Rise Of The Tomb Raider gameplay - Adembenemd mooi

Article
donderdag, 24 september 2015 om 15:00
xgn google image
Jagen, klimmen, klauteren, vallen en weer opstaan: onze favoriete avonturier Lara Croft is weer helemaal terug in Tomb Raider">Rise Of The Tomb Raider. XGN is afgelopen week in Londen ruim drie uur aan de slag geweest met deze prachtige dame... eh, game. Lees alles over de Rise Of The Tomb Raider gameplay in deze preview!
Wat gelijk opvalt tijdens het spelen van Rise Of The Tomb Raider, is het feit dat deze game in bijna alle opzichten precies hetzelfde speelt als voorganger Tomb Raider. Het voelt dan daarom eigenlijk niet aan als een vervolg, maar eerder alsof je nog steeds met dezelfde game bezig bent.
Omdat er in essentie relatief weinig veranderd is aan het hele concept, richt dit artikel zich vooral op de nieuwe dingen die de game ons brengt. Herinner je je Tomb Raider nog? Rise of the Tomb Raider doet overal een stapje bij op. Waar je in het vorige deel met pijl en boog aan de slag kon, heb je nu opeens een pijlenarsenaal waar je 'u' tegen zegt.
Enige voorkennis van Tomb Raider is dan ook gewenst, want er wordt verder wel van je verwacht dat je op Tomb Raider denkniveau met diverse puzzels bezig gaat.
rise of the tomb raider gameplay

Base camp beschikt over nieuwe features

Wanneer je een kamp opslaat, wat trouwens nog geheel hetzelfde in zijn werk gaat, valt op dat er een nieuwe feature is toegevoegd, namelijk de inventory. Hiermee kan je Lara’s inventaris bekijken, bijvoorbeeld wat je allemaal bij je draagt qua resources.
Je kan nu ook bezig gaan met het maken van zaken als pijlen en ander equipment. Je gebruikt hiervoor resources die je tijdens het spelen kan vinden, zoals planten, huid of touw. De verschillende soorten equipment die je kan maken zorgen voor allerlei upgrades, zoals een grotere rugzak of de mogelijkheid meer ammo of meer pijlen bij je te kunnen hebben. Voor het maken van pijlen hoef je trouwens niet per se naar een kamp toe: ook tijdens het verkennen van de wijde wereld kan je deze pijlen maken, mits je genoeg resources hebt.
Verder brengt de inventaris ons een ander nieuw onderdeel genaamd outfits. Ja, je kan nu Lara's outfits aanpassen, als je bijvoorbeeld vindt dat ze er niet modieus genoeg bij loopt. Dit is wel een beetje tegenstrijdig met het realistische element van de game, aangezien een groot deel van het spel zich in Siberië afspeelt en het niet erg overtuigend werkt als Lara hier vervolgens doodleuk in haar t-shirtje rondloopt.
rise of the tomb raider gameplay

Ally missies en Supply Shack

Een andere toevoeging die Rise Of The Tomb Raider ons brengt, zijn de optionele ally missies. Lara heeft in deze game dus niet alleen maar vijanden zoals in voorganger Tomb Raider het geval was, maar kan ook over een aantal allies beschikken, afhankelijk van het aantal optionele missies dat je speelt. Een optionele ally missie biedt verschillende voordelen, zoals de beloning die je krijgt voor het voltooien van de missie. Wanneer je een ally ziet staan en met deze aan de praat komt, krijg je de keuze of je de missie wil accepteren of niet.
Verder kom je in het spel een hutje tegen genaamd de Supply Shack, die gerund wordt door een technicien van de Trinity organisatie. Hoewel hij dus wel bij de vijand hoort, heeft hij geen problemen met Lara en wil hij zijn waar aan haar verkopen, voor een prijs. Je kan de Byzanthine Coins die je tijdens het spelen vindt gebruiken om hier items te kopen. Je kan op elk moment in het spel terugkeren naar de Supply Shack.
Een kleine greep uit de items die je hier kan kopen zijn: verschillende wapens, zoals een tactical shotgun of een military rifle, mods voor je wapens zoals een laser sight, granaatwerper of geluidsdemper, outfits voor Lara en andere handige dingen zoals een crafting tool die toegang geeft tot de volgende rank wapenupgrades.
rise of the tomb raider gameplay

