Eerste info over de Monster Hunter World gameplay [Gezien op E3 2017]

Article
donderdag, 22 juni 2017 om 17:59
xgn google image
Menig gamer werd tijdens de persconferentie van Sony aangenaam verrast door de onthulling van Monster Hunter World. Een volwaardige Monster Hunter game, maar dan voor de huidige generatie consoles en PC. Benieuwd naar deze titel? Lees dan dit artikel voor een eerste blik op de Monster Hunter World gameplay!
Op de E3 hebben wij een live gameplay presentatie bijgewoond voor Monster Hunter World. Dit houdt in dat de game live voor onze ogen werd gespeeld door een van de ontwikkelaars achter de game. Vanwege de levende wereld die de game bevat, waarin allerlei verschillende elementen op elkaar reageren, kan deze gameplay demo iedere keer anders verlopen.
Voor deze Monster Hunter World demo werd erop uit getrokken om een groot monster genaamd de Anjanath te vinden en te verslaan. Of dat gelukt is, lees je op de volgende pagina's in dit artikel!
113695

Op zoek naar monsters

Het begin van de gameplay demo speelde zich af in een dorpje, waar quests geaccepteerd konden worden. Hier kregen wij de opdracht om een Anjanath te vinden en te verslaan, wat blijkbaar een van de vroege quests in de game zal zijn. Goed uitgerust trokken we samen met onze trouwe Felyne kameraad de wijde wereld in, op zoek naar het monster.
Al snel kwamen we verschillende monsters tegen, zogenaamde Great Jagras, maar dit waren niet de monsters waar we naar op zoek waren. Een van deze monsters stelde het niet erg op prijs dat we daar waren en besloot ons aan te vallen. Na een kort gevecht vervolgden we onze zoektocht naar de Anjanath. Dit speuren gaat onder andere met behulp van scout flies; deze vliegen voor je uit, op zoek naar clues. Hoe meer clues je vindt, hoe groter de wolk met vliegjes wordt en hoe dichter je bij het monster terecht komt.
Uiteindelijk waren we aanbeland bij het hol van de Anjanath, maar het was geen goed idee om in zo'n kleine omgeving te vechten. Het monster moest dus eerst naar buiten gelokt worden, wat werd gedaan met behulp van geluid. Toen we de Anjanath in een open gebied hadden gekregen, kon het gevecht beginnen.
113696

Grootse gevechten

De monsters in Monster Hunter World zijn niet binnen een paar minuten te verslaan. De Anjanath kostte bijvoorbeeld bijna de hele gameplay demo (ongeveer twintig minuten) om te verslaan. Hierbij is het belangrijk om je omgeving goed in de gaten te houden voor allerlei elementen die je kan gebruiken tijdens het gevecht. Zo bevat de game destructible environments en kan je bijvoorbeeld een rotspartij op een monster naar beneden laten komen, maar een monster kan ook klem komen te zitten in struiken.
Andere monsters vormen hierbij ook een gevaar, waar we op de volgende pagina nog dieper op in zullen gaan. Er zijn veel manieren om een monster aan te vallen: met behulp van jump attacks kan je bijvoorbeeld op de rug van een monster terecht komen, waarna je vanaf daar een hoop schade aan kan richten.
Er zitten bovendien 14 verschillende wapens in de game, waarvan één je Slinger is. Iedere Hunter beschikt over een Slinger en dit wapen kan uitgerust worden met verschillende soorten ammo, wat verschillende effecten tot gevolg heeft: je kan er een monster mee afleiden, maar ook stunnen. Je kan de Slinger zelfs gebruiken als een soort grappling hook!
113697

Een levende wereld

Monster Hunter World speelt zich af in een levende wereld, wat eigenlijk inhoudt dat alles in de wereld 'leeft'. Bovendien beschikt de game over een actieve dag- en nachtcyclus. Er lopen in deze wereld veel monsters rond die allemaal hun eigen gang gaan. Een goed voorbeeld hiervan kregen wij te zien tijdens de gameplay presentatie.
Nadat we de Anjanath aardig wat schade aangericht hadden, vluchtte deze naar een andere plek om te herstellen. Wat niet zo handig was, was dat het beest uitgerekend het nest van een ander monster had uitgekozen als toevluchtsoord. Dit monster, de Rathalos, kon dit niet erg op prijs stellen en viel dus al snel onze prooi aan. Om het nog erger te maken kwam ook de Great Jagras die ons eerder had aangevallen opeens om de hoek kijken: dit mondde uit in een enorm gevecht tussen drie verschillende monsters.
Eigenlijk hadden we de monsters zelf hun gang kunnen laten gaan, maar toch werd besloten om onszelf in het gevecht te mengen. Uiteindelijk trok de Anjanath zich opnieuw terug en hebben we dit monster op een afgelegen plek kunnen verslaan. De staart van het beest werd nog afgehakt, want die kan gebruikt worden voor het craften en upgraden van wapens.
113698

Elke keer iets nieuws

We hebben helaas niet zelf aan de slag kunnen gaan met Monster Hunter World, maar vooralsnog ziet de game er erg vet uit. Vooral de levende wereld, waarin alle monsters hun eigen gang gaan, wekte een hoop indruk op. De ene keer word je tijdens een gevecht bijgestaan door twee andere monsters, de andere keer moet je het wellicht in je eentje tegen meerdere monsters opnemen.
Je weet hierdoor bij elke quest niet van tevoren al wat je moet verwachten, waardoor de game waarschijnlijk niet zo snel in herhaling zal vallen. Wij zijn in ieder geval benieuwd om meer te zien van de Monster Hunter World gameplay.
Monster Hunter World verschijnt ergens in 2018 voor Xbox One, PlayStation 4 en PC.