PlayStation 4 - De eerste indruk

Article
woensdag, 02 oktober 2013 om 16:00
xgn google image
De PlayStation 4 was vorige week voor het eerst in Nederland speelbaar bij Sony op kantoor. Besloten voor pers, dat dan helaas wel. De zes PS4's die er stonden waren prototypes en nog niet de juiste PS4's die in november op de markt komen. Wel gaven ze alvast een goede eerste indruk van Sony's nieuwste apparaat.
Vierhonderd euro gaat die kosten, de PlayStation 4. Voor die prijs ontvang je naast de console, een Dualshock 4 draadloze controller, een mono headset, een netsnoer, een HDMI-kabel en een USB-kabel. Belangrijk is de vraag wat de PlayStation precies te bieden heeft.
Het design
Doordat Sony's apparaat heilig achter slot en grendel stond, hebben we de PlayStation 4 nog niet heel uitvoerig kunnen bewonderen. Wel springt meteen één ding in het oog: het ontwerp. Het design gaat eerder terug naar de PlayStation 2 dan naar de PlayStation 3. Zo is dit PlayStation 4 model lang niet zo log en dik als de eerste PlayStation 3 versie. Nee, het is een mooi compact, klein model. Vooral erg modern. De PlayStation 4 is een elegant apparaat dat je wel in je huiskamer wilt hebben staan. De mat zwarte kleur past perfect.
De vernieuwingen
Belangrijker nog dan het ontwerp zijn de mogelijkheden van de PlayStation 4. Bij een nieuwe generatie spelcomputers hoort natuurlijk vooruitgang en dat is dan ook precies wat Sony nastreeft. Een belangrijk aspect is dat de PlayStation 4 een stuk persoonlijker wordt dan de PlayStation 3. Hoe het precies uitpakt, hebben we nog niet in levende lijve kunnen ervaren, maar Sony vertelde trots dat de PlayStation 4 de voorkeur van jou als gebruiker onthoudt. Doordat de PS4 voorkeuren onthoudt, zal die ook content aanbevelen, wat natuurlijk super handig is.
Een ander belangrijke functie is Remote Play. De PlayStation 4 kan op afstand bediend worden met smartphones, tablets en de PlayStation Vita. Zo zal het straks gebeuren dat jij bijvoorbeeld nog in de trein zit en bedenkt: 'Hé als ik thuiskom, wil ik wel aan de slag met Knack.' Vervolgens download jij via je iPhone die game en kun je thuis meteen met Knack aan de slag. Winst in tijd wordt daarmee meteen geboekt. Ook werd al duidelijk op de Gamescom hoe makkelijk het straks zal gaan om via de PS Vita verder te spelen. Dus stel je begint met Assassin's Creed IV: Black Flag op groot scherm op de PS4, maar er wil later iemand tv kijken, dan kun je heel gemakkelijk verder spelen op de PS Vita. De overgang van groot naar klein scherm verloopt opvallend soepel.
Verder is het zo dat meer dan voorheen gamers straks ook als ze van huis zijn met hun PlayStation 4 bezig zullen zijn. Ontwikkelaars kunnen (let op: dat hoeft niet) een eigen app voor hun game ontwerpen. Knack is zo'n game die een dergelijke app krijgt. Het wordt een soort Candy Crush waarmee gebruikers juweeltjes vrij kunnen spelen waardoor het personage in de game extra kracht krijgt. De apps zijn altijd als extraatje, en niet elke game zal het dus ondersteunen, maar één ding is zeker: leuk is het wel!
Wat ook tof gaat worden is het Share-gedeelte. De PlayStation 4 zal standaard de laatste vijftien minuten aan gameplay opnemen, tien minuten meer dan de Xbox One. Dus als jij iets tofs gedaan hebt in een game en dit aan andere mensen wilt laten zien, kun je straks heel eenvoudig je eigen gemaakte video's delen. Bewonder jij walkthroughs op het internet? Straks maak je ze zelf! De verwachting is dat de PlayStation 4 dit binnen enkele seconden zo online gooit.
