RuneScape Idle Adventures interview - Voor de multitasker
Op Runefest 2016 ging het niet alleen over de verschillende versies van RuneScape. Ook het relatief recente Chronicle en het nieuwe RuneScape Idle Adventures kregen volop aandacht tijdens het evenement. Alles was je moet weten over deze nieuwe game lees je in dit RuneScape Idle Adventures interview!
De makers van RuneScape Idle Adventures hebben ervaring met dergelijke games. Hyper Hippo is namelijk de studio achter gelijksoortige games als AdVenture Capitalist en AdVenture Communist. Dat ze weet hoe een dergelijke game in elkaar moet zitten, is dus wel duidelijk.
Een ietwat merkwaardige combinatie
Wat onduidelijk is, is waarom Jagex en Hyper Hippo de handen ineen hebben geslagen om juist voor RuneScape een Idle Adventures game te maken. Een vraag waarop James Daniell van Hyper Hippo het antwoord direct weet:
“Een jaar geleden miste Jagex een paar keer de deadline van updates, waarschijnlijk omdat ze te veel AdVenture Capitalist speelden. Op kantoor hadden we toen al het idee om een dergelijke game te maken met een MMORPG en achterliggende lore om een game te versterken en RuneScape leende zich daar prima voor. Alleen waren we daar voor die tijd nog niet echt mee bezig.”
Ook Mark Ogilvie van Jagex schuift aan en haakt samen met Lance Priebe van Hyper Hippo in op de vraag:
"Het begon eigenlijk best bizar. Ik kreeg een bericht op mijn LinkedIn van Jagex met iets van ‘hoi, wij zijn Jagex en we zijn bizar groot fan van AdVenture Capitalist, willen jullie een keer praten?’ Voor ons was dat echt geweldig want ook wij zijn opgegroeid met RuneSape. De meesten van ons team hebben nog gewerkt aan Club Penguin wat samen met RuneScape gigantisch was zo rond 2006 en 2007. Voor ons was het dus echt heel tof dat Jagex interesse toonde in onze game.”
Games als AdVenture Capitalist zijn juist gemaakt voor de spelers die niet uren en uren tijd hebben of willen stoppen. Een combinatie tussen een MMORPG als RuneScape waar dat juist wel een vereiste is lijkt dan een merkwaardige stap. Toch is volgens Priebe en Ogilvie niets minder waar:
“RuneScape gaat juist om het grinden en het moeten spenderen van talloze uren. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen minstens twee computerschermen waardoor het zo makkelijk is geworden iets anders te doen naast het grinden dat het vinden van die invulling ook prioriteit heeft gekregen. Of dat nou het kijken van een RuneScape stream of Youtube filmpje is maakt niet uit. Maar om daarnaast nog een game te kunnen spelen die andere input vereist, dat maakt het juist zo ontzettend tof.”
De weg naar RuneScape Idle Adventures
De Steam versie van RuneScape Idle Adventures is nu ruim twee weken beschikbaar via Early Access maar de mobiele versie is volgens Jagex en Hyper Hippo ook niet ver weg meer. Maar hoe snel is het ontwikkelen van de game dan gegaan? Lance Priebe neemt het woord:
“Vorig jaar op Runefest vloog een deel van het Hyper Hippo team naar de locatie om daar wat uitgebreider te praten met Jagex. Juist als CEO kom ik vaak in contact met andere studios en weet ik hoe risicovol zulke ontmoetingen kunnen zijn. Als het niet klikt, wat vaak voorkomt, dan kan een idee nog zo geweldig zijn maar komt het niet tot een samenwerking. Wij zijn de eerste studio waarmee Jagex serieus een samenwerking aangaat en beide teams vullen elkaar gewoon perfect aan.”
Wat dan precies een grote rol speelt in het zorgen voor een goed geoliede machine en een lange samenwerking is volgens Priebe juist iets heel simpels:
“Wij houden allemaal van die Britse humor en kunnen het daarom prima vinden met het team van Jagex. Ook helpt het dat we zowel in Engeland zijn geweest met het team als zij bij ons in Canada. Het zetten van zo’n sfeer is misschien wel het belangrijkste.”
Een goede samenwerking is weliswaar belangrijk, maar het hebben van een sterk en op zichzelf staand concept is uiteraard ook belangrijk. Hoe is het idee voor RuneScape Idle Adventures uiteindelijk ontstaan? Mark Ogilvie heeft hier het antwoord op:
“Het concept van idle games is niet nieuw, maar de opkomst tot wat het nu is is wel iets van de laatste paar jaar. Wij wilden dat genre nog een stap verder nemen en de enige manier om dat te doen was voor ons heel duidelijk: het is een RPG idle game en daarom moet er een groot verhaal met veel lore in worden verwerkt.”
