New Super Mario Bros levels - Dit zijn de vijf moeilijkste

Article
zondag, 10 januari 2016 om 17:01
xgn google image
Nintendo heeft voorlopig geen plannen om Mario op een nieuw avontuur te sturen. De Japanse spelletjesboer brengt liever oudere delen in de langlopende serie uit op de Wii U. Wie de DS-klassieker New Super Mario Bros. gemist heeft, kan alsnog in de herkansing. Om de heruitgave te vieren, zet XGN de vijf moeilijkste New Super Mario Bros levels onder elkaar.
Laten we eerlijk zijn: de moeilijkheidsgraad in de Mario-games is door de jaren heen steeds verder omlaag gegaan. Nintendo zag dat de Italiaanse loodgieter steeds populairder werd onder het jonge, casual publiek en besloot zich voornamelijk op die groep te focussen. Hier heeft New Super Mario Bros, de eerste Mario-titel op de DS, zeker onder te lijden gehad.
We kunnen ons nog goed herinneren dat we tien jaar geleden in volle vaart door de levels banjerden, zonder ook maar één leven te verliezen. Nintendo focuste zich meer op het visuele plaatje (voor het eerst kreeg een 2D Mario-game driedimensionale effecten), dan op hardcore platformgameplay waarmee de Italiaanse loodgieter dertig jaar geleden de harten van miljoenen gamers veroverde.
Toch had New Super Mario Bros zeker zijn momenten. Momenten waarop de trouwe minnaar van Peach genadeloos de afgrond in kukelde. Hieronder hebben we de vijf moeilijkste New Super Mario Bros levels op een rijtje gezet.
84287

5. Wereld 7 - Level 1

Hoog in de wolken trotseert Mario gemene bommen die maar één doel hebben: de besnorde loodgieter zo snel mogelijk de afgrond in laten kukelen. Normaal is het ontwijken van deze vijanden een fluitje van een cent, maar omdat Mario zich op een bewegend luchtcircuit bevindt zul je geconcentreerd en scherp moeten blijven.
Bovendien: één misstap en de kans is groot dat je het bewegende platform uit het oog verliest en je het level sowieso niet meer kunt halen.
84288

4. Wereld 7 - Level 3

Rupsen, levensgrote rupsen. Die ook nog eens onsterfelijk zijn en héél boos kunnen worden. Tot op de dag van vandaag behoren deze onderkruipsels tot de meest vervelende vijanden uit het Mario-universum. Spring één keer op het lichaam van een rups, en hij doet er alles aan om jou open te rijten.
Aan het eind van deze rupsenwereld beland je zelf op de rug van een gigantische megarups waarbij Mario tegelijkertijd ook nog eens vervelende koopa's en boomerang-gooiende schildpadden van zich af moet schudden.
84289

3. Wereld 8 - Level 8

Onze trouwe held bevindt zich hier in een vulkaanachtig landschap waarin hij continu rode vuurballen moet zien te ontwijken. In de tussentijd moet hij rondmacherende bomplanten uitschakelen en oppassen voor verdwijnende platformen. Het is in dit level dat je platformskills op de proef worden gesteld.
84290

2. Wereld 8 - Level 8 T2

Het slotgevecht en de laatste krachtmeting met de rechterhand van Bowser: Bowser Junior. Dit kleine opdondertje slaagt erin Mario het verdomd lastig te maken. Het begint al met de bewegende groene streep waar jij op moet zien te blijven. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want om de besnorde held vliegen vijanden voorbij en draaien gloeiend hete vuurstrepen rondjes.
Het gevecht met de kleine variant op Bowser wordt ook niet zonder slag of stoot gewonnen. Het is een hele klus om de vlijmscherpe rug van de bemoeizuchtige draak te ontwijken. Tip: zorg ervoor dat je als Super Mario het gevecht begint, zodat je Bowser Junior van een afstand kunt bestoken met vuurballen.
84291

1. Wereld 8 - Bowser Castle

De uiteindelijke ontmoeting met de vertrouwde eindbaas Bowser is zonder twijfel het meest uitdagende stuk uit New Super Mario Bros. De weg ernaartoe bezorgt ons tien jaar na dato nog steeds kopzorgen. Ultrasmalle platformstukken, Villa Volta-achtige kamers met tollende muren, skeletachtige koopa's die weer razendsnel tot leven komen en Mario op de hielen zitten: het is slechts een greep van de vele hinderenissen die dit level bevat.
Dan de confrontatie met Bowser zelf. Het doel is om aan de andere kant van het gevaarte te komen en op de rode knop te drukken, zodat Bowser naar beneden valt en verdolven wordt onder de lava.