PlayStation 4 aankondiging: Wat gebeurde er vannacht?

Article
donderdag, 21 februari 2013 om 17:30
xgn google image
Afgelopen nacht zat menig XGN-bezoeker waarschijnlijk achter zijn of haar beeldscherm gekluisterd om de onthulling van PlayStation 4 te volgen. Mocht je het evenement desondanks gemist hebben, dan hebben we hier een duidelijke samenvatting voor je.
Het evenement begon, zoals te verwachten, met wat lovende woorden over de plannen van PlayStation en het veranderende gamelandschap. Sony kan immers niet meteen met de deur in huis vallen; een beetje opbouw, spanning is noodzakelijk. Maar dan, alsof het niets is – en eigenlijk is het ook niets, aangezien iedereen die keek wist wat aanstaande was – viel de naam PlayStation 4. Geen vuurwerk, geen stoer introfilmpje. Met een logo moeten we het doen. En dat is meteen een eerste struikelblok van het hele evenement: de console zelf komt geen seconde in beeld. Dat roept vragen op. Heeft Sony het design nog niet klaar misschien? Of wil het bedrijf per se wachten tot de E3 om het apparaat te tonen? Wat de reden ook moge zijn, het was erg teleurstellend om het ‘apparaat van de toekomst’ niet daadwerkelijk te mogen aanschouwen.
De PlayStation 4
Wel weten we wat de specs zijn, dus wat het ongeveer kan. Met precieze cijfers gaan we jullie niet vervelen (die kun je gewoon hier lezen), maar het komt erop neer dat de PlayStation 4 krachtiger, mooier, en makkelijker is. Makkelijker dan met name voor ontwikkelaars, die in het verleden nog wel eens klaagden over het ontwikkelen op de PS3. Een meer PC-achtige structuur moet dit voorkomen. Dat klonk allemaal overtuigend en stemt hoopvol voor de toekomst. Maar het is natuurlijk geen innovatie. Met nummertjes kunnen gamers niets. Dus werd ook de CEO en medeoprichter van cloud streaming-service Gaikai, David Perry, op het podium geroepen.
Perry toonde een aantal handige en interessante dingen. Zo moet PlayStation Network makkelijker worden dan we ooit hadden kunnen verwachten. Games spelen terwijl je ze downloadt, is bijvoorbeeld geen probleem meer. Sterker nog, door je koop- en speelgedrag te analyseren hoopt Sony je aankopen zó accuraat te voorspellen, dat ze je volgende game alvast op je PS4 installeren. Voordat je ‘m daadwerkelijk koopt. Ook fijn: demo’s direct spelen zonder downloadtijden.
Zoals te verwachten moet de nieuwe console een betere samenwerking aangaan met de PlayStation Vita en ook dat zal via Gaikai gaan. Zo werd een Wii U-achtige functie geïntroduceerd waar je van je PS4 naadloos over kunt stappen op het gamen op de PS Vita. Waarschijnlijk blijft dat echter gelimiteerd tot binnen het huis, want zonder internetverbinding gaat het feest niet door en veel gamers hebben niet het 3G-model van de Vita. Een laatste interessante mogelijkheid die Gaikai biedt, is het live streamen van gameplaybeelden. De controller – die gelukkig wel getoond werd en zo besproken wordt – kent namelijk een ‘share’-knop die je gameplaybeelden direct naar je vrienden streamt. Zij kunnen dan berichten in je scherm plaatsen om je verder te helpen. En lukt het helemaal niet, dan kan een vriend zelfs via zijn PS4 jouw PS4 overnemen om een stukje voor je te spelen. Klinkt erg cool.
De controller
Misschien wel interessanter dan al het bovenstaande is de getoonde controller, die net als de PS4-aankondiging zelf weinig indrukwekkend werd aangekondigd. De controller werd letterlijk van de vloer geraapt. Dat neemt niet weg dat het een interessante bestuurder is, die er qua uiterlijk aardig uitziet. Enkele verbeteringen zijn onder andere aangepaste analoge sticks en betere triggers. Veel belangrijker is natuurlijk de toevoeging van een klein touchpad en een PlayStation Move-achtige lichtbalk. Een sensor zal worden bijgeleverd. Met de Move-balk en de sensor moet het mogelijk worden de positie van spelers te bepalen. De precieze functionaliteiten van touchpad noch Move-balk werden in detail besproken, dus de mogelijkheden zijn nog wat onduidelijk. Overigens is de PlayStation Move gewoon van de partij op de PS4. Helaas.
