Vier redenen waarom je de Resident Evil 2 release niet mag missen [gezien op gamescom]

Article
zaterdag, 25 augustus 2018 om 16:36
xgn google image
Binnenkort is het tijd voor de Resident Evil 2 release, waar Capcom de klassieke horrorgame uit 1998 voorziet van een compleet nieuwe remake. Wij konden tijdens gamescom spreken met de regisseur en producent van de game. Na het gesprek zijn wij er van overtuigd, dit is waarom je Resident Evil 2 moet checken!
We hebben er jarenlang op moeten wachten, maar begin volgend jaar is het eindelijk zo ver: Capcom gaat met de nieuwe Resident Evil 2 release ons trakteren op een echte survival horror ervaring. Wij kregen de kans om tijdens gamescom 2018 een aantal vragen te stellen aan regisseur Kazunori Kadoi en producent Tsuyoshi Kanda over de remake.

De beste game in de serie nieuw leven inblazen

Voor ons is er geen twijfel mogelijk, Resident Evil 2 is het beste deel in de serie. Tenminste, als het op survival horror gebied aankomt. De manier waarop de game je in de loop van twee verhaallijnen steeds weet te verrassen, de iconische plek waar de game zich afspeelt en de memorabele momenten zorgen ervoor dat je Resident Evil 2 niet zal vergeten.
Daarmee is het ook een grote taak van de ontwikkelaar om dit deel naar de huidige generatie te brengen. Regisseur Kazunori Kadoi vindt dit geen risico voor de studio en ziet het meer als een mogelijkheid om een goede game nog beter te maken:
Capcom ziet de originele game dus als een fundering op verder op te bouwen. Ze weten wat goed werkte aan het origineel en nu is er kans om er een moderne draai aan te geven. Neem bijvoorbeeld de nieuwe camerahoek. In tegenstelling tot de Resident Evil Remake uit 2002 en de originele Resident Evil 2 release is de game nu in een third-person perspectief, waar het eerst nog met vaste camerahoeken was.
Veel mensen hadden een first-person perspectief verwacht zoals in Resident Evil 7: Biohazard. Kadoi zegt dat dit nooit echt overwogen is, simpelweg omdat hoofdpersonages Leon en Claire bekend zijn en ze in beeld moeten verschijnen. Ook zorgt het ervoor dat de interacties met de zombies nog persoonlijker aanvoelen. Het gevoel is gewoonweg niet hetzelfde als de game in first-person zou zijn.
137791

Niet alles is hetzelfde

De grootste valkuil voor een remake is dat alles misschien iets te vertrouwd aanvoelt, waardoor het meer over komt als slechts een verbetering van de graphics. Er is niets mis met een grafische update; dat soort games zien we vaak genoeg voorbij komen. Denk aan de Spyro Reignited Trilogy of de Crash Bandicoot N-Sane Trilogy.
Bij een horrorgame is er alleen waarde in de speler zoveel mogelijk verrassen. De manier waarop de Resident Evil Remake ieders verwachtingen compleet op z’n kop zette was geniaal en het zorgde ervoor dat die game beter werd dan het origineel. Resident Evil 2 Remake heeft al bewezen genoeg veranderingen te maken ten opzichte van het origineel. Je gaat in een andere volgorde door het Raccoon City politiebureau heen en personages als Marvin Branagh hebben een grotere rol in het verhaal.
Hoe bepaal je als ontwikkelteam wat je veranderd en wat hetzelfde blijft? Volgens Kadoi bepaalt het team dit door te kijken wat het beste past bij het realisme waar de game voor gaat. Met de nieuwe RE Engine ziet de game er beter uit dan ooit, waar de ontwikkelaars dan ook gretig gebruik van wilde maken:
Producent Tsuyoshi Kanda voegde daar nog het volgende aan toe:
137796

De meest gruwelijke zombies ooit

Tijdens de originele Resident Evil 2 release in 1998 waren zombies bij lange na niet zo verzadigd in de popcultuur zoals ze dat nu zijn. Sindsdien is er een stortvloed aan games en films gekomen met de schuifelende ondoden in de hoofdrol, zo veel zelfs dat het niet meer bijzonder is als jouw game zombies heeft. Het originele verrassingseffect is dus weg, hoe gaat de Resident Evil 2 remake daar mee om?
Volgens Kadoi zal de RE Engine er voor zorgen dat we opnieuw bang worden voor zombies. In Resident Evil 7: Biohazard werd al duidelijk dat met deze engine de meest gore monsters op realistische wijze op het beeld getoverd kunnen worden.
Toen wij Resident Evil 2 voor het eerst konden spelen op E3 2018 kwam dit ook naar voren. Zombies vallen niet zomaar neer als je op ze schiet; lichaamsdelen vallen eraf, kaken hangen los van de hoofden en het geheel is echt goor. Ze blijven ook niet altijd liggen als je ze neergeschoten hebt; soms blijven ze gewoon opstaan, zelfs met een kilo lood in hun lichaam. Dit is niet hetzelfde als de Crimson Heads uit de Resident Evil Remake, maar wel vergelijkbaar:
137798

De Resident Evil 2 release heeft ook de minder serieuze elementen

Ondanks het feit dat de originele Resident Evil 2 een duistere horrorgame is, was er ook plaats voor wat minder serieuze dingen. Allereerst had je de minigame The 4th Survivor, waar je als Umbrella soldaat HUNK het G-Virus uit Raccoon City moet krijgen. Je begint met een beperkt arsenaal aan wapens en kogels waar je het de gehele minigame mee moet doen.
De humor komt in de vorm van The Tofu Survivor. In deze parodie op The 4th Survivor bestuur je een letterlijk blok tofu alleen uitgerust met een mes en wat healing items. Het is beide een humoristische en ontzettend uitdagende minigame uit Resident Evil 2 die populair is onder fans. Gelukkig zullen beide HUNK en Tofu terug zijn bij de Resident Evil 2 release:
Voor nu moeten we ze op hun woord geloven. Wij zijn benieuwd naar hoe realistisch de RE Engine de tofu eruit laat zien.
Het lijkt er in ieder geval op dat de ontwikkelaars het opnieuw maken van de game erg serieus nemen. Er voor zorgen dat fans tevreden zijn en een verfrissende nieuwe ervaring maken moet vast erg moeilijk geweest zijn, maar de dedicatie straalt er wel vanaf. Gaat het Capcom lukken om ons net als in 1998 de stuipen op het lijf te jagen? Dat zien we als de game begin volgend jaar uitkomt.
De Resident Evil 2 release is op 25 januari voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Populair Nieuws