Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee gameplay - Deze 5 dingen vielen ons op [gespeeld op E3]

    Het immense succes van Pokémon GO heeft gezorgd voor een golf van invloed. Niet alleen kopiëren mobile games de GO formule, ook de ‘grote’ Pokémon games moeten zwichten onder de populariteit van GO. Dit zijn onze bevindingen tijdens de Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee gameplay sessie tijdens E3 2018!

    Hoe werkt de Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee gameplay?

    De Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee gameplay is een soort gestroomlijnde versie van de Pokémon games die al jaren kennen. De kern van Pokémon vangen, trainen en laten vechten tegen NPC’s is gewoon aanwezig. De ontwikkelaars willen met deze titel alleen het (grote) gat tussen Pokémon GO en de traditionele RPG’s overbruggen.

    Als eerste doen ze dit door alle gevechten met wilde Pokémon volledig omver te gooien. Je ziet Pokémon nu gewoon door en buiten het hoge gras lopen, waarna je met een aanraking mee wordt genomen naar het vang-scherm. Daar werkt het eigenlijk net als in Pokémon GO; je kan besluiten een Pokéball te gooien of om eerst een Berry te voeren. Dit maakt het vangen makkelijker.

    Vervolgens maak je jezelf klaar om de Pokéball te gooien binnenin een cirkel die steeds van grootte verandert. Raak je de Pokémon net als de cirkel op z’n kleinst is, dan krijg je meer kans om de vangst te laten lukken. Niets nieuws voor Pokémon GO spelers dus.

    De gevechten zijn oud en vertrouwd

    Wij vroegen ons af hoe jij je Pokémon moet gaan trainen als je ze niet kan laten vechten tegen wilde Pokémon. Eigenlijk is het heel simpel. Zoals je in Pokémon GO ervaring krijgt van het vangen van Pokémon, krijgen jouw Pokémon dat ook in Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee. Uiteraard krijg je ook nog steeds EXP Points van gevechten tegen andere trainers. Deze gevechten zijn nog steeds op de ouderwetse manier: turn-based met het bekende steen-papier-schaar systeem.

    De gevechten zelf zien er prima uit, net als de rest van de game. Het is alleen in de aanvallen zelf waar het grafische gedeelte nogal tegenviel. Scratch bijvoorbeeld is een aanval waarbij jouw Pokémon de andere krabt, maar in deze game komt jouw Pokémon niet eens in de buurt ervan. Het is weer een animatie op een paar meter afstand.

    Van een Pokémon-game anno 2018 kan je, vinden wij, toch wat meer verwachten. Het mag allemaal wat spectaculairder wat ons betreft. De Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee gameplay zou kunnen proferen van een meer uitgebreide presentatie.

    Beste vrienden met je Pokémon

    Fans hebben sinds de release van Pokémon HeartGold en SoulSilver op de Nintendo DS gevraagd voor Pokémon die jouw personage door de wereld heen volgen. Deze feature is eindelijk terug in Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee. Het viel ons op dat Game Freak dit keer heel erg de focus lijkt te leggen op de Pokémon zelf. Naast dat je ze ziet rondlopen in de wereld, komt ook het formaat van de Pokémon eindelijk van toepassing.

    In de wereld zie je namelijk Pokémon lopen met een blauwe of rode gloed om zich heen. Blauw betekent dat een Pokémon heel erg klein is, terwijl rood juist aangeeft dat ze groter dan normaal zijn. Dit is natuurlijk niets nieuws voor Pokémon, behalve dat je het van tevoren kan zien. Wel zie je de groottte nu ook terug tijdens gevechten.

    Toen wij het tijdens onze Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee gameplay sessie met onze Charmander opnamen tegen een Caterpie, zagen we dat onze Pokémon een stuk groter was en bijna boven het arme worpje torende. Dat terwijl Charmander normaal gesproken niet zo groot hoort te zijn.

    Is de game te makkelijk?

    De Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee gameplay zal naar alle verwachting een hele goede introductie zijn voor wie nog nooit een Pokémon game gespeeld heeft. Toch vragen we ons af of het ook enigszins interessant of uitdagend gaat zijn voor wie al jarenlang ervaring heeft met Pokémon. Gevechten zijn gelukkig wel zoals vanouds en ook achter de schermen lijkt het dat de diepgaande stats gewoon nog aanwezig zijn.

    Wel zagen we al meteen dat de beruchte EXP Share terug is in Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee. Dit zorgt er voor dat alle Pokémon die je bij je hebt Experience Points krijgen van gevechten, iets dat in het verleden er voor gezorgd heeft dat de games ontzettend makkelijk werden. Onze grootste angst is dan ook dat deze nieuwe Pokémon games nul uitdaging zullen hebben en daardoor mogelijk aan de saaie kant zijn.

    Daar hebben we alleen nog niet genoeg voor gezien om het met zekerheid te zeggen. Gym Leaders waren we bijvoorbeeld nog helemaal niet tegengekomen en de Bug Catchers in Viridian Forest (het gebied dat wij konden spelen) zijn ook in de originele games niet zo moeilijk. Hopelijk weet Game Freak ons op dat gebied te verrassen.

    Pokéball Plus is een leuke accessoire

    Omdat de gameplay van Pokémon Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee zo gestroomlijnd lijkt te zijn, heb je maar één knop en een control stick nodig om te game te spelen. Wij konden tijdens onze Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee gameplay sessie ook meteen de Pokéball Plus accessoire proberen. Het is een controller die qua grootte ook door kan gaan als sleutelhanger.

    Verder is het vrij simpel: het midden van de Pokéball is een hele kleine stick waar je mee rond loopt en door menu’s navigeert door de stick in te drukken. Bovenop zit een pauzeknop verwerkt in het plastic. In een gevecht met een wilde Pokémon kies je voor ‘Get Ready’ waarna de positie van de bal gecalibreerd wordt. Om een Pokéball te gooien moet je de accessoire dan ook echt fysiek gooien (of tenminste een gooibeweging maken).

    Het gaafste gedeelte is dat de bal meetrilt samen met de actie op het scherm. Wanneer je dus in spanning zit of je een Pokémon gevangen hebt, trilt de bal mee en na een succesvolle vangst hoor je ook het geluidje van je nieuwe buit. Hoewel dit geen essentiële accessoire is (je kan de game gewoon zonder spelen), voegt het wel toe aan de ervaring.

    Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee smaakt naar meer!

    We hebben nog niet genoeg gezien van de nieuwe Pokémon games om met zekerheid te kunnen zeggen of het de moeite waard gaat worden. Wel is het zeker dat dit een goede game gaat zijn voor wie nog nooit in zijn of haar leven een Pokémon game heeft aangeraakt naast Pokémon GO. Zal het voor de ervaren spelers veel te makkelijk worden? Wij hopen van niet.

    Pokémon Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee kan je vanaf 19 november spelen op de Nintendo Switch.

    Pokemon: Let's Go Pikachu

    Verkijgbaar vanaf 16 november 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.