De exclusives
Dan over naar het allerbelangrijkste onderdeel van de presentatie: de games! Want daarmee moet Sony ons immers overtuigen. En dat deed het net niet. De eerste getoonde game was Knack, ontwikkeld door een team van Mark Cerny, tevens lead system architect van de PlayStation 4. Zijn spel lijkt een schattige action-adventure te worden en zag er prima uit. Maar niet indrukwekkend. Het is op geen enkele wijze episch en dat is eeuwig zonde als eerste PlayStation 4 exclusive. Geen bijzonder intrigerende nieuwe franchise, geen Uncharted 4 en zelfs geen nieuwe Killzone trapte Sony op dat moment de toekomst in. Een schattig spelletje had de eer. Laat duidelijk zijn dat we Knack op geen enkele wijze willen afschieten – we hebben nauwelijks iets van de game gezien, maar als opener was het een zwaktebod.
Meteen maar door naar de andere Sony-exclusives: DriveClub, inFamous: Second Son en Killzone: Shadow Fall. Een nieuwe Killzone kon natuurlijk niet uitblijven op dit evenement. PlayStation is immers Killzone en Killzone is PlayStation. Deze keer kregen we gelukkig meteen een gameplay-demo voorgeschoteld vol actie, Helghast en sterke lichteffecten. Heel simpel gezegd: het was typisch Killzone. Niets meer, niets minder, al leken de graphics niet ongelofelijk veel beter dan de PlayStation 3. Op dat gebied zijn we nog niet geheel overtuigd, maar voor nu krijgt het grafische deel het voordeel van de twijfel. De rest van Killzone mag wat ons betreft door, want Helghast afmaken is simpelweg een leuke bezigheid. Op welke console dan ook.
Om de racefans tevreden te stellen, was daar DriveClub, van de makers van MotorStorm. Een game die geheel draait om het samenstellen van raceclubs met vrienden om allerlei uitdagingen aan te gaan. Wat kregen we te zien? Ten eerste een weliswaar wat slecht gekleed maar aanstekelijk enthousiast studiohoofd, een mooie auto en een camera die langzaam achter het stuur kruipt, waarna de camera een klein stukje rijdt. En het klinkt allemaal goed, hoe kosten noch moeite zijn gespaard om elk detail goed te krijgen en hoe de studio al tien jaar bezig is met het concept. Maar toch ontbreekt iets: de driveclubs. We zien geen groepjes samen racen, geen vrienden afspreken om de weg onveilig te maken. Erg jammer, want juist de essentie van de game ontbreekt.
En dan is er nog inFamous: Second Son. Een verademing voor fans, want het einde van inFamous 2 liet veel gamers onzeker over een vervolg achter. Een geheel nieuwe focus is dan een goede uitkomst. Het centrale thema lijkt ‘veiligheid’ te zijn en de CGI-trailer zag er aardig uit. Helaas bleef het ook bij een trailer, dus het is afwachten in hoeverre de gameplay de eerdere twee games volgt. Wel stellen we: een nieuwe inFamous is in ieder geval altijd welkom.
De overige games
Naast deze exclusives zijn enkele games aangekondigd en voor PlayStation 4 onthuld, titels die (waarschijnlijk) ook andere platformen aandoen. De Bungie-shooter Destiny bijvoorbeeld, compleet met ongespecificeerde ‘PlayStation Nation-exclusive’ content. En Watch Dogs. En The Witness, de nieuwe game van Jonathan Blow. En Diablo III, die ook gewoon naar de PS3 komt. Erg tof dat Blizzard eindelijk een console aandoet, maar stiekem erg jammer dat het in de vorm is van een game die al in de winkels ligt. Verder mogen we op de PS4 ook een Final Fantasy verwachten, maar daarover is niets bekend. Een laatste noemenswaardige titel is de game die schuilgaat achter de codenaam Deep Down, gebouwd op een geheel nieuwe engine. Uitgever Capcom beschrijft het spel als een ‘geheel nieuwe serie’, maar de CGI-trailer deed sterk aan Dragon’s Dogma denken. Misschien is er sprake van miscommunicatie? We gaan het zien.
Tam
En daarmee komen we aan het eind van de lijst met aangekondigde PlayStation 4-games. Tien titels, best aardig. Maar toch heerst onder ons het gevoel dat iets mist. Een game als Uncharted 4. Gran Turismo 6. The Last Guardian. Of een compleet nieuwe serie die ons helemaal wegblaast. Het was er niet. Dat maakt de aankondiging niet per se slecht, maar wel wat voorspelbaar. En juist daardoor een beetje saai. Wij werden niet opgeslokt door dat onbeschrijfelijke, euforische gevoel dat zich van ons meester maakt op een goede E3-conferentie. Wij gilden en schreeuwden niet van geluk toen die eerste magische lettertjes vielen, aangevuld met dat veelbetekenende cijfer: PS4, de toekomst van gaming. Misschien is dat ook te veel gevraagd. Misschien zijn we verwend. Of misschien had de presentatie gewoon vetter gekund.

Populair Nieuws