Majora's Mask - 5 manieren waarop de remake verschilt van het origineel

Article
donderdag, 05 februari 2015 om 12:19
xgn google image
De term remake kan een hele hoop betekenen. Soms worden games alleen grafisch opgepoetst, en blijft voor de rest alles identiek aan het origineel. Majora's Mask op de 3DS pakt het anders aan, en voegt allerlei kleine verbeteringen toe die meer dan welkom zijn.

De graphics in Majora's Mask

Natuurlijk, het gaat hier om een remake, en dat betekent dat de hoekige beelden van N64 flink zijn aangepakt. In Ocarina of Time 3D zagen we al hoe goed dit kon werken, en wij durven zelfs te stellen dat Majora's Mask er nog wat beter uitziet, met mooie lichteffecten en de cartooneske gezichtsuitdrukkingen van de vele personages die je tegenkomt.
Majora's Mask kan zich met het grootste gemak meten met de mooiste games op de 3DS, en met de enorme wereld die de game biedt, is dat zeker een prestatie. Daarnaast is de vertraging die optrad als je het menu opende helemaal weg. Wel zo handig als je regelmatig van items en maskers wisselt.
66522

Majora's Mask 3D's nieuwe Bombers Notebook

In een game waarin tijd zo'n grote rol speelt (zie de review voor alle informatie hierover), is een overzichtelijk schema cruciaal om het overzicht te bewaren. Het origineel introduceerde daarvoor het Bombers Notebook, een boekje waarin je kon zien wat het tijdschema van alle personages was die je ontmoette, zodat je op ieder moment een overzicht had van de lopende quests.
Het vernieuwde Bombers Notebook dat we in de remake tegenkomen is dan ook een godsgeschenk. Met een druk op de startknop open je het boekje, dat zichzelf constant bijhoudt en volbrachte quests na een stempeltje gegeven te hebben naar beneden verplaatst.
Op deze manier zie je altijd wat je nog moet doen, en kun je ook bij iedere quest de belangrijkste personages bekijken samen met hun tijdschema. Ook kun je Tatl (je fee) als een alarm laten fungeren, zodat je nooit te laat bent op je afspraak.
66523

Tijd vooruit spoelen in Majora's Mask 3D

We hoeven de trouwe Zelda-fans onder ons niet te vertellen dat je de Song of Time op twee extra manieren kunt gebruiken, maar voor de nieuwelingen willen we het toch nog even uitlichten, omdat het de game totaal anders maakt. Door de Song of Time namelijk achterstevoren te spelen, vertraag je de tijd, zodat je veel meer tijd hebt om te doen en laten wat je wilt.
Daarnaast kun je ook de tijd vooruit spoelen, en hier komt een nieuwigheid om de hoek kijken. In het origineel was het namelijk alleen mogelijk om halve dagen vooruit te spoelen, terwijl je nu tot op het uur nauwkeurig kunt kiezen waar je naartoe kon teleporteren. Enorm handig als je van plan bent om alle maskers te verzamelen, aangezien een aantal quests daar een strak tijdschema hebben.
66524

Voor het eerst vissen in Majora's Mask

Compleet nieuw in Majora's Mask is de populaire vis-minigame die we eerder al zagen in Ocarina of Time. Zowel bij de Romani Ranch als Great Bay zijn er twee grote plassen verstopt, waar je voor een paar Rupees met een hengel flink los kunt gaan.
Terwijl de maan zijn best doet om zijn doodenge gezicht in de aardbodem te drukken, kun jij dus op je dooie gemakje een snoek gaan vangen. Een beetje gek, maar wel een leuke afwisseling van de serieuze, deprimerende main quest.
66525

Eindbaas Gyorg is in Majora's Mask 3D nog gevaarlijker

De gigantische vis Gyorg staat bekend als een van de saaiere eindbaasgevechten in de game, die in de Great Bay tempel gemakkelijk neer te halen is als je maar genoeg pijlen op zak hebt. Om dit wat spannender te maken, laat de vis het platform waar je op staat zinken in de tweede helft van het gevecht.
Dit maakt er ineens een Zora-Link versus Gyorg gevecht van dat een stuk interessanter en gaver is om te doen. Terwijl je in het rond zwemt en de kleine piranhavisjes ontwijkt, probeer je een manier te vinden om het wezen te vermoorden, wat wij natuurlijk niet voor je gaan verklappen!