RAGE 2 Gameplay - De grootste veranderingen op een rijtje

    Ondanks sterke gameplay bleek de originele RAGE uit 2011 niet memorabel voor veel mensen en verdween het al snel in de vergetelheid. RAGE 2 lijkt dan ook het roer flink om te gooien om ervoor te zorgen dat dat niet gaat gebeuren. Wat er allemaal is veranderd kun je lezen in ons overzicht van de grootste RAGE 2 gameplay veranderingen.

    De handen ineenslaan met een andere studio

    De originele RAGE is ontwikkeld door John Carmack en zijn team dat eerder heeft gewerkt aan de DOOM-games, allesbehalve de minste ontwikkelaars. Dat is dan ook de reden dat RAGE ontzettende sterke gunplay heeft en een duistere vibe die overeenkomt met id Software’s andere franchise.

    Om de RAGE 2 gameplay uit te breiden heeft id Software de handen ineengeslagen met Avalanche Studios. Een studio die de afgelopen jaren een flinke naam voor zichzelf heeft gemaakt met de Just Cause-franchise en het indrukwekkende Mad Max. Ervaring met laatstgenoemde game is natuurlijk perfect voor een post-apocalyptische titel als RAGE 2, maar er komen ook een hoop elementen uit Just Cause terug in de game. En de chaos die de serie rijk is zal zeker terugkomen in de nieuwste game van de ontwikkelaar.

    Voertuigen van alle soorten en maten

    Eén van de grote invloeden die Avalanche Studios met zich meebrengt is de hernieuwde focus op voertuigen in RAGE 2. Het origineel heeft een handjevol voertuigen die spelers kunnen gebruiken, maar de hoeveelheid en diversiteit verbleekt bij de voertuigen die RAGE 2 ons voorschotelt.

    Zo is het eerste voertuig wat je tot je beschikking krijgt vrij ‘standaard’, met flink wat bepantsering, dubbele miniguns en hittezoekende raketten. Al snel kom je ook in aanraking met een dune buggy, bepakt met paspoppen en volgeladen met explosieven die je achter de auto kan loslaten. Alsof de bananen in Mario Kart nog niet genoeg zijn.

    Later in de game kan je ook het luchtruim betreden, bijvoorbeeld met een gyrocopter die het beste te omschrijven is als een enorme drone. Alleen bestuur je in dit geval het voertuig handmatig en kan je je vijanden blij maken met een dodelijke verrassing vanuit de lucht.

    Sleutelen aan originele wapens

    Ook op het gebied van wapens wordt de creativiteit en originaliteit opgevoerd door id Software en Avalanche Studios. De game kent uiteraard een aantal standaard wapens die nooit te missen zijn in een First Person Shooter, zoals een assault rifle, pistool en shotgun, maar voegt bij bijna elk wapen een uniek aspect toe.

    Zo werkt de shotgun perfect op korte afstanden, precies zoals je verwacht, maar kan het met een druk op de knop ook vijanden op langere afstanden uitschakelen. Ga je namelijk precies mikken, dan zal het geen hagelregen afvuren, maar een slug die gericht schade kan doen en vijanden omver kan blazen. En ook het pistool heeft twee functies, met een burst van drie kogels zonder te mikken en een enkele kogel die veel harder aankomt wanneer je door het vizier kijkt. De revolver is ook niet wat je ervan zou verwachten, in plaats van normale kogels vuurt het projectielen af die in vijanden en objecten vast blijven zitten en ontploffen in een vuurzee.

    Alle wapens in RAGE 2 zijn bovendien in vijf tiers te upgraden, met aan het begin de optie om een groter magazijn erin te plaatsen of het wapen sneller te laten herladen, maar met elke tier wordt de upgrade interessanter. En met meerdere opties per tier heb je helemaal zelf de keuze welke speelstijl je hanteert.

    Wereld en karakters met kleur

    Ondanks dat RAGE voor het tijdperk mooie graphics had dankzij de id Tech 5 engine, is het kleurenpalet niet om over naar huis te schrijven. Alles is bruin, beige, grijs of zwart, met enkel het rode bloed dat kleur in de wereld brengt. Gelukkig heeft RAGE 2 goed gekeken naar Bob Ross en het palet volgegooid met allerlei kleuren, die ervoor zorgen dat je ogen worden verwend.

    De diversiteit van de wereld is ook aangepakt. Je zal alsnog veel bezig zijn in een woestijn, maar die wordt al snel afgewisseld met een dichtbegroeide jungle en een moeras waar een boot ineens je beste vriend is. De RAGE 2 gameplay in de open wereld verandert daarmee van tijd tot tijd ook aanzienlijk, het is dan bijvoorbeeld niet meer mogelijk om een groep vijanden simpel uit te schakelen met een jeep die volhangt met wapens.

    Maar wat misschien nog wel het meeste kleur heeft gekregen in RAGE 2 zijn de karakters. Elk karakter dat je ontmoet is uniek, interessant en in meerdere gevallen knettergek. Zo is er het karakter Klegg Clayton dat ons doet denken aan een mix tussen Trump en Michaels zoon uit GTA V, of wat te denken van de gestoorde professor Antonin Kvasir? Wij kijken al uit naar de bijzondere conversaties in RAGE 2.

    Meer superkrachten bij elkaar dan Marvel

    Een rijtuig, een aantal wapens op zak en een dodelijke boemerang, dat is ongeveer waar je mee op stap gaat in de originele RAGE, maar naast de diverse wapens krijg je in RAGE 2 nog meer tot je beschikking. Protagonist Walker heeft namelijk speciale krachten tot zijn of haar beschikking - welk gender je speelt mag je helemaal zelf bepalen - die Nanotrites heten.

    Wanneer je omsingeld bent door meerdere vijanden is het een perfecte gelegenheid om Ground Slam te gebruiken, waarbij je in de lucht springt en met zoveel kracht terugkomt dat vijanden in de buurt omver worden geblazen of zelfs uit elkaar spatten. Of anders kan je de Vortex Grenade gebruiken, die een klein zwart gat veroorzaakt en alles in de nabije omgeving omzuigt, om het na een korte tijd allemaal uit te spugen.

    Bovendien is het mogelijk om alle krachten sterker te maken en te veranderen door middel van upgrades, net zoals vuurwapens. Zo is Barrier bijvoorbeeld een defensieve kracht die een schild plaatst om kogels te stoppen, maar kan door middel van een upgrade veranderen in een dodelijk veld, want als vijanden er doorheen lopen blijft er niets anders achter dan tomatenpuree. Ideaal als er een grote groep mutanten op je af komt gerend. Net zoals met de vuurwapens kan je de krachten perfect aanpassen aan je speelstijl.

    RAGE 2 Gameplay - Klaar om de knotsgekke wereld in te stappen?

    Kijk jij uit naar de diverse RAGE 2 gameplay en het ontmoeten van de kleurrijke karakters die de game rijk is? Of heb je misschien de game zelfs al gepre-ordert? Laat het ons weten in de comments!

    RAGE 2

    Verkijgbaar vanaf 14 may 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.