Nieuwe skills voor Lara

Het upgradesysteem is ook van een aantal tweaks voorzien. Nu beschik je per wapen over verschillende upgrade tiers, waarin weer verschillende upgrades te ontgrendelen zijn, waardoor het gehele systeem er als een soort tabel uit komt te zien. De upgrades zijn vrij te kopen met resources.
Het upgraden van skills gaat in Rise Of The Tomb Raider bijna hetzelfde in zijn werk, alleen kan je deze keer uit wat meer skills kiezen. De bekende skill trees uit voorganger Tomb Raider maken weer een terugkeer, namelijk Brawler, Hunter en Survivor. Verder maken ook de skill tiers hier weer hun terugkeer, dus in dat opzicht is er niet veel nieuws.
Een van Lara’s nieuwe skills is het vertalen. Soms kom je tijdens het spelen oude teksten tegen, en het hangt af van je skill in die bepaalde taal of je dit wel of niet kan lezen. Je skill in een bepaalde taal gaat omhoog door muurtekeningen te bekijken, boeken te lezen of andere dingen die met die taal te maken hebben te doen. Door het vertalen van deze oude teksten kan je hints krijgen over waardevolle items of geheime tombes.
rise of the tomb raider gameplay

Grafische pracht en praal

Al tijdens het spelen van de eerste momenten Rise Of The Tomb Raider valt op dat deze game adembenemend mooi is. Dit blijft tijdens het verdere spelen ook zo: de personages, de gezichten, het landschap en de weerseffecten, alles aan deze game is beeldschoon.
Ook Lara zelf ziet er grafisch enorm goed uit in Rise Of The Tomb Raider. De ontwikkelaars willen dit ook bereiken, om van Lara steeds meer een echt persoon te maken. Zo heeft Lara nu littekens: het zijn sporen die haar verleden onthullen, want tijdens Tomb Raider heeft ze heel wat verwondingen opgelopen. Wanneer Lara gewond raakt in Rise Of The Tomb Raider, zul je dit ook aan haar lichaam terug kunnen zien.
Niet alleen verwondingen dragen bij aan de verhoogde menselijkheid van Lara. Zo zijn zelfs de poriën in haar huid te zien, is elke wimper individueel ontworpen en zal de sneeuw zich na verloop van tijd op haar kleding opstapelen.
Hoewel voorganger Tomb Raider er grafisch al erg goed uitzag, mag Rise Of The Tomb Raider de ultieme schoonheidsprijs mee naar huis nemen. Zonder het te beseffen, kun je jezelf uren verliezen door alleen naar de mooie omgevingen te turen. Je zult zeker versteld staan van de grafische pracht van de game.
rise of the tomb raider gameplay

Ongelofelijk realistisch

Deze grafische pracht draagt ook bij aan de authentieke sfeer van Rise Of The Tomb Raider. De game slaagt er goed in om een realistische ervaring neer te zetten, waarbij zelfs de kleinste elementen meetellen. Zo is Lara bijvoorbeeld op een gegeven moment gewond na een val, en leunt ze even tegen een steen aan om uit te rusten. Vervolgens loopt ze verder, waar ze een kleine streep bloed spot op de plek waar ze net nog tegen aan leunde.
Ook worden de weerseffecten in de game realistisch weergegeven. Zo zie je bijvoorbeeld de voetstappen die je maakt wanneer het sneeuwt, en is het moeilijker om je door een dikke laag sneeuw voort te bewegen. Haal je wat resources af van een boom, dan zie je de boom geleidelijk aan stukjes stam, takjes en bladeren verliezen. Eigenlijk klinkt dit zo apart nog niet, maar nog vaak genoeg wordt er geen aandacht gegeven in games aan kleine dingen zoals deze, die de spelervaring toch een stuk realistischer maken.
Natuurlijk is er weer genoeg te ontdekken in Rise Of The Tomb Raider. Zo word je soms in grote open gebieden neergezet, waar je zelf kan bepalen wat je gaat doen en op welke manier. Je kan verder gaan met het verhaal, maar je kan ook rustig een tijdje besteden aan jagen of het verkennen van geheime gebieden en verborgen tombes. Je wordt nog verder verleid om te verkennen vanwege de vele collectibles, wapenonderdelen, kratten met salvage en de vele andere loot waar het spel over beschikt.
rise of the tomb raider gameplay

Rise Of The Tomb Raider gameplay - Vol verwachtingen

Rise Of The Tomb Raider speelt dus in op onze verwachtingen en we zijn dan heel benieuwd wat de game ons brengt. De prachtige graphics worden gecombineerd met enorm realistische gameplay, wat het geheel een unieke ervaring maakt.
Wel lijkt het spel eerder op een hervatting van Tomb Raider dan een echt vervolg, aangezien zoveel elementen van de gameplay hetzelfde zijn gebleven. Toch voegt Rise Of The Tomb Raider de nodige tweaks en features toe, waardoor het nog steeds voldoende uitdaging biedt en interessant blijft.
Rise Of The Tomb Raider komt op 13 november uit op de Xbox One en de Xbox 360, en komt begin 2016 uit op de PC. PlayStation gebruikers moeten een jaar wachten op de game, voor hen komt het spel pas eind 2016 uit.