Shadow of the Tomb Raider gameplay - Kersverse krachten [gespeeld op E3 2018]

    Al sinds de eerste Tomb Raider is de formule bekend: het ontdekken van exotische locaties met verstopte geheimzinnigheden als tempels of tombes en het beschieten van vijanden. Ook in Shadow of the Tomb Raider zit dit, evenals enkele nieuwe elementen. Welke precies? Dat lees je in deze Shadow of the Tomb Raider gameplay special.

    Shadow of the Tomb Raider is het nieuwste avontuur van Lara Croft. De game moet op 14 september uitkomen voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Wij lichten alvast enkele van de nieuwe elementen die je gaat tegenkomen toe. Voor een uitgebreidere hands-on kun je terecht bij de Shadow of the Tomb Raider preview.

    Stealth

    In tegenstelling tot Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider zal de nieuwste game over de tombejager ook een uitgebreid stealth element bevatten. Zo kun je vijanden besluipen en stilletjes uitschakelen of in bomen verstoppen en de pijlen richten op huurlingen. Vanuit die bomen kun je bijvoorbeeld een pijl in iemands borst planten en omlaag springen, om de beste man even aan de boom op te hangen als een soort piñata. Al is die wel zonder snoep.

    Verder is het mogelijk om naar een modderpoel te lopen en je in te smeren met het goedje om minder zichtbaar te zijn. In een presentatie van de game die wij zagen was het midden in de nacht en is Lara op sommige momenten bijna compleet onzichtbaar. Als je dan ook nog eens tegen een muur van bladeren kunt staan om jezelf te verstoppen, dan ben je echt volledig uit het zicht en is het verrassingselement voor jou.

    Voeg daar ook nog enkele nieuwe pijlen aan toe, zoals een gifpijl waardoor tegenstanders hallucinaties ervaren en op hun eerdere vrienden beginnen te schieten, en je weet dat de Shadow of Tomb Raider gameplay veelbelovend is.

    Immersion modus

    Een andere Shadow of the Tomb Raider gameplay wijziging die wij zagen is de mogelijkheid om de Immersion modus aan te zetten. Hiermee praten de vele NPC’s in jouw avontuur niet meer Engels met een accent, maar hun moedertaal. In de game spreken de mensen Spaans of Yucateeks Maya en als je Immersion modus aanzet, dan hoor je alleen nog deze talen uit je televisie of PC komen.

    Ontwikkelaar Eidos Montreal wil hiermee een nieuw niveau van diepgang introduceren in de game. Ook maakt het de game wat uitdagender. De modus zorgt er namelijk verder voor dat je minder tips tegenkomt als je op zoek bent naar de diverse tombes die het spel rijk is. Deze hints kan je wel gewoon aanzetten, maar de echte avonturiers kiezen er waarschijnlijk voor om het helemaal zelf uit te zoeken.

    Shadow of the Tomb Raider gameplay moeilijkheid

    Zoals wij al aangaven bij ons vorige punt zijn er diverse aspecten die je in Shadow of the Tomb Raider kunt regelen qua moeilijkheid. Niet alleen de tips rondom het vinden van de tombes, ook de algemene moeilijkheidsgraad. Als je op een wat makkelijker niveau speelt krijg je meer visuele hints tijdens je avontuur.

    Deze hints zie je vooral in de vorm van waar je wel of niet kan klimmen. Vergeet die sprong in het diepe en dat je dan ook daadwerkelijk naar beneden kukelt, Shadow of the Tomb Raider zal jou op een toegankelijke manier helpen met waar je heen kan en misschien zelfs moet. Maar je kunt het dus ook allemaal uitzetten voor meer uitdaging.

    Tombes weer terug

    Eén van de hoogtepunten van de eerste Tomb Raider reboot was natuurlijk de toevoegingen van tombes: optionele kerkers en puzzels die jou als speler uitdagen en waar je extra schatten kan vinden. In Rise of the Tomb Raider waren er nog meer van deze extra tombes en in Shadow of the Tomb Raider zal dit aantal alleen maar toenemen.

    Tijdens onze presentatie liet Eidos Montreal al zien hoe lastig het vinden van die ingang van een tombe soms kan zijn. Lara liep, in onze ogen, naar een rotswand met daarboven een grot die niet te bereiken was. Maar via het klimmen van bomen en het manoeuvreren langs allerlei stenen, lukte het om toch bij de grot te komen. De ontwikkelaar zei eenmaal in de grot dat dit de ingang was van een tombe, maar wilde ons niet teveel spoilen en liet de tombe daarom zitten.

    Wel hebben beide makers, Eidos Montreal en Crystal Dynamics, aangegeven dat Shadow of the Tomb Raider tjokvol tombes zit, waardoor er genoeg te ontdekken valt.

    Puzzelelement van de partij

    Niet alleen het ontdekken van tombes of het ontdekken van exotische locaties en vergeten oorden is een kernelement van Tomb Raider. De vele puzzels die je moet oplossen in de Tomb Raider titels zijn uiteenlopend, uitdagend en vooral erg creatief.

    Ook wij speelden zo’n puzzel tijdens onze hands-on. Lara springt van hot naar her om een ondergrondse tempel te bereiken via allerlei platformen, maar één van die springpilaren komt vast te zitten. Samen met een mijnkarretje, het draaien van dat karretje en flink wat spierkracht, kregen wij het voor elkaar om het platform los te rammen met de impact van de mijnwagen. Dit soort puzzels zal dan ook vaker voorkomen in Shadow of the Tomb Raider gameplay.

    Shadow of the Tomb Raider is vanaf 14 september speelbaar op de Xbox One, PlayStation 4 en PC.

    Shadow Of The Tomb Raider

    Verkijgbaar vanaf 14 september 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.