders en ledematen alle kanten uit laat slingeren. Het is een van de minder subtiele mogelijkheden van de gravity gun, maar daarom niet minder bevredigend.
9. Schuilplaatsen bouwen
Maar hoe bescherm je jezelf van alle aankomende kogels en granaten? Je kunt zelf schuilplaatsen maken. Een klein voorbeeldje: Je wordt beschoten door flink wat vijanden en de dichtstbijzijnde wagen staat wel erg ver aan je rechterkant. Hierop kun je de zwaartekracht naar links verplaatsen waardoor de auto (hopelijk) voor je neus op de grond valt. je hebt meteen een schuilplaats en de tegenstanders hebben misschien zelfs wat schade opgelopen toen ze tegen de muur smakten omdat de zwaartekracht plotseling verplaatste.
10. Tactische granaten
Het mag duidelijk zijn dat granaten gooien in Inversion een kunst opzich is. Wanneer zowel jij als je tegenstanders zich in dezelfde zwaartekrachtsvector bevinden, is er uiteraard geen probleem. Maar loop jij op de muur terwijl je vijanden in de verte gewoon op de vloer wandelen, dan wordt het al wat lastiger. Je moet dan wel erg goed mikken om de granaat op de juiste plek te krijgen. Gelukkig kun je steeds zien waar je granaat zal landen, zelfs als je deze in een andere vector werpt. Inversion geeft je op deze manier de mogelijkheid om heel tactisch met granaten om te gaan. Granaten gooien krijgt een totaal nieuwe dimensie.
Dat was het alweer voor de tien manieren waarop je zwaartekracht kunt gebruiken in Namco Bandai's aankomende shooter Inversion. Hopelijk ben je er wat van opgestoken, het is zeker aan te raden om je nog eens goed in gravitatie te gaan verdiepen voordat je met Inversion aan de slag gaat. Overmeester de zwaartekracht, overmeester je tegenstanders!
Inversion is vanaf 10 februari verkrijgbaar voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Wij gingen al enkele keren met het spel aan de slag, onze bevindingen kun je teruglezen in de verschillende impressies. Tevens lieten we je vorige week nog weten wat je precies in de game kunt verwachten.