Een nieuw apparaat betekent simpelweg dat er op technisch gebied meer mogelijk is. Dat blijkt ook uit het feit dat er gewoon doorgespeeld kan worden terwijl je aan het downloaden bent. Een fantastische optie. Nu moet je een game aanschaffen, die vervolgens downloaden (dat duurt soms lang!) en daarna kun je pas spelen. Op de PlayStation 4 is dat verleden tijd. Je kunt dan beginnen met spelen, terwijl de rest van de game in de achtergrond wordt gedownload.
De controller
Niets is zo belangrijk als een controller die lekker in de hand ligt. We hebben het al meerdere malen gezegd: de PlayStation 4 controller ligt onwijs lekker in de hand en voelt natuurlijker aan dan die van de Xbox One! De grip op het apparaat is sowieso beter dan de controller van de PlayStation 3. De grip was niet zo best wat betreft de R1-R2-L1- en L2-knoppen. Daar konden zelfs extra knoppen bijgekocht worden om die op de controller te klikken. Op de dualshock controller van de PS4 zijn de knoppen wel goed, en leveren ze meteen goed grip doordat de knoppen ietsje groter zijn met een kuiltje erin.
Wat qua design natuurlijk meteen in het oog springt, is de touchpad aan de voorzijde. Het is aan ontwikkelaars de vraag in hoeverre ze gebruik gaan maken van dat touchpad, maar het werkt goed en zit op de juiste plek. Zoveel is zeker. Iets anders wat opvalt is het licht op de controller. Ook nu is het aan ontwikkelaars om te bepalen in hoeverre ze gebruik gaan maken van de optie. Het ligt erg voor de hand dat shooters gebruik maken van de led-lichtjes om aan te geven hoeveel gezondheid je nog als speler hebt. Het is maar een voorbeeld. Het is in ieder geval bedoeld om op een makkelijke manier snel game-informatie te krijgen.
Nog iets wat in het oog springt is de Share-knop, die uiteraard bedoeld is voor het snel delen van content via sociale media, zoals hierboven al besproken. Sony heeft eraan gedacht om moeilijke dingen, zoals bijvoorbeeld het maken van walkthroughs, simpel te maken. Het gemak van de gebruiker staat overduidelijk centraal en dat is prettig.
Voor de rest is de vorm natuurlijk ietsje anders en is er geen start-knop. Maar alle bekende knoppen en aansluiting van headset zijn allemaal aanwezig. Dus rechts zit nog steesd het driehoekje, vierktantje, rondje en kruisje en links zit de vierpuntstoets.
Diverse games
Sony gaat tijdens de launch diverse titels op de markt brengen, waardoor er voor iedereen wat tussen zit. Dat het een breed aanbod wordt, bleek wel op kantoor, waar vier games speelbaar waren: Knack, DriveClub, Hohokum en Octodad: Deadliest Catch. Knack is een platformtitel, Driveclub een racegame die zich bevindt tussen Gran Turismo en Need for Speed. Ofwel, het is en niet helemaal een arcaderacer en niet een realistische racer, de titel zit er tussenin. De andere twee waren indietitels. Naast dit aanbod komen er natuurlijk enorm grote klappers aan, zoals InFamous: Second Sun en van eigen bodem: Killzone: Shadow Fall.
Laat maar komen!
Aan games geen gebrek en aan diversiteit ook niet. Na wat games in handen gehad te hebben valt de grafische pracht meteen op. En geconcludeerd kan worden dat alles bij elkaar de PlayStation 4 een computer is om kwijlend naar uit te kijken. Meer dan ooit wordt het een computer om thuis te bedienen, als ook een op afstand via diverse apps. Gamen doe je straks dan ook op elk gewenst moment van de dag!