Pokémon Sword & Shield features die niet mogen ontbreken

    Afgelopen februari werden de eerste games in de achtste generatie van Pokémon officieel onthuld in een Pokémon Direct. De games komen naar Nintendo Switch en zijn daarmee een belangrijke stap in de geschiedenis van Pokémon. Daarbij mogen enkele features natuurlijk niet ontbreken. Met deze 10 Pokemon Sword & Shield features wordt de achtste generatie van Pokémon onvergetelijk!

    The Pokémon Company

    Voor deze lijst hebben we vooral features uit eerdere Pokémon games genomen die we terug willen zien, maar ook het één en ander dat nog bevestigd moet worden of misschien wel nooit gaat gebeuren. Het is dan ook geen lijst van dingen die we verwachten, maar vooral van Pokemon Sword & Shield features waar we op hopen.

    10. Volledig analoge besturing

    De mogelijkheid om te rennen bestaat al sinds de derde generatie van Pokémon. Om te wisselen van lopen naar rennen moest je altijd de B-knop ingedrukt houden. Op de Gameboy Advance en Nintendo DS was dat een technische noodzaak, maar op de 3DS had het Circle Pad andere mogelijkheden moeten bieden. Toch bleef de B-knop zich opdringen.

    Gelukkig was Game Freak met Pokémon Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee bijdetijds genoeg om de overgang van lopen naar rennen volledig analoog te maken. Dit zouden we graag terug willen zien tussen de Pokemon Sword & Shield features. Niet alleen hoef je dan niet meer constant de B-knop ingedrukt te houden, je houd zo ook een knop over om iets nuttigs mee te doen.

    9. Pokémon die je volgen

    Als je bedenkt dat Pokémon games graag hameren op het belang van de band tussen trainer en Pokémon zie je je eigen Pokémon verrassend weinig buiten de gevechten. Er zijn meerdere Pokémon games geweest waarin je Pokémon achter je aan liepen. Helaas ging het hierbij meestal om een beperkt aantal Pokémon of een beperkt aantal plaatsen.

    HeartGold, SoulSilver, en de Let’s Go! games zijn tot dusver de enige games waarin elke Pokémon je altijd en (vrijwel) overal kan volgen. We geven toe dat het weinig invloed heeft op de gameplay, maar het had een bepaalde charme. De eerste trailer voor de nieuwe Pokémon games doet helaas vermoeden dat volgende pokémon niet tot de Pokemon Sword & Shield features behoort, maar dat zegt niet alles, toch? Wij blijven tot release dromen.

    8. Een minder lineair wegennet

    Dorpen en steden worden in Pokémon altijd verbonden door routes, en in oudere games liepen deze routes nog wel eens door elkaar, of waren er routes die je niet per se nodig had. Maar Sinds the Unova regio (zie afbeelding) is het wegennetwerk steeds meer verworden tot een reeks wegen in die twee steden aan elkaar verbinden.

    Het gaat ons er niet om dat Pokémon open world moet worden (dat is meer iets voor onrealistische Pokemon Sword & Shield features), maar we zouden graag routes zien die van elkaar afsplitsen, of die als optionele kortere weg naar een eerdere stad dienen. De wereld wordt er levendiger van: de routes zijn er niet voor jou. Ze zijn er voor de mensen die hier wonen en niet 20 steden aan willen doen voor ze op hun bestemming zijn.

    7. Een volle postgame

    De laatste paar Pokémon games hadden erg weinig te doen na de Elite Four. Zowel X & Y als Sun & Moon hadden eigenlijk alleen maar een heel klein optioneel verhaaltje en een plek waar je eindeloos Pokémon gevechten kon houden. Niet alleen deden de Battle Tree en Battle Maison erg onder voor een echt Battle Frontier: voor spelers die iets anders zoeken dan competitief vechten was er eigenlijk helemaal niks te doen.

    Een ideale Pokémon postgame zou bestaan uit een Battle Frontier, maar ook veel content voor andere soorten spelers. We hopen dat de Pokemon Sword & Shield features postgame iets te bieden hebben voor fans van pokémon gevechten, maar ook voor spelers die een grote pokédex willen vullen, of die meer van de regio willen zien, of zelfs een postgame verhaal.

    6. Nieuwe evoluties voor Eevee

    Heeft Eevee echt nog meer evoluties nodig? Er zijn er toch al acht? Dat klopt, maar er zijn 18 types. Zelfs als je normal niet meerekent (Eevee zelf is immers al normal) zijn dat nog 9 Eeveelutions die we nog niet hebben. Wij rusten niet voordat die allemaal bestaan.

    Een extra Eeveelution zagen we voor het laatst in X & Y, de zesde generatie pokémon. Daarvoor werden alle Eeveelutions (behalve de originele drie) ingevoerd in generaties met even nummers. Als dat een bewuste keuze is van Game Freak kan het dus best dat er ons nieuwe opties voor Eevee’s evoluties te wachten staan in deze achtste generatie.

