Ready at Dawn - De nieuwe grote PlayStation developer?

Article
dinsdag, 17 februari 2015 om 16:22
xgn google image
Deze week verschijnt de grote nieuwe, exclusieve titel voor de PlayStation 4: The Order 1886. Ontwikkelstudio Ready At Dawn is verantwoordelijk voor deze steampunk shooter, maar waar komt deze relatief onbekende studio vandaan?
Om te weten waar Ready At Dawn de voorkeurspositie bij Sony vandaan heeft, moeten we de geschiedenis induiken. De studio werd in 2003 opgericht, door voormalig leden van Naughty Dog en Blizzard Entertainment.
God of War: Chains of Olympus Ready at Dawn

De beginjaren van Ready at Dawn

Vooral die eerste naam is belangrijk om de link met Sony en de PlayStation te vinden, omdat Naughty Dog voor 2003 de Crash Bandicoot games maakte, evenals Jak & Daxter: twee grote exclusieve gameseries die exclusief op de PlayStation verschenen.
Toen Ready at Dawn in 2003 van start ging, was het voornamelijk een PSP-ontwikkelaar, die in 2006 en 2008 de goed ontvangen Daxter en God of War: Chains of Olympus games naar de draagbare spelcomputer van Sony bracht.
Daarnaast zette het team nog twee andere God of War games (Ghost of Sparta en Origins Collection) op zijn naam die respectievelijk op de PSP en PS3 verschenen.
De enige keer dat Ready at Dawn een uitstapje maakte naar een andere console was in 2009 toen ze een remake van Ókami op de Wii uitbracht. Deze cartooneske game die een ware cultstatus geniet, kreeg op de spelcomputer van Nintendo voor het eerst motion controls, waardoor het schilder-element van de game extra goed tot zijn recht kwam.
Okami Ready at Dawn

Beginnen aan The Order 1886

Oktober 2009 was een keerpunt voor de studio in Irvine Californië, toen hij begon met het bouwen van een nieuwe engine. Deze destijds onbekende engine zou zich volledig op consoles richten, en voegt verschillende elementen van andere engines samen tot een geheel.
Een jaar lang werd het stil rondom de studio, totdat in 2010 bekend werd dat het bedrijf in geldnood zat, dertien man moest ontslaan en tussen de projecten niet de middelen vond om goed rond te komen.
Na twee jaar lang afwezigheid keerde Ready at Dawn echter terug, en begon de ontwikkelaar nieuwe mensen aan te nemen om te werken aan een nieuwe next-gen game, die later uit zou groeien tot The Order: 1886. De eerste plannen voor deze titel lagen er al in 2010.
The Order 1886 Ready at Dawn

The Order 1886, de grote klapper

Destijds was het alleen bekend dat het hier zou gaan om een third-person action adventure. Ru Weerasuriya, creative director van Ready at Dawn, zei onlangs dat er inspiratie werd gehaalden uit Uncharted 2: Among Thieves, wat goed te merken is aan de filmische manier waarop alles in beeld wordt gebracht, en de grote setpieces die zou uit een Hollywoodfilm kunnen komen. Ook qua gameplay zijn er veel overeenkomsten.
Tijdens de E3 van 2013 zou het grote publiek de eerste beelden zien van de oogstrelende actiegame The Order: 1886. Dit moet de grote klapper voor de ontwikkelaar worden, en het succes van de game hangt dan ook samen met het succes van Ready at Dawn.
Groeit The Order uit tot een nieuwe serie? Deze week ligt de game in de winkels, exclusief voor de PlayStation 4. Op 19 februari lees je in onze uitgebreide recensie of we Ready at Dawn vaker dit soort grote Sony games zien maken.