Oogappels 2012: Guild Wars 2

Article
zaterdag, 21 januari 2012 om 18:30
xgn google image
Als je het over massive multiplayer online role-playing games hebt, denk je al gauw aan World of Warcraft en nieuwkomer Star Wars: The Old Republic. Maar er is een nieuwe topper op komst, die vandaag de aandacht krijgt als Oogappel van 2012.
Guild Wars 2 is het langverwachte vervolg op het eerste deel, dat in 2005 verscheen. De RPG werd toen erg positief ontvangen. Het vervolg moet nu, na zeven jaar wachten, eindelijk verschijnen en zal van goede huizen moeten komen om de fans tevreden te stellen. Een van de manieren waarop dat bereikt moet worden, is door middel van een wereld die echt open is. Het origineel had het probleem dat het in veel gebieden niet of nauwelijks mogelijk was om andere personen tegen te komen, wat het hele massive multiplayer online-gedeelte natuurlijk een beetje teniet doet. Nu moet de wereld daadwerkelijk overal bevolkt zijn en zul je dus ook overal andere spelers tegenkomen. Wel zo gezellig.
Verder zal het nu mogelijk zijn om uit verschillende rassen te kiezen en ben je dus niet beperkt tot mensachtige karakters. Wil je een soort minotaurus zijn, of liever een soort gekrompen elf? Ditmaal kan het allemaal! Naast een ras zul je gewoon een klasse moeten kiezen, en Guild Wars 2 introduceert zoals te verwachten enkele nieuwe klassen. Vooral de Thief valt ons in positieve zin op, omdat het een unieke stijl van gameplay op kan leveren. Bovendien heeft de Thief letterlijk het vermogen om vaardigheden van anderen te stelen en zelf te gebruiken. Dat biedt erg veel tactische potentie en wij zijn erg geïnteresseerd in de manieren waarop spelers deze techniek in gevechten zullen implementeren en vooral hoe vijanden op zo’n ongewenste actie reageren.
Het aantal vaardigheden is per personage overigens wel teruggedraaid, omdat ontwikkelaar ArenaNet zich meer wil richten op de kwaliteit ervan. Als het bedrijf erin slaagt om elke vaardigheid uniek te maken en een juiste balans weet op te maken, kan die beslissing een zeer positief effect op de kwaliteit van de gameplay hebben. Wat verder een grote impact op de gameplay kan hebben, is het feit dat de verschillende vaardigheden onderhevig zijn aan invloed van zowel het ras als het wapen dat op het moment wordt gebruikt. Bij een mens met een dolk zullen vaardigheden een ander effect hebben dan een Asura (een beestachtig ras) met een dolk. Je zult dus altijd op je hoede moeten zijn wanneer je met andere spelers in gevecht raakt.
Heb je geen zin om met andere spelers te vechten, dan kun je je nog altijd met een aantal vrienden aan de vele queestes wagen. ArenaNet belooft interessante opdrachten te bieden en wil daarmee de speler bezig houden en hersenloos grinden voorkomen. Daarnaast wordt het je erg gemakkelijk gemaakt om gezellig met een vriend te gamen, ook al ben je veel zwakker. Tijdens zo’n sessie wordt namelijk het gemiddelde level van alle spelers berekend en krijgen de spelers tijdelijk hetzelfde level. Op die manier ben je nooit over- of underpowered ten opzichte van je medespelers. Als laatste willen we de grafische pracht van de game nog even aanstippelen: Guild Wars 2 is hard op weg de mooiste MMORPG op de markt te worden, met sterke visuals en een prachtige wereld die veel sfeer uitademt. World of Warcraft mag wel oppassen!