    5. Nieuwe vormen of evoluties van bestaande pokémon

    Eevee is niet de enige Pokémon die ooit nieuwe evoluties heeft gekregen na zijn oorspronkelijke introductie. De vierde generatie Pokémon introduceerde voor meerdere oudere Pokémon nieuwe evoluties. Voor sommigen betekende dat er nu meerdere keuzes waren voor welke evolutie je zou gebruiken, voor anderen betekende dat dat ze nu eindelijk bruikbaar waren.

    Jammer genoeg zijn er nog steeds genoeg Pokémon waar je eigenlijk niet zoveel aan hebt. Maak je niet druk Luvdisc, we zullen geen namen noemen. Wat ons betreft is het dus geen slecht idee om meer evoluties te introduceren. Elke Pokémon verdient het tenslotte om geliefd te zijn. Correctie: Elke Pokémon zou het moeten verdienen om geliefd te zijn in een later stadium van zijn leven.

    4. Een National Dex

    Heb jij iets gemist in Sun & Moon? Wij wel, het was de enige Pokémon game die geen pokédex had voor buiten de regio. Je kunt je afvragen of dat een groot probleem is, zeker nu de oude slagzin “Gotta catch ‘em all!” steeds minder wordt gebruikt. Toch vinden wij het een gemis als de mogelijkheid om alle Pokémon te registreren niet tot de Pokemon Sword & Shield features behoort.

    Misschien dat je nog nooit een Pokémon hebt gevangen die je niet wilde gebruiken in je team. Misschien dat je nog nooit hebt omgezien naar de Pokédex. Maar voor de verzamelaars onder ons, of voor degenen die zich eindeloos kunnen vermaken met de vaak bizarre Pokédex beschrijvingen zou een National Dex meer dan welkom zijn tussen de de Pokemon Sword & Shield features.

    3. De Kalos regio

    In een eerdere lijst met dingen die we in Sword & Shield willen zien noemden we al eerdere regio’s. Het bezoeken van een eerdere regio was voor het laatst mogelijk in HeartGold en SoulSilver, remakes van Gold en Silver. In feite is het dus nog maar één keer gebeurd. Terugkeren naar alle regio’s is misschien wat onrealistisch, en dus kiezen wij er één uit.

    Maar waarom Kalos? De Galar regio waarin Sword & Shield zich afspelen is duidelijk gebaseerd op het Verenigd Koninkrijk, terwijl Kalos gebaseerd is op Frankrijk. In het echte leven hebben Engeland en Frankrijk een turbulente geschiedenis met elkaar, en we weten dat er in Kalos ooit oorlog was. Was Galar daar partij in? Wij willen het weten, en het liefst van twee kanten zien.

    2. Een competente rivaal

    De Pokémon serie heeft de speler tot dusver altijd een rivaal gegeven. In de loop der tijd werd dat steeds meer een vriendelijke rivaal, totdat ze zelfs incompetent werden. Hau uit Sun & Moon weet zelfs op het einde van het spel geen vol team bij elkaar te sprokkelen - hij blijft steken bij vijf Pokémon.

    Wat ons betreft hoeft de rivaal echt niet zo’n vervelend persoon als Blue of Silver te zijn. Waar we naar op zoek zijn is een rivaal die een beetje kan vechten. We kunnen er zelfs mee leven als ze, zoals recentere rivalen, ons team oplappen voor een gevecht, maar dat moeten ze dan wel goedmaken door een oprecht uitdagend gevecht te bieden.

    1. Mogelijkheden om de moeilijkheid aan te passen

    Pokémon is in de eerste plaats natuurlijk voor kinderen, dus ergens kunnen we wel begrijpen dat de Pokémon games niet super moeilijk zijn. Maar kan het ook te makkelijk? De enige manieren om de games moeilijker te maken zijn op dit moment de gevechtsstijl veranderen van ‘switch’ naar ‘set’, en de exp. share uitzetten.

    Dat kan wel wat verrijkt worden. Het liefst zouden we zien dat je voor het begin van het spel kon aangeven hoe moeilijk je het wil hebben. Keuzes waar we aan denken zijn trainers met weinig, gemiddeld, of veel pokémon. Misschien kun je aangeven hoe ervaren je bent. Ook het in beeld aangeven van de effectiviteit van een aanval, zoals geïntroduceerd in Sun & Moon zouden we graag uit kunnen zetten.

    Welke Pokemon Sword & Shield features wil jij graag zien?

    Er is veel te doen in Pokémon, zoveel dat het bijna onmogelijk is om alle wenselijke Pokemon Sword & Shield features in één artikel te noemen. Hebben we iets gemist? Hebben we misschien zelfs jouw favoriete aspect van Pokémon onaangeroerd gelaten? Laat ons weten wat jij van Sword & Shield wil in de reacties!

    Pokémon Sword en Pokémon Shield arriveren eind 2019 exclusief op Nintendo Switch.

    Pokemon Shield

    Verkijgbaar vanaf 15 november 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.