De Pikmin 3DS game Hey! Pikmin - Wat weten we nu eigenlijk?

    Tijdens de Nintendo Direct van vorige week is de release van Hey! Pikmin bekendgemaakt. In deze titel gaan we weer op pad met Captain Olimar. Maar wat weten we nu eigenlijk over deze nieuwe Pikmin 3DS titel?

    Door de jaren heen zijn er al drie verschillende Pikmin-games verschenen. Het begon allemaal toen het allereerste deel op de Nintendo Gamecube verscheen, maar onder de jongere gamers is Pikmin 3 misschien wel het bekenste deel. Dit laatste deel verscheen in 2013 voor de Nintendo Wii U en werd door fans en critici lovend ontvangen. Op XGN gaven wij deze titel maar liefst een 8.0 in onze Pikmin 3 review.

    In Pikmin doorzoek je een spelwereld en commandeer je een leger gekke wezens door die wereld heen om van alles voor je te verzamelen. Je gaat voornamelijk op zoek naar stukken fruit, zodat Captain Olimar (en vrienden) kunnen overleven. Maar onderweg neem je ook andere interessante dingen mee die leuk zijn om verzamelingen mee aan te leggen.

    Wat brengt deze Pikmin 3DS game?

    Nadat het een flinke tijd stil is geweest rond deze fruitverzamelende personages, werkt Nintendo weer aan een nieuwe Pikmin 3DS game! Daarentegen wordt het spel toch een beetje anders dan we van Pikmin gewend zijn. Het gaat hier om Pikmin 3DS, of eigenlijk Hey! Pikmin, en op het eerste gezicht lijkt deze Pikmin-game eerder op een puzzel-platformer.

    2D op twee schermen

    Ook in dit avontuur zal Captain Olimar na een crash met zijn ruimtevoertuig weer in aanraking komen met die knotsgekke figuurtjes die wij beter kennen als Pikmin. Waar we normaal Pikmin gewend zijn als een 3D-avontuur waarbij je Pikmin door verschillende levels commandeert om fruit voor je te zoeken, gooit Hey! Pikmin het over een andere boeg: Captain Olimars allereerste 2D-avontuur.

    Voor dit avontuur zal het spel gebruik maken van beide schermen van je Nintendo 3DS. Zo zullen de omgevingen zo zijn ontworpen dat de schermen in elkaar overlopen, zodat het lijkt alsof het één scherm is. In de eerste trailers zagen we al hoe bijvoorbeeld in het bovenste scherm Captain Olimar uit een ruimteschip wordt gezet, om op het onderste scherm vervolgens op de grond te vallen. Ook is al in de trailers voorbijgekomen hoe een boss battle gebruik zal maken van beide schermen van je Nintendo 3DS-systeem.

    De gameplay

    In trailers zagen we al hoe bepaalde elementen uit de 3D-spellen weer terug zullen keren in dit 2D-avontuur. Zo kon je eerder Pikmin een brug laten bouwen waar je overheen kon lopen. Deze gameplay komt ook terug, maar dan in een 2D-jasje. Daarnaast is het ook in deze versie van het spel weer mogelijk om wanden te breken door er Rock Pikmin tegenaan te gooien. Ook nu schiet je Pikmin door een level heen, dit keer door op het touchscreen te tikken.

    Toch lijkt het erop deze Pikmin 3DS game heel anders gaat worden dan wat we gewend zijn van Pikmin. Waar je in eerdere Pikmin-games een open wereld doorzocht om daar verschillende stukken fruit te vinden, lijkt deze Pikmin 3DS titel vooralsnog een spel te zijn dat wat lineair is opgezet. Misschien dat dit duidelijker is als je het vergelijkt met Mario: aan het einde is er een flagpole en dan weet je het level uit te hebben gespeeld.

    Er is bewust gekozen om het anders aan te pakken. In 2013 liet Shigeru Miyamoto, bedenker van de games, al meer horen over Pikmin op de handheld. Zo is er ooit getest of Pikmin 3 op een 3DS kon draaien:

    "De waarheid is dat we Pikmin voor de DS en 3DS hebben getest, maar het werd een spel waarin je alleen maar de Pikmin aan het managen was met de stylus. Het leek op geen enkele manier op de originele Pikmin."

    Terugkeer van bekende soorten

    Ook Pikmin 3DS zal weer een hoop verschillende Pikmin kennen. In de beperkte hoeveelheid trailers die we voorbij zagen komen, konden we al een glimp opvangen van enkele soorten die we weer terug kunnen verwachten. Zo zagen we in één van de eerste trailers hoe Captain Olimar wederom weer het bekende eerste rode ras zal tegenkomen. Ook zijn in trailers de blauwe Pikmin, gele Pikmin en stenen Pikmin al voorbij gekomen.

    De gele Pikmin zijn voorbijgekomen in een sectie waarin ze ergens op af werden geschoten om een object van elektriciteit te voorzien. De Rock Pikmin hebben we al gezien als stevige kogels die je kunt afschieten om een wand kapot te maken. Blauwe Pikmin zijn de enige Pikmin die verliefd zijn op het water en dus veilig zijn voor al je onderwaterpret.

    Op de cover is ook duidelijk dat de roze Pikmin, oftewel de Winged Pikmin, terugkeren. Dit beestje kan door de lucht vliegen en zo stukken fruit of andere voorwerpen door de lucht dragen. In eerdere delen was dit voornamelijk handig als je fruit over grote onbereikbare of onbegaanbare gebieden wilde vervoeren. Zo konden deze roze vriendjes je aardbei met gemak over het water naar de basis toevliegen.

    In eerdere games werden nog verschillende andere soorten geïntroduceerd, waarvan nog niet duidelijk is of deze terug zullen keren. Zo kende Pikmin 3 nog paarse en witte Pikmin.

    Amiibo support

    Deze Pikmin 3DS game zal net als verschillende andere games amiibo support kennen. Vooralsnog is niet geheel bekend wat er mogelijk is met deze amiibo support, maar het figuurtje zelf is al wel met ons gedeeld. Alle vrolijke Pikmin-vriendjes die we hiervoor bespraken, zijn aanwezig op dit amiibo-figuurtje.

    Pikmin 3DS amiibo

    De amiibo is vanaf 28 juli verkrijgbaar. Op diezelfde dag komt Hey! Pikmin uit voor de Nintendo 3DS. Direct op release kun je dus al aan de slag.

    Wat is jou eerste indruk van Hey! Pikmin?

    Hey! Pikmin

    Verkijgbaar vanaf 28 july 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.