Oogappels 2012: Mass Effect 3

Article
vrijdag, 13 januari 2012 om 18:00
xgn google image
Waarschijnlijk is één van de meest geanticipeerde games van 2012 Mass Effect 3. De epische conclusie mag dan ook niet ontbreken in onze Oogappels van 2012-reeks.
In Mass Effect 3 is het dan eindelijk zover. We kunnen er niet meer omheen; we gaan de strijd aan met de Reapers! Voor de vele fans zal enkel dit feit al genoeg zijn om het slotdeel blindelings aan te schaffen. Toch maakt ontwikkelaar BioWare het zich niet makkelijk, want het lijkt alles op alles te zetten om van ME3 de allerbeste Mass Effect in de serie te maken. De ontwikkelaar probeert het verhaal bijvoorbeeld emotioneler te maken dan in de vorige delen, waar de keuzes tussen goed en kwaad ook al essentieel waren. In dit deel zal goed handelen niet altijd goede gevolgen hebben en zelfs met de beste bedoelingen kun je iemand zomaar de dood in sturen.
De vele keuzemomenten die de serie kenmerken zullen dus weer in volle glorie terugkeren, met nog meer impact dan voorheen. Een andere, veelgewenste terugkomst is de zwaardere nadruk op het RPG-gedeelte. Dit zien we terug in het aantal vaardigheden, dat in het tweede deel drastisch werd verminderd ten opzichte van het eerste deel. Mass Effect 3 probeert daar de gulden middenweg in te vinden, waardoor we iets meer aandacht aan dit RPG-onderdeel zullen kunnen besteden. De vaardigheden zijn overigens ook verbeterd en elke klasse heeft nieuwe mogelijkheden gekregen. Het is de bedoeling om elke klasse anders te laten spelen, en om dit te benadrukken heeft BioWare iedere klasse van duidelijke voor- en nadelen voorzien, die sterk tot uiting komen bij het strijden tegen vijanden.
Natuurlijk blijven wapens ook gewoon van de partij en om hier meer aandacht aan te geven, introduceert dit deel de mogelijkheid om wapens aan te passen. Op die manier kun je je schietgerei naar eigen smaak veranderen om bijvoorbeeld meer schade te doen of meer kogels af te vuren. Als je dan vervolgens het slachtveld instapt, zul je merken dat Shepard zich een stukje soepeler beweegt. Je rolt gemakkelijk van cover naar cover en het werkt allemaal net iets dynamischer dan in de voorgaande delen. Bovendien heeft elk wapen meer impact gekregen, waardoor de actie ook meteen overtuigender overkomt.
Om je meer mogelijkheden op dat slachtveld te geven, besteedt BioWare in dit deel meer aandacht aan mêlee. Elke klasse heeft nu een zware mêlee aanval, waarmee je vijanden van dichtbij een flinke dreun kan verkopen. Dit biedt ook stealth-mogelijkheden, aangezien het mogelijk is om achter een vijand te sluipen en een enorm zwaard in zijn rug te planten. Ben je liever van de ruige actie, dan is het fijn om te zien dat granaten een triomfantelijke terugkeer hebben gemaakt, inclusief een betere besturing. Voor de echte bruut zijn er dus welkome veranderingen, hoewel meer subtiele spelers tevens absoluut tevreden zullen zijn.
Toch is de grootste toevoeging ten opzichte van de voorgaande delen waarschijnlijk de co-op. Deze zal geheel optioneel zijn en geen directe impact op het verhaal hebben. Desondanks kan het verstandig zijn je aan deze modus te wagen, aangezien het einde van de singleplayer gemakkelijker gemaakt kan worden via de co-op. Middels de modus Galaxy at War kun je de gereedheid van het heelal beïnvloeden. Dit doe je door met andere spelers bepaalde locaties te verdedigen tegen vijanden die zich in verschillende waves op jou afwerpen. Wij zijn zelf helaas nog niet met deze modus aan de slag geweest en het is dus lastig te bepalen in hoeverre dit een waardevolle toevoeging is. Wel durven we nu al te zeggen dat Mass Effect 3 een geweldige game wordt die voor een overweldigende afsluiting van de trilogie moet zorgen. Wij zijn er klaar voor!

Populair Nieuws

Laatste Reacties