Aangezien RuneScape een MMORPG is met een behoorlijke hoeveelheid verhalen en lore zou het een logische stap zijn dit één op één over te zetten naar Idle Adventures. Toch is dat niet het geval, maar waarom eigenlijk? Ook deze vraag wordt door Mark Ogilvie direct beantwoord:
“Idle Adventures is ervoor gemaakt om iets te bieden voor gamers die ofwel iets willen doen naast RuneScape (of een andere MMORPG) of die simpelweg geen tijd meer hebben om al die uren aan zo’n game te besteden. De lore van RuneScape loop door en legt de focus op de speler als de held, de World Guardian. Wij willen dat juist met Idle Adventures ernaast door laten lopen. Daarom speel je in Idle Adventures juist als een normale bewoner van Gielinor, maar hoor je dus wel in de game alles wat ‘jouw held’ in RuneSape doet."
De verweving van RuneScape in Idle Adventures heeft dus een specifieke reden, maar in hoeverre is dat andersom ook het geval? Wederom kijken Lance Priebe en James Daniell naar Mark Ogilvie:
“Het idee is om inderdaad ook het personage van Idle Adventures een kleine maar actieve rol te laten spelen in RuneScape. We moeten alleen rekening houden dat het wel binnen de perken blijft en niet uitgroeit tot nog een soort held. Dat zou het concept va Idle Adventures te erg veranderen.”
De mobiele versie en de manieren het te spelen
Eerder in het interview kwam de speelstijl aan bod. RuneScape Idle Adventures is zowel een game voor mensen die het ergens naast willen doen alswel spelers die minder tijd hebben voor een echte MMORPG. Maar daar zit nogal een verschil tussen als het gaat om de hoeveelheid tijd die je verwacht in de game te steken. Een verschil waar niet per se maar één oplossing op hoeft te zijn volgens Mark Ogilvie:
“RuneScape Idle Adventures is gemaakt om spelers iets te laten doen in het RuneScape universum zonder dat het een extra scherm vereist. Ik zag pas een screenshot van iemand die op twee schermen zowel alle versies van RuneScape aan het spelen was, focuste op RuneScape Chronicle en ook nog half bezig was met Idle Adventures. Als je je tijd volledig wil gebruiken voor Idle Adventures, dan kan dat, maar het hoeft niet en er zitten geen risico’s aan verbonden als je het op die manier speelt.”
Een game dus waar je niet per se al je uren met volle aandacht in hoeft te steken. Maar wat is dan de charme om het naast een bestaande game te doen, leidt je dat immers niet teveel af? Volgens James Daniell juist het tegenovergestelde:
“Wij hebben de kans om de MMORPG RuneScape op een andere manier in te kleuren. Een manier die veel minder input vereist en die op de achtergrond rustig doordraait. Dat is ook een van de punten van feedback die wij kregen over Adventure Capitalist. Mensen die zeiden ‘dit spel is vreselijk, maar ik speel het nu al negen maanden elke dag en ik kan er niet meer stoppen. Dat inspireert mij al onze games op die manier zo ‘vreselijk’ te maken.
Met een combinatie van MMORPG- en idle elementen is RuneScape Idle Adventures een game die een beetje van beide werelden probeert te combineren. Maar resulteert dat uiteindelijk in een Idle game voor RuneScape spelers of een RuneScape game voor idle spelers? Een lastige vraag volgens Ogilvie:
“Ik zou toch zeggen voor beide groepen. Het is een game geschikt voor mensen die een behoorlijke game ervaring willen ontvangen in een zo kort mogelijke tijd. Uiteraard is het wel een game die richting de wereld van RuneScape stuurt, maar als we niet ook het idle-genre publiek wilden bereiken was de samenwerking met Hyper Hippo niet logisch geweest. Juist die samenwerking zorgt voor het bereiken van die twee soorten publiek.”
Vooralsnog is RuneScape Idle Adventures alleen te spelen via Steam Early Access, maar op korte termijn zal ook de mobiele versie speelbaar zijn voor het grote publiek. De eerste versie hiervan was op Runefest 2016 al wel uit te proberen en zal bij moeten dragen aan het bereiken van een nog groter publiek.