RuneScape Archeology release interview: Diep graven naar de beste rewards!

    Met 26 vaardigheden was er in de MMORPG RuneScape altijd al voldoende te doen, met de introductie van Invention in 2016 kwam de mogelijkheid erbij om zelf dingen uit te vinden. Vier jaar en een paar maanden later is het de beurt aan Archeology om de 28e skill in de game te worden en spelers de kans te geven hun mouwen op te stropen en hun innerlijke Indiana Jones los te laten. Wij spraken voorafgaand aan de RuneScape Archeology release met de makers: David Osborne (Mod Osborne), Tim Fletcher (Mod Jack) en Ryan Philpott (Mod Ryan).

    Wel uitstel, geen afstel

    In eerste instantie zou de 28eskill van RuneScape al begin dit jaar opgegraven worden door spelers, zoals ook al was aangekondigd tijdens de 2019-editie van RuneFest. Uitstel van een paar maanden volgde om de vaardigheid nog wat te optimaliseren, met de release doorgeschoven naar eind maart. Eén probleem: het coronavirus stak de kop op en het leek erop dat ook die release uitgesteld zou worden. Studio Jagex koos voor een aanpak die we ook terugzien bij de release van Mount and Blade Bannerlord: gewoon vasthouden aan het schema. Osborne:

    *lachend* “Het is zeker een uitdaging en ik denk niet dat we dit ooit eerder hebben gedaan: zo’n grote update lanceren terwijl we allemaal vanuit huis werken! We hebben geen toegang tot het kantoor, sommige van ons hebben geen toegang tot de daadwerkelijke servers. We hebben er wel voor gezorgd dat we alle mogelijkheden (om problemen te verhelpen, red.) wel bij de hand hebben én dat we alles voorafgaand aan de release hebben getest. We weten dus dat we het kunnen doen, waarbij het ook helpt dat iedereen vanuit huis nagenoeg de volle 100% input geeft. Misschien zelfs meer dan 100%, aangezien we in de ochtend niet met de bus naar werk hoeven!”

    Nieuw, maar ook kijkend naar het oude

    Voor wie de RuneFest-aankondigingen niet meer vers in het geheugen heeft, een kleine opfrisser over Archeology in RuneScape. Spelers nemen plaats in de schoenen van een aspirant archeoloog en reizen de RuneScape-wereld van Gielinor af op zoek naar plekken om te graven. Deze digsites zijn de plekken waar je ervaringspunten kan verdienen maar waarschijnlijk nóg belangrijker: de vetste loot uit de game kan opgraven. Een flinke uitdaging om zoiets te implementeren in een spel dat al twintig jaar loopt. Ryan:

    “Op het moment dat we begonnen met het devproces van Archeology, keken we in eerste instantie naar de bestaande vaardigheden. Wat brachten die naar de tafel en wat voor nieuws zou daar bij passen? Iets dat zowel past in de wereld van RuneScape, maar tegelijkertijd niet overlapt met al bestaande skills. Archeology kwam daaruit voort, maar we kregen ook ideeën voor nieuwe vaardigheden in de toekomst. Daar kijken we ook alvast naar.”

    Met 27 andere vaardigheden al aanwezig in Gielinor, is het vinden van iets fris én nuttigs een steeds lastiger wordende uitdaging. Waar het vier jaar heeft geduurd voordat er een nieuwe skill eindelijk zijn intrede doet, duurde het devproces zelf zo’n achttien maanden. Volgens Tim omdat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit.

    “Ik denk dat best makkelijk een nieuwe versie van Firemaking kunnen introduceren in elk kalenderjaar, maar het feit is dat we die skill al hebben. Meer van hetzelfde of meer van dingen die erg op iets anders lijken introduceren, heeft vrij weinig zin. Het moet interessant zijn, maar tegelijkertijd ook wel écht in RuneScape passen. Dat is de grote uitdaging.”

    Kort maar krachtig of lange termijn?

    Vanaf maandag 30 maart is een deel van Archeology te spelen: een aantal van de digsites zal pas later worden ontdekt door de speler. Een skill opdelen op die manier komt met het nodige risico: hoe interessant zullen nieuwe locaties nog zijn als je al level 99 (of in het uiterste geval level 120) bent? Osborne:

    “Ik denk dat het voor een lange tijd boeiend zal blijven voor spelers. Zolang wij er maar voor zorgen dat er diversiteit is en meerdere mogelijkheden zijn. Wij wilden er zeker van zijn dat spelers met voldoening tot het maximale level (120) kunnen gaan. Zo kan je manieren om te levelen introduceren die juist wel of niet klikintensief zijn, of opties die samenhangen met andere bestaande vaardigheden. Meer opties en juist een iets meer ‘afk’-manier van levelen is meestal iets dat later komt. Tot die tijd is het behoorlijk intensief!”

    De nieuwe digsites zullen weliswaar in het teken staan van nieuwe manieren om te trainen (en bijbehorende toffe beloningen opgraven), voor spelers zal het levelen van de vaardigheid ook op een andere manier nuttig zijn. Ryan:

    “Op het moment dat we nadachten over Archeology, komen er honderden ideeën voorbij wat betreft dingen die je in toekomstige updates wil doen. Als we in de komende jaren met een Archeology-update komen, dan hoeft dat niet per se een manier om te trainen te zijn. Het kan ook iets van een quest zijn waar je de skill voor nodig hebt, of een bonus waar je een specifiek niveau voor nodig hebt. We kunnen deze vaardigheid voor veel meer dingen gebruiken, omdat het een echte skill is. In de kern is het een echte verzamelskill waardoor je voornamelijk bezig bent met dingen verzamelen. Tegelijkertijd zijn er andere dingen die je kan doen zoals je onderzoeksteam aan het werk zetten of miniquests oplossen. Het is een skill, maar wel met veel extra factoren.”

    Moneysink

    Niet alleen het vinden van terrein dat nog niet onder een andere vaardigheid valt is een flinke uitdaging, ook moet een game die al twintig jaar meegaat met één andere belangrijke factor rekening houden: de gespekte bankrekening van speler in-game. Het zou niet voor het eerst zijn dat menig speler met miljarden goudstukken kan smijten om binnen enkele dagen het maximale niveau te hebben bereikt. Ryan:

    “Dit is iets waar we het in het begin van het devproces uitgebreid over hebben gehad: willen we dat spelers levels in de vaardigheid als het ware kunnen kopen? Het antwoord werd uiteindelijk ‘nee’. We willen dat spelers echt veel input moeten geven, máár; geld kan wel helpen. De materialen die je nodig zal hebben voor Archeology zijn allemaal nieuw. Alles in één keer opkopen gaat hem dus niet worden, aangezien sommige voorwerpen er nog niet zijn. In de weken na de release zal het ook zo zijn dat sommige spelers voorlopen op de rest en daardoor toegang hebben tot materialen voor hun levels: zij zijn echter ook de enigen die ze kunnen gebruiken…”

    Oude accounts afstoffen

    Archeology mag dan wel met veel andere vaardigheden samenhangen, in het begin draait het vooral om Indiana Jones spelen. De eerste 20 levels zijn namelijk ook toegankelijk voor spelers zonder membership en zullen volgens de ontwikkelaars ‘de volledige Archeology-ervaring kunnen opdoen’.

    Voor later dit jaar staat ook de release van een groot nieuw slagveld op de planning: de Elder God War Dungeon. Wie tegen die tijd de hoed van Indiana heeft overgenomen, zal volgens de devs aanzienlijke voordelen hebben als hij (of zij) de strijd aangaat met de nieuwe vijanden die vanaf dan geconfronteerd kunnen worden!

    RuneScape

    Verkijgbaar vanaf 4 january 